کد خبر:109347
پ
1402032311192959627761544
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان:

۲.۸ درصد مساحت سیستان و بلوچستان قابلیت کشت دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان، عنوان کرد تنها ۵۲۰ هزار هکتار یعنی معادل ۲.۸ درصد از وسعت بیش از ۱۸ میلیون هکتار سیستان و بلوچستان به عنوان وسیع‌ترین استان کشور قابلیت کشت دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان، عنوان کرد تنها ۵۲۰ هزار هکتار یعنی معادل ۲.۸ درصد از وسعت بیش از ۱۸ میلیون هکتار سیستان و بلوچستان به عنوان وسیع‌ترین استان کشور قابلیت کشت دارد.

 

*** ۲.۸ درصد مساحت سیستان و بلوچستان قابلیت کشت دارد

 

به گزارش روستا سیدمحمدرضا سیدحسینی در همایش روز جهانی خاک، ضمن عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن این روز بر نقش مهم مدیریت و حفظ خاک سالم و پایدار برای امنیت غذایی تاکید کرد و اظهار داشت:

ضروری است بهره‌برداران و دست‌اندرکاران بخش کشاورزی با به‌کارگیری فناوری‌های نوین، خاک حاصلخیز و زراعی را برای نسل‌های آینده حفظ کنند.

 

وی با اشاره به اینکه استان چهار فصل سیستان و بلوچستان با وسعت بیش از 18 میلیون هکتار وسیع‌ترین استان کشور است، بیان کرد:

از این وسعت فقط 520 هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد، یعنی 2.8 درصد مساحت کل استان و از همه مهم‌تر که از این سطح سالیانه با توجه به‌ محدودیت منابع آبی بیش از چهار میلیون تن محصولات زراعی، باغی، شیلاتی، دامی، جنگل و مرتع تولید می‌شود و در صورت توسعه زیرساخت‌ها و به‌کارگیری فناوری‌های نوین و دانش بنیان در ارتقای کمی و کیفی محصولات کشاورزی، میزان تولیدات تا دو برابر قابل افزایش است.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان اجرای 10 هزار هکتار سیستم نوین آبیاری، مرمت و بازسازی 438 رشته قنات، تجهیز و نوسازی 411 هکتار اراضی کشاورزی، احداث 133 کیلومتر کانال آبیاری عمومی، احداث 590 حلقه چاهک کشاورزی، احداث دو میلیون مترمکعب آب بندان و بندسار، اجرای 324 کیلومتر انتقال آب با لوله به مزارع کشاورزی را به عنوان اهم اقدامات آب و خاک دولت سیزدهم در استان سیستان و بلوچستان برشمرد.

 

رئیس انجمن علوم خاک ایران نیز در این مراسم گفت:

روز جهانی خاک  با شعار “آب و خاک منشأ زندگی” و با هدف فرهنگ‌سازی و ارتقای اطلاعات عموم مردم به ویژه سیاست‌گذاران به ارزش و اهمیت خاک در امنیت غذایی، کنترل اثرات تغییرات اقلیم و گرمایش زمین و سایر خدمات زیست بومی که منابع خاک به بشر ارایه می‌دهد، در سطح دنیا برگزار می‌شود.

 

کامبیز بازرگان، افزود:

سلامت و کیفیت منابع آب و خاک به هم گره خورده و آب سالم سلامت خاک را حفظ می‌کند و خاک سالم می‌تواند منبع ذخیره آب کافی باشد.

 

وی گفت:

استان سیستان و بلوچستان با توجه به کاهش بارش‌ها، با محدودیت آب قابل کشاورزی مواجه بوده و تداوم و پایداری کشاورزی که نقش مهمی در اشتغال مردم استان دارد را تحت تاثیر قرار داده است.

 

بازرگان تاکید کرد:

برای پایداری کشاورزی در سیستان و بلوچستان باید با به‌کارگیری شیوه‌های علمی و بهره‌وری صحیح، آب و خاک حفظ شوند.

 

در پایان این مراسم خادمین خاک و منتخبین مسابقات نقاشی و عکاسی روز خاک و شهرستان‌های برتر در برگزاری رویداد خاک با احداث تندیس و لوح سپاس مورد تقدیر قرار گرفتند.

 

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه