کد خبر:109796
پ
نادر سلیمانی
مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد:

وقتی گرفتن مجوز ساخت یک انبار بیش از دو سال زمان می‌برد، چطور از مردم توقع داریم در تولید مشارکت کنند؟/ همه مشکلات تولید در بخش دولت است + فیلم

مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به اینکه کاهش دخالت دولت در تولید، قیمت گذاری دستوری و بخشنامه‌های دستوری، سه پیش‌نیاز مشارکت مردم در تولید است، از دولت خواست شعارهای خود در حوزه تسهیل صدور مجوزها را به عمل تبدیل کند.

 

*** صنعت معدن و فولاد

 

به گزارش روستا به نقل از صنایع، صنعت معدن و فولاد به عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع پایه و زیربنایی کشور، نقش کلیدی در توسعه اقتصادی ایفا می‌کند.

این صنعت راهبردی، زیرساخت‌های لازم برای رشد و پیشرفت سایر بخش‌های صنعتی را فراهم می‌آورد و همچنین تولید و عرضه مواد اولیه مورد نیاز سایر صنایع را تأمین می‌کند.

در شرایط فعلی که کشور با محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه مواجه است، اهمیت این صنعت راهبردی بیش از پیش نمایان می‌شود.

برای غلبه بر این شرایط و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، جهش تولید در صنعت فولاد ضروری است.

تحقق این مهم نیازمند مشارکت و همراهی همه‌جانبه تولیدکنندگان، معدن‌کاران، دولت و مردم است.

با فراهم شدن زمینه‌های لازم برای سرمایه‌گذاری و ارتقای فناوری‌های تولیدی، می‌توان شاهد افزایش محسوس ظرفیت تولید فولاد در کشور بود.

همچنین با ایجاد هماهنگی و همکاری میان بخش‌های مختلف این صنعت، موانع پیش‌روی توسعه آن برطرف خواهد شد.

در این راستا، مشارکت و حمایت مردمی نیز نقش بسزایی در شتاب بخشیدن به این جهش تولیدی ایفا خواهد کرد.

در همین راستا رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، سال ۱۴۰۳ را، سال جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری کردند، به همین دلیل خبرگزاری صنایع به عنوان خبرگزاری تخصصی حوزه صنعت و معدن در سلسه گفتگوهایی با کارشناسان و فعالان صنعتی به بررسی چالش‌ها و راهکارهای تحقق شعار سال در صنعت معدن به صورت عام و صنعت فولاد به صورت خاص پرداخته است که در ادامه یکی از این گفتگوها که با مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد گرفته شده است را ملاحظه خواهید نمود.

 

*** الزامات تحقق شعار سال

 

نادر سلیمانی در ابتدای این گفتگو با اشاره به شعار جهش تولید با مشارکت مردم، اظهار داشت:

چندین سال است که رهبر معظم انقلاب تاکید دارند شعار حمایت از تولید انجام شود و امسال مشارکت مردم را نیز به آن اضافه کردند.

محوری‌ترین مساله تحقق این شعار، در این است که واقعا دخالت دولت را در تصمیم‌گیری‌ها کاهش یابد.

در حال حاصر اصلی‌ترین مانع تحقق شعار، دخالت‌های بیجای دولت در امور تصمیم‌گیری است و این مهم بر توسعه کشور، مسائل مربوط به افزایش تولید، رفع موانع تولید و ده‌ها مقوله دیگر در حوزه معدن و فولاد سایه انداخته است که می‌شود برای این موارد برنامه‌ریزی کرد.

 

وی در ادامه، تصریح کرد:

مهمترین محوری که می‌توانیم به آن جامه عمل بپوشانیم و این شعار را محقق کنیم، این است که اول باید به دولت بگوییم دخالت در امور را کمتر کند و از سیاست‌های دستوری که صادر می‌کند و قیمت را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث افزایش قیمت می‌شود کنار بکشد.

ضمن این که درگاه مجوزها که شعار آن مکرارا توسط دولت داده می‌شود، کماکان پروژه‌های زیادی داریم که برای گرفتن یک مجوز یک انبار فرد دو سال در پیچ و خم‌های اداری است و مجوز را به او نمی‌دهند؛ در صورتی که هم وزارت صمت و هم وزارت اقتصاد تایید کردند که همه اینها ضد توسعه است.

هنگامی که بخواهید مشارکت مردم را در امر اقتصاد توسعه بدهید باید اینها را بردارید که همه اینها هم مرتبط با دولت است و ربطی به بخش خصوصی ندارد.

 

*** شعار تا عمل

 

به گزارش روستا، مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد در پایان با تاکید بر اینکه بایستی به دو مساله جامه عمل بپوشانیم که یکی کاهش دخالت‌های دولت در مساله قیمت‌گذاری است و دیگری صدور مجوزهای توسعه ای که نقش مهمی در توسعه کشور ایفا می کنند را از شعار به عمل تبدیل کنیم، خاطرنشان کرد:

کماکان هیچ فردی جرأت نمی‌کند، بگوید برای گرفتن مجوز یک انبار دو سال در پروسه اداری هستند و باید مجوز منابع طبیعی، اداره آب و اداره گاز را بگیرند و اجازه کار هم داده نمی‌شود.

با این وضع نمی‌شود مشارکت مردم را در تولید آورد، لذا اگر این دو مساله انجام گردد مشارکت مردم در بخش اقتصاد افزایش می‌یابد. 

همه اینها به کاهش تصدیگری دولت بستگی دارد و هر چه تصدیگری و دخالت دولت را در اقتصاد کمتر کنیم توسعه بهتر انجام می‌گردد؛ ولی هر طور که برنامه‌ریزی می‌کنیم، کماکان امکان‌پذییر نیست و دولت از یک در می‌رود و از پنجره دیگر وارد می‌شود.

دولت شعار می‌دهد که می‌خواهد تصدیگری را کاهش دهد، اما واقعا این اتفاق نیافتاده است.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه