کد خبر:109800
پ
سروش (۲)
مشاور رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی:

جوامع محلی می‌توانند با کمک به بهره‌برداران معادن و تولیدکنندگان، در تحقق شعار سال مشارکت کنند/ پیش نیاز مشارکت مردم در جهش تولید، تبیین فواید افزایش تولید است

مشاور رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی با تاکید بر اینکه پیش نیاز مشارکت مردم در جهش تولید، تبیین فواید افزایش تولید است، یکی از روش‌های مشارکت مردم در جهش تولید را کمک جوامع محلی به بهره‌برداران معادن و تولید کنندگان، دانست.

مشاور رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی با تاکید بر اینکه پیش نیاز مشارکت مردم در جهش تولید، تبیین فواید افزایش تولید است، یکی از روش‌های مشارکت مردم در جهش تولید را کمک جوامع محلی به بهره‌برداران معادن و تولید کنندگان، دانست.

 

*** صنعت معدن

 

 
به گزارش روستا به نقل از صنایع، صنعت معدن و فولاد نقش محوری و راهبردی در توسعه صنعتی و اقتصادی کشور ایفا می‌کند.

این صنعت به عنوان پایه و اساس سایر صنایع مادر محسوب می‌شود و حجم قابل‌توجهی از اقتصاد ملی را به خود اختصاص داده است.

تولید مواد اولیه فلزی و غیرفلزی مورد نیاز صنایع مختلف نظیر ساخت‌وساز، خودروسازی، ماشین‌آلات، ابزارآلات و تجهیزات صنعتی، از جمله کارکردهای اصلی صنعت معدن و فولاد در کشور به شمار می‌رود.

همچنین این صنعت نقش حیاتی در تأمین مواد معدنی و فلزی مورد نیاز بخش‌های کشاورزی، انرژی، حمل‌ونقل و دفاعی ایفا می‌کند.

با توجه به اهمیت راهبردی صنعت معدن و فولاد، مشارکت فعال و سازنده مردم در این حوزه می‌تواند نقش کلیدی در توسعه و پیشرفت آن ایفا کند.

شناسایی و استخراج ذخایر معدنی جدید، به‌کارگیری فناوری‌های پیشرفته، افزایش بهره‌وری و کارایی فرآیندهای تولید، توسعه زیرساخت‌ها و ارتقای سطح مهارت‌های نیروی کار از جمله مواردی هستند که با مشارکت مردم می‌توان به آن دست یافت.

در واقع، مردم به عنوان بازیگران اصلی در این صنعت، می‌توانند با ارائه ایده‌ها، نوآوری‌ها و راهکارهای خود، موجب افزایش تولید، بهبود کیفیت، صرفه‌جویی در منابع و انرژی و درنهایت، دستیابی به توسعه پایدار در این حوزه شوند.

بدین ترتیب، مشارکت و همراهی مردم در راستای تحقق اهداف جهش تولید در صنعت معدن و فولاد می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور ایفا کند.

استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در میان مردم و بهره‌گیری از نوآوری‌های آنان در تمامی بخش‌های این صنعت، می‌تواند منجر به افزایش سطح تولید، ارتقای کیفیت محصولات، بهینه‌سازی مصرف انرژی و در نهایت، دستیابی به خودکفایی در این حوزه راهبردی گردد.

در واقع، مشارکت مردمی در صنعت معدن و فولاد، به‌عنوان یکی از ارکان اصلی جهش تولید در این بخش محسوب می‌شود.

امید است که با همت و همکاری همه‌جانبه، شاهد رشد و شکوفایی هرچه بیشتر صنعت معدن و فولاد در کشور باشیم و این صنعت بتواند نقش اساسی خود را در توسعه اقتصادی و صنعتی ایفا کند.

در همین راستا رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، سال ۱۴۰۳ را، سال جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری کردند، به همین دلیل خبرگزاری صنایع به عنوان خبرگزاری تخصصی حوزه صنعت و معدن در سلسله گفتگوهایی با کارشناسان و فعالان صنعتی به بررسی چالش‌ها و راهکارهای تحقق شعار سال در صنعت معدن به صورت عام و صنعت فولاد به صورت خاص پرداخته است که در ادامه یکی از این گفتگوها که با مشاور رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی گرفته شده است را ملاحظه خواهید نمود.

 

*** الزامات جهش تولید در صنعت معدن

 

مجید سروش در ابتدای این گفتگو با اشاره الزامات جهش تولید در صنعت معدن، اظهار داشت:

در حوزه معادن به صورت کلی یک نکته وجود دارد که مشارکت آحاد جامعه صرفا نباید به عنوان کارفرما و بهره‌بردار باشد و آحاد جامعه می‌توانند در حوزه‌های مختلف فعالیت معدنی مشارکت داشته باشند و از انتفاع آن بهره ببرند.

در کشور ما و در حوزه معادن پدیده‌ای به نام معارضین محلی داریم؛ یعنی به ویژه در مناطق محروم که دانش عمومی به حد کافی توسعه پیدا نکرده، جوامع محلی نه تنها به کار معدنکاری کمک نمی‌کنند، بلکه به عنوان معارض تا می‌توانند جلوی فعالیت را می‌گیرند.

 

وی در ادامه، تصریح کرد:

تفهیم منافع بهره برداری از معادن در کشور می‌تواند معارضین محلی را به مدافعین محلی بخش معدن تبدیل کند.

وقتی یک معدن مخصوصا زمانی که گستره جغرافیایی و پراکندگی خاص زیادی به ویژه در استان‌های محروم فعال می‌شود، به تبع آن کسب و کارهای مختلفی نیز به وجود می‌آید؛ مثلا روستای نزدیک می‌تواند تامین غذا و آشپزی را به عهده بگیرد و راننده و نگهبان از آنجا باشد و فعالیت باعث ایجاد یک سری مشاغل تبعی می‌شود.

 

*** معدن در خدمت معیشت

 

به گزارش روستا، مشاور رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی در پایان و با بیان اینکه طبق آمار هر یک شغل مستقیم حوزه معدن حداقل هفت شغل غیرمستقیم به وجود می آورد، خاطر نشان کرد:

این مشارکت عمومی در کنار این که قدری رفاه را افزایش می‌دهد، امنیت منطقه را نیز بهبود می‌بخشد؛ یعنی وقتی یک نفر مشکلات معیشتی داشته باشد ممکن است دست به هر کاری بزند تحت فشاری که نیازهای خانواده به او وارد می‌کند؛ اما زمانی که یک جریان مالی را بر اساس ریسورسی که به شکل خدادادی در کشور ایجاد می‌کنیم و جوامع محلی از آن آگاه باشند که انتفاع خودشان در بهره‌برداری و کار کردن معدن است برای افزایش رفاه عمومی خیلی موثر خواهد بود.

پس مشارکت در حوزه معدن را نباید صرفا به عنوان فرد یا شرکت بهره‌بردار فرو بکاهیم.

 الزامات تحقق این موضوع تبیین منافع فعالیت معدنی هم برای جوامع محلی و هم برای سیاست گذار است.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه