کد خبر:108613
پ
14020412000603_Test_PhotoN
رئیس ایستگاه تحقیقات چندمنظوره سراب چنگایی خرم‌‌آباد

تولید ۸۰ تن بذر پرورشی در سراب چنگایی خرم‌‌آباد

رئیس ایستگاه تحقیقات چندمنظوره سراب چنگایی خرم‌‌آباد از تولید ۸۰ تن بذر پرورشی در سراب چنگایی خرم‌‌آباد خبر داد.

رئیس ایستگاه تحقیقات چندمنظوره سراب چنگایی خرم‌‌آباد از تولید ۸۰ تن بذر پرورشی در سراب چنگایی خرم‌‌آباد خبر داد.

 

*** تولید ۸۰ تن بذر پرورشی در سراب چنگایی خرم‌‌آباد

 

به گزارس روستا، رضا امیری هدف از تولید هسته‌های اولیه بذر که با نظارت فنی و تخصصی تیم تحقیقاتی و پژوهشگران مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان تولید می‎شود را حفظ خصوصیات ارزشمند ژنتیکی ارقام جدید توأم با افزایش ضریب نفوذ آن‏ها در مزارع بهره ‏برداران عنوان کرد.

 

وی بیان کرد:

افزایش مقدار بذر استاندارد و در نهایت، افزایش و پایداری تولید در مزارع استان از دیگر اهداف تولید هسته‌های اولیه بذر توسط تیم تحقیقاتی و پژوهشگران مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان است.

 

رئیس ایستگاه تحقیقات چندمنظوره سراب چنگایی خرم‌‌آباد با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری از مساحت ۴/۳۵ هکتاری حدود ۳۶ تن بذر گندم آبی متعلق به ارقام جدیدی همچون جلال، سحر، آزادگان، اوج، داریون شود، عنوان کرد:

میانگین عملکرد این ارقام حدود ۸ تن و ۳۰۰ کیلوگرم در هکتار بود، عملکرد برخی از این ارقام آبی به حدود ۱۰ تن در هکتار نیز رسید.

 

امیری گفت:

همچنین، از مساحت ۳/۷۵ هکتار، حدود ۲۳ تن بذر گندم دیم ارقام جدید آفتاب، قابوس، پایا تولید شد که میانگین عملکرد آن‏ها حدود ۶ تن و صد کیلوگرم در هکتار بود، البته عملکرد برخی از این ارقام دیم به حدود ۶ تن و ۵۰۰ کیلو در هکتار نیز رسید.

 

وی با اشاره به اینکه در مجموع از سطح حدود یازده هکتار مزارع زیرکشت ارقام آبی و دیم ایستگاه تحقیقات سراب چنگایی خرم‌‌آباد، بیش از ۸۰ تن بذر پرورشی، گواهی شده و ازدیادی سازگار با آب و هوای معتدل و معتدل گرم مانند خرم‌آباد تولید شد، بیان کرد:

میانگین عملکردی معادل ۷ تن تو ۵۰۰ کیلو در هکتار به دست آمد که رقم قابل توجهی است.

 

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه