کد خبر:93231
پ
اکرم نجفی

تاکید مدیرکل امور روستایی قزوین بر خودکفاشدن دهیاری‌ها

مدیرکل امور روستایی قزوین با اشاره به تخصیص ۴۰ میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش‌افزوده به دهیاری‌های استان، از ضرورت خودکفا شدن دهیاری‌ها گفت.

مدیرکل امور روستایی قزوین با اشاره به تخصیص ۴۰ میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش‌افزوده به دهیاری‌های استان، از ضرورت خودکفا شدن دهیاری‌ها گفت.

 

*** روز ملی روستا و عشایر

 

به گزارش خبرگزاری روستا، مدیرکل امور روستایی قزوین در نشست خبری که به مناسبت روز ملی روستا و عشایر برگزار شد، اظهار داشت:

۱۵ مهرماه در تقویم جمهوری اسلامی به نام روز روستا و عشایر نامگذاری شده و این روز را به تمام روستاییان و خدمت‌گزاران در این حوزه تبریک می گوییم.

 

وی از وجود ۸۲۳ روستای دارای سکنه در استان قزوین خبر داد و گفت:

از این تعداد ۶۳۰ روستا از خدمات دهیاری ها بهره مند هستند.

 

نجفی با اشاره به اختصاص ۸۱ میلیارد تومان به دهیاری‌ها برای انجام خدمات زیربنایی و روبنایی، گفت:

در ۶ ماه نخست امسال نیز تاکنون ۴۰۰ میلیارد ریال از این محل به آنها پرداخت شده است.
امسال و در هفته دولت ۳۵۴ پروژه در قالب زیرسازی و بهسازی معابر، خدمات عمومی، احداث غسالخانه، آتش نشانی و بوستان روستایی با ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار از سوی دهیاران استان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

 

*** تاکید مدیرکل امور روستایی به دفع پسماند روستایی

 

وی با تاکید بر اهمیت دفع پسماندهای روستایی، اظهار کرد:

اهمیت این موضوع امروز بر کسی پوشیده نیست تا جایی که عدم توجه به آن صدمات جبران ناپذیری را به منابع خاکی، آبی و موجودات زنده وارد می‌آورد.

 

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین افزود:

کارگروه پسماند روستاهای استان از اواسط سال ۹۵ با هدف ساماندهی پسماند روستایی با محوریت فرمانداران، بخشداران و دهیاران تشکیل و امروز نیز شاهد انتقال پسماند روستاهای هشت بخش به مجتمع بازیافت محمدآباد قزوین هستیم.

نجفی از دفن مشترک زباله‌ها در روستاهای پنج بخش استان خبر داد و افزود:

هم اکنون ۲ بخش آمادگی لازم را برای انتقال زباله‌های خود به مجتمع بازیافت زباله محمدآباد را داشته و موضوع دفن مشترک زباله بخش‌های طارم سفلی، کوهین و رودبار الموت شرقی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

 

*** توجه دولت دوازدهم به روستاها

 

مدیرکل امور روستایی قزوین با اشاره به توجه ویژه دولت دوازدهم به روستاها، گفت:

 از محل تفاهم نامه معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری، بنیاد علوی و بانک سینا تاکنون ۹۴۰ میلیارد ریال تسهیلات برای ۵۸۲ طرح با هدف اشتغالزایی یک هزار و ۹۲۹ نفر در استان قزوین پرداخت شده که ۴۰ طرح نیز تاکنون مورد بهره برداری قرار گرفته است.

وی افزود: بدون شک برای غلبه بر مشکلات اقتصادی در روستاها باید به سمت ایده‌های نو و خلاقانه‌ای مانند استارت آپ‌ها به عنوان موتور محرک این کار برویم و برای این منظور امسال ۲ رویداد استارت آپ داخلی در اردیبهشت ماه و کشوری نیز در شهریورماه به میزبانی قزوین برگزار شد.

 

*** ورزش روستایی

 

مدیرکل امور روستایی قزوین ادامه داد:

در حوزه ورزش نیز تفاهم نامه‌ای بین دفاتر روستایی و ادارات کل وزرش و جوانان در حال انعقاد است اما امسال و در هفته دولت برای ۳۰ روستای استان تجهیزات ورزشی رایگان ارسال شد و سعی داریم این روند را همچنان ادامه دهیم.
به گفته مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین، یک درصد از اعتبارات دهیاری‌ها را می‌توان در حوزه ورزش هزینه کرد.

 

*** اینترنت نسل ۴ در روستاهای قزوین

 

نجفی در خصوص پوشش اینترنت نسل ۴ در روستاهای این استان، گفت:

۱۲۰ روستای قزوین به شبکه نسل چهارم اینترنت متصل‌اند و ۱۲۰ دهیاری این استان با اتصال به شبکه دولت، تمامی مکاتبات اداری خود را از این طریق به انجام می‌رسانند.

 

وی از برگزاری جشنواره عکس در روز روستا خبر داد و افزود:

یکی از برنامه‌هایی که به مناسبت روز روستا داریم، برگزاری جشنواره عکس روستا و زندگی است که در ۲ بخش حرفه‌ای و آماتور برگزار می‌شود و طبیعت روستایی، معماری روستایی، گردشگری روستایی، آداب و رسوم روستایی، محیط زیست روستا و صنایع و تولیدات روستایی محورهای این جشنواره هستند و علاقمندان تا ۱۵ آذر ماه فرصت دارند عکس‌ها را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

 

*** اعتبارات سفر ریاست جمهوری

 

نجفی با اشاره به اختصاص ۲۳۰ میلیارد ریال اعتبار در سفر رئیس جمهوری به روستاهای این استان، گفت:

تاکنون تنها ۴۰ میلیارد ریال از این مبلغ هزینه شده است و در سفر اخیر رئیس سازمان برنامه و بودجه به استان، قول داده شد تا تمامی اعتبارات این سفر تا پایان امسال به طور ۱۰۰ درصد تخصیص داده شود.

 

به گزارش خبرگزاری روستا، مدیرکل امور روستایی قزوین در پایان، خاطرنشان کرد:

با توجه به اینکه دهیاری‌ها باید روز به روز به سمت خودکفایی تر شدن بروند از این رو توصیه شده تا آنان بیش از گذشته به مسائل اقتصاد پایدار روستاها بپردازند و در این راه بیش از گذشته باید تلاش کنند.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه