کد خبر:93218
پ
روز ملی روستا

پیام مدیرکل امور روستایی ایلام به مناسبت روز ملی روستا و عشایر

به مناسبت ۱۵ مهر، روز ملی روستا و عشایر مدیرکل امور روستایی ایلام در پیام خود، بر ضرورت رعایت عدالت در خدمت رسانی به جوامع شهری و روستایی تاکید کرد.

به مناسبت ۱۵ مهر، روز ملی روستا و عشایر مدیرکل امور روستایی ایلام در پیام خود، بر ضرورت رعایت عدالت در خدمت رسانی به جوامع شهری و روستایی تاکید کرد.

 

به گزارش خبرگزاری روستا، ۱۵ مهرماه در تقویم رسمی کشور بنام روز ملی روستا و عشایر نامگذاری شده است. به این مناسبت، مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری ایلام پیام خود را به خبرگزاری روستا ارسال نموده است.

آنچه در ادامه می‌خوانید متن پیام یونس آزادی مدیر کل امور روستایی استان ایلام می‌باشد:

 

*** پیام مدیرکل امور روستایی ایلام

 

۱۵ مهر در تقویم رسمی ایران، به نام روز روستا و عشایر نامگذاری شده است. در این مناسبت جا دارد نگاهی به جایگاه روستا و عشایر در نظام تصمیم گیری ایران بیاندازیم.

با نگاهی اجمالی به برنامه‌ها و تصمیمات اتخاذ شده و اجرا شده در کشور به سادگی متوجه می‌شویم که در بیشتر تصمیم گیری‌ها در ایران اولویت با شهر و شهرنشینان بوده و روستاییان و عشایر در مرتبه بعد قرار داشته و دارند.

خدمات رسانی به هموطنان در انواع مختلف از شهرها شروع و به روستاییان و عشایر ختم شده است.

همین عامل باعث شده است که اختلاف سطح خدمات و امکانات بین نقاط شهری و مناطق روستایی و عشایری افزایش پیدا کند و به تبع آن روستاییان و عشایر در پی دستیابی به زندگی بهتر محل زندگی خود را ترک و روانه شهرهای دور و نزدیک شده‌اند.

 

*** مهاجرت روستاییان

 

در پی این حرکت شتابان جمعیتی، از یک طرف; بسیاری از روستاها خالی از جمعیت و بسیاری نیز با کاهش جمعیت مواجه شده‌اند و تنها درصد پایینی از روستاها آن هم به دلایلی غیر از سیاستگذاری‌های دولتی افزایش جمعیت داشته‌اند و از طرف دیگر، با افزایش جمعیت شهری مشکلات زیادی از جمله حاشیه نشینی، مشاغل کاذب، آسیب‌های بالای اجتماعی و … در سکونت‌گاه‌های شهری ایران نمود پیدا کرده است.

در سنوات گذشته در تصمیم گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های کشور تلاش شده است که با ارائه امکانات، خدمات و تسهیلاتی به روستاییان و عشایر آهنگ مهاجرت آنها را کند کنند، اما باید گفت:

به علت شکاف شدید بین جامعه شهری با جوامع روستایی و عشایری این خدمات نتوانسته‌اند تا کنون حرکت جمعیتی از روستا به شهر را کاهش دهد و متاسفانه سال به سال و از یک سرشماری به سرشماری دیگر از جمعیت روستایی و عشایری کشور کاهش و به جمعیت شهری افزوده می‌شود.

 

*** تاکید مدیرکل امور روستایی ایلام بر نگاه عادلانه بین مناطق شهری و روستایی

 

در حالی که شهرهای ما به هیچ وجه ظرفیت و توان جذب این جمعیت را ندارند.

لذا می‌طلبد تمام تصمیم گیرندگان کشور در سطوح مختلف ملی تا محلی توجه لازم را به این نکته مهم داشته باشند که توجه بیشتر به شهرها به نسبت روستاها و مناطق عشایری نه تنها به مناطق روستایی و عشایری بلکه به شهرهای کشور نیز آسیب‌های جدی وارد می‌کند.

لذا منافع و مصلحت کشور و از جمله شهرها ایجاب می کند که تصمیم گیرندگان و برنامه‌ریزان کشور نگاه عادلانه‌ای بین مناطق شهری، روستایی و عشایری کشور داشته باشند.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه