کد خبر:88802
پ
رضوی

۸.۴ درصد جمعیت روستایی کشور در خراسان رضوی

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهور، خراسان رضوی با ۸.۱ درصد جمعیت کشور و ۸.۴ درصد جمعیت روستایی کشور، بیشترین جمعیت روستایی کشور را دارد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهور، خراسان رضوی با ۸.۱ درصد جمعیت کشور و ۸.۴ درصد جمعیت روستایی کشور، بیشترین جمعیت روستایی کشور را دارد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، سیدابوالفضل رضوی در نشست شورای اداری استان که در سالن اجتماعات استانداری خراسان رضوی برگزار شد، گفت:

توسعه امری برنامه‌ای، هدفدار، منظم، پیوسته، مستمر، تدریجی، جمعی، توقف‌ناپذیر و جامع به‌منظور بهبود کمی و کیفی زندگی افراد جامعه به‌ شمار می‌رود.

 

***توسعه زمان و مکان نمی‌شناسد

 

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهور با بیان اینکه توسعه زمان و مکان خاصی نمی‌شناسد، ادامه داد:

تفاوتی بین توسعه شهری و روستایی وجود ندارد؛ توسعه را باید از زمانی آغاز کرد که انسان‌ها نگاهشان تغییر کند.

وی افزود: اینکه برخی سن کم مدیران را عامل توسعه کشور می‌دانند، مبنای علمی و عقلی ندارد؛ توسعه به نگاه و تفکر بستگی دارد، نگاه انسان توسعه‌طلب قطعا با نگاه فردی که توسعه‌طلب نیست، تفاوت دارد.

رضوی توسعه را وابسته به چند عامل دانست و اضافه کرد: تداوم توسعه، وابسته به مشارکت جمعی است، توسعه یعنی تازه شدن و این به نگاه و تفکر انسان‌ها بستگی دارد.

 

*** توسعه با مشارکت و همراهی مردم اتفاق می‌افتد

 

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهور با تأکید براینکه در توسعه باید با هم بودن را تمرین کنیم، اظهار کرد:

توسعه باید نگاه جمعی داشته باشد، موفقیت امام راحل در پیروزی انقلاب به‌دلیل مشارکت و همراهی مردم بود، بنابراین نبود این عامل می‌تواند حتی منجر به سقوط شود.

وی با اشاره به اینکه مردم‌محوری جزو سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی رهبر معظم انقلاب است، اضافه کرد:

توسعه زمانی اتفاق افتاده و تداوم می‌یابد که با مشارکت فعالانه و مؤثر مردمی توأم باشد.

 

***روستاها منبع مهم ثروت‌آفرینی هستند

 

رضوی با بیان اینکه روستا برخلاف تعریف قانونی که از آن به‌عنوان سکونت‌گاه یاد شده واحدی تولیدی، فرهنگی، اجتماعی، مسکونی، تاریخی، میراثی و فرهنگی است، یادآور شد:

اگر به‌روستا با نگاه یک مجموعه تولیدی می‌نگریستیم، تولیدات متنوعی که می‌تواند فرآوری شود، ناآگاهانه به روستا حمله نمی‌کردیم.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهور افزود:

مواد خام‌ را روستا تولید کرد اما فرآوری‌ را در شهرها انجام دادیم؛ امروز، ۹ میلیون تن گندم را روستاییان تولید می‌کنند و اگر دولت هر کیلو گندم را یک هزار و ۳۰۰ تومان خریداری کند، چرخه اقتصادی بزرگی در آن صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: میوه و حبوبات و دیگر اقلام غذایی در روستا تولید می‌شود اما اقتصادش از آن شهر است.

رضوی اشاره کرد: متأسفانه در حفظ بافت‌های قدیمی روستا نیز که یک ثروت ناتمام به شمار می‌رود، از غرب تقلید می‌کنیم و به نام بهسازی، محلی را که می‌تواند یک منبع مهم ثروت‌آفرینی باشد از بین می‌بریم.

 

***حفاظت از بافت‌های قدیمی روستاها

 

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهور با اشاره به حفظ بافت‌های قدیمی در کشورهای اروپایی همچون ایتالیا، بیان کرد: چرا ما این بافت‌ها را تحت عناوین مختلف از بین ببریم؟

وی از سدسازی‌ به‌عنوان یکی از عوامل هجرت روستاییان، عشایر و حاشیه‌نشینان نام برد و ادامه داد:

اگر خط محوری شمال شرق را به جنوب غرب کشور متصل کنیم، جمعیت ۵۰ درصد مساحت ایران که خراسان رضوی هم جزو آن محسوب می‌شود، ۱۵ میلیون و ۱۵۰ هزارنفر و جمعیت ۵۰ درصد دیگر، ۶۴ میلیون و ۷۲۶ هزار نفر است.

رضوی با بیان اینکه این امر نشان‌دهنده بدترین سیستم برنامه‌ریزی در کشور است، گفت: این به معنای مسأله‌ای ضدامنیتی و عدم بهره‌گیری از ظرفیت‌های کشور است.

 

***خراسان رضوی بیشترین جمعیت روستایی کشور را دارا است

 

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهور با بیان اینکه خراسان رضوی بیشترین جمعیت روستایی کشور را دارد، اظهار کرد: از ۶ میلیون و ۴۳۴ هزار نفر جمعیت روستایی کشور، یک میلیون و ۷۳۳ هزارنفر جمعیت روستایی خراسان رضوی است. 

وی با بیان اینکه ۸.۱ درصد جمعیت کشور و ۸.۴ درصد جمعیت روستایی کشور در خراسان رضوی سکونت دارند، یادآور شد: از نظر درصد جمعیت حاشیه‌نشین در کشور شهر چابهار و از لحاظ جمعیت حاشیه‌نشین خراسان رضوی درصدر قرار دارد.

رضوی تأکید کرد: حدود ۷۰ درصد روستاییان ما از داشتن سند ملکی و قریب به ۳۰ درصد از داشتن سند مسکونی محروم‌اند، این یعنی هم از ارزش افزوده ملک محروم‌اند و هم به زمین‌های آنان تجاوز می‌شود. 

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهور با طرح این پرسش که با وجود ۲۷ روستا و ۲۹ ناحیه صنعتی در خراسان رضوی چند روستا از برق صنعتی برخوردارند؟، اظهار کرد:

در قانون اشتغال پایدار روستایی خراسان رضوی تا ماه رمضان رتبه ۲۷ را از میان ۱۳۱ استان کشور در اختیار داشت و تا سوم مردادماه جاری استان شما در رتبه پنجم قرار گرفت، البته ما هرهفته استان‌ها را رتبه‌بندی می‌کنیم.

وی بیان کرد: حدود ۶۱۰ میلیارد تومان سهم خراسان رضوی است که براساس سه شاخص معکوس درآمد خانوار روستایی، جمعیت روستایی و جمعیت بیکار روستایی در کشور توزیع شده است که حدود ۷۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

رضوی ادامه داد: ۳۰۵ میلیارد تومان نیز تا امروز به حساب بانک‌های کشاورزی، پست‌بانک، بانک توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید واریز شده است که ۵۰ درصد آن باید در بانک کشاورزی موجود باشد.

 

*** پایین بودن سطح کیفیت آموزش در روستاها

 

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه مدیران کل استان باید به روستاهای هر شهرستان سرکشی کرده و گزارش بدهند، یادآور شد:

تجمیع خدمات روستاییان و عدالت آموزشی از جمله موضوعاتی است که تاکنون در روستاها اجرایی نشده است، همچنین کیفیت آموزشی در روستاهای ما در پایین‌ترین سطح خود بوده است.

 

*** خدمات رایگان برای دانش‌آموزان

 

وی با اشاره به اینکه بیش‌ترین دانشجویان دانشگاه‌های دولتی را شهرنشینان و بیش‌ترین جمعیت دانشجویان مراکز غیرانتفاعی را روستاییان تشکیل می‌دهند، متذکر شد:

تصمیم‌گیری شد برای هر دهستان یک مجتمع آموزشی با سرویس رایگان برای رفت‌وآمد دانش‌آموزان ایجاد شود.

 

*** ایجاد ۳۸۴ هزار شغل پایدار در روستا‌ها

 

رضوی با اشاره به ماده ۲۷ قانون برنامه ششم، تأکید کرد: براین اساس، باید سالانه ۳۸۴ هزار شغل پایدار در روستاها ایجاد شود، دستگاه‌ها نیز باید در این زمینه فعال شوند.

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه