کد خبر:66540
پ
آتش‌سوزی
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران خبر داد

بی‌سابقه بودن میزان آتش‌سوزی در اراضی حفاظتی خطه شمال

طبق گزارش اداره کل محیط زیست مازندران‌، در سال گذشته پوشش گیاهی و جنگلی افزون بر ۳۰۰ هکتار از اراضی حفاظتی استان بر اثر آتش سوزی از بین رفت.

پارسال نیز طبق گزارش اداره کل محیط زیست مازندران‌، پوشش گیاهی و جنگلی افزون بر ۳۰۰ هکتار از اراضی حفاظتی استان بر اثر آتش سوزی از بین رفت که حدود ۲۰۰ هکتار آن مربوط به محدوده حفاظت شده زیست کره میانکاله بود.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، «حسنیعلی ابراهیمی کارنامی» روز چهارشنبه در گفت‌و‌گو با خبرنگاران افزود‌: میزان آتش سوزی در اراضی حفاظتی این خطه شمال کشور در نوروز سال جاری در یک دهه اخیر بی‌سابقه بود. وی دلیل این آتش‌سوزی را خشکسالی و خطای انسانی در خاموش نکردن آتش پس از استفاده در این اراضی اعلام کرد.

 

***  اراضی حفاظتی چهارگانه

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران کمبود نیروی انسانی ( یگان حفاظت) و تجهیزات اطفاء حریق را از مشکلات اصلی مناطق حفاظتی چهارگانه استان اعلام کرد. ابراهیمی گفت که مازندان با وجود داشتن حدود ۵۰۷ هزار هکتار اراضی حفاظتی چهارگانه شامل پارک ملی‌، آثار طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و مناطق حفاظت شده‌، کمتر از ۳۰۰ نیرو برای حفاظت از این اراضی در استخدام دارد.

 

وی نبود تجهیزات اطفاء حریق و ماشین آلات مورد نیاز را از دیگر مشکلات برای حفاظت از این مناطق اعلام کرده است. مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت که برای کاهش سطح آسیب‌ها در مناطق حفاظتی استان باید تجهیزات و نیروی انسانی این خطه شمال کشور مناسب با سطح اراضی افزایش یابد.
بر اساس آمارهای رسمی‌، بیش از ۴۹۰ گونه جانوری از رده‌های مختلف مهره‌داران اعم از پرندگان‌، پستانداران‌، خزندگان‌، دوزیستان و ماهیان در مازندران زیست می‌کنند.

 

پرندگان با ۳۱۷ گونه از ۵۸ خانواده‌، پستانداران با ۶۳ گونه و ۱۹ خانواده‌، دوزیستان با ۹ گونه از ۶ جنس و ۶ خانواده‌، خزندگان با ۲۶ گونه از ۲۱ جنس و ۱۱ خانواده و ماهی ها با ۷۵ گونه بخشی از تنوع زیستی حیات وحش مازندران هستند.

 

به گزارش خبرگزاری روستا، مازندران دارای ۲ پارک ملی شامل پارک ملی کیاسر در منطقه کوهستانی مرکزی و پابند در منطقه کوهستانی شرق است. این استان هم‌چنین دارای پنج پناهگاه حیات وحش و ۱۱ منطقه حفاظتی است.

 

روستانیوز روستانیوز روستانیوز 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه