کد خبر:63367
پ
۳۶-fajr-film-festival-poster-1396-shadoone.com_

جشنواره فیلم فجر بزرگترین رویداد فرهنگی

جشنواره فیلم فجر بزرگترین رویداد فرهنگی در ایام بزرگداشت دهه مبارک فجر است که در سال جاری سی و ششمین دوره خود را طی می‌کند. 

جشنواره فیلم فجر بزرگترین رویداد فرهنگی در ایام بزرگداشت دهه مبارک فجر است که در سال جاری سی و ششمین دوره خود را طی می‌کند. 

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، این جشنواره در حالی از چند روز پیش آغاز شده که ۱۴ فیلم شرکت‌کننده در آن در استان قزوین به نمایش گذاشته شده است، برنامه‌ای که در چندین استان دیگر نیز در حال برگزاری است. صرف‌نظر از این‌که چند فیلم از این جشنواره سهم استان‌ها می‌شود، این اقدام را می‌توان یکی از مظاهر رویکردهای عدالت‌گرایانه دولت دانست یعنی همان چیزی که مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین از آن به عدالت فرهنگی یاد می‌کند و می‌تواند تا حد زیادی مردم را با سینما آشتی دهد. 

 

*** فروش ۹۰ درصدی بلیط نمایش فیلم‌های جشنواره فجر

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین در گفت‌و‌گو در خصوص جشنواره فیلم فجر اعلام کرد: فروش ۹۰ درصدی بلیط نمایش فیلم‌های جشنواره فجر در مدت فعلی در استان نشان‌دهنده علاقه و نیاز جدی مردم به این‌گونه برنامه‌ها است. اکبر اسکندرنژاد افزود: رویکرد دولت تدبیر و امید در حوزه‌های فرهنگی از ابتدای فعالیت این بوده که با برقراری عدالت سهمی مساوی برای سایر استان‌ها در کنار تهران قائل شود. 

 

وی اضافه کرد: استان قزوین این ظرفیت را دارد که در صورت تامین زیرساخت‌ها و همکاری دستگاه‌ها با یکدیگر سینماهای استان مورد توجه جدی مردم قرار گیرد. وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد سینما زمانی موفق خواهد بود که نه‌تنها اقشار خاص جامعه بلکه مخاطبان عام از تمام طبقات اجتماعی را هم به سمت خود بکشاند. 

 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین یکی از چهره‌های مهمی بود که به تماشای یکی از فیلم‌های جشنواره فجر به نام به وقت شام نشست. 
آیت الله عبدالکریم عابدینی، پس از تماشای این فیلم؛ سینما را یکی از نیازهای فرهنگی جامعه ایران دانست و گفت: سینماگران ما باید به سمت تولید فیلم‌های فاخر انقلابی حرکت و مردم را با ارزش‌های مقاومت اسلامی آشنا کنند. 

 

*** جشنواره فیلم فجر فرصت مناسبی برای تقویت ارتباط سینماگران با مردم

 

وی اضافه کرد: جشنواره فیلم فجر فرصت مناسبی برای تقویت ارتباط سینماگران با مردم و انعکاس زحمت‌ها و تلاش‌های سازندگان فیلم‌ها به جامعه است. 
وی درباره فیلم به وقت شام هم می‌گوید: این فیلم بیانگر مظلومیت مسلمانان مجاهدت و تلاش ایثارگرانه، شهادت طلبانه و خستگی‌ناپذیر مومنان و مجاهدان است. 

 

علاوه بر مسئولان، شهروندان قزوینی نیز از برگزاری جشنواره فجر در سطح استان‌ها ابراز رضایت می‌کنند به‌طوری‌که با صف‌های طولانی مردم در سینما مهتاب شهر قزوین در این دوره شاهد استقبالی قابل توجه از فیلم‌های جشنواره هستیم. شهروندان قزوینی با اظهار رضایت از نمایش فیلم‌ها در استان‌ها معتقدند با افزایش سالن‌های نمایش‌دهنده فیلم‌های جشنواره فجر، صنعت سینما رونقی مضاعف پیدا می‌کند. 

 

یک خانم حدودا ۴۰ساله در حالی که پس از تماشای فیلم ماهورا از سینما خارج می‌شود با اظهار رضایت از نمایش فیلم‌های جشنواره فجر در استان قزوین گفت: خوشحالم که دیگر شرایطی فراهم شده که بتوانیم بدون هموار کردن رنج سفر به پایتخت فیلم‌ها را در شهر خودمان ببینیم. وی افزود: خوشبختانه در جدول پخش برنامه‌های سینما، تنوع فیلم‌ها رعایت شده و طیف‌های مختلفی از کمدی، درام و کودک و نوجوان به نمایش گذاشته شده است. 

 

*** اقبال مردم به سینماها کاهش یافته است

 

شهروند دیگری نیز گفت: در سال‌های اخیر که اقبال مردم به سینماها کاهش یافته جشنواره فیلم فجر فرصت بسیار مهم و موثری است تا بار دیگر مردم با سینماها آشتی کنند. این کارمند آقا در حالی که با همسر خود برای تماشای فیلم به سینما آمده است، افزود: هرچند احساس می‌کنم فیلم‌های این دوره نسبت به دوره‌های قبل از کیفیت موضوعی و محتوایی چندان خوبی برخوردار نیستند اما همین‌که زمینه‌ای فراهم شده که بتوانیم چند مورد از این فیلم‌ها را در قزوین تماشا کنیم جای تقدیر دارد. 

 

وی افزود: البته از مسئولان استان درخواست می‌کنیم برای جلوگیری از این صف‌های طولانی به منشور تماشای فیلم تعداد سالن‌های نمایش فیلم‌ها را برای سال آینده افزایش دهند و حتی در صورت امکان زمینه نمایش آنها را در سایر شهرستان‌ها فراهم کنند تا سینماها هم رونقی دوباره بیابند. یک بانوی قزوینی که به همراه ۲ کودک خود در سینما مهتاب حاضر بود تا به تماشای فیلمی از بخش کودک و نوجوان بنشیند نیز گفت: نمایش فیلم در حوزه کودک و نوجوان یکی از نکات قابل توجه جشنواره فیلم فجر در قزوین است تا خانواده‌ها با فراغ بال فرزندان خود را به سینماها بیاورند. 

 

*** زمان‌بندی نمایش فیلم‌های کودک و نوجوان

 

وی افزود: در زمان‌بندی نمایش فیلم‌های کودک و نوجوان در سانس صبح، خانواده‌ها دچار مشکل هستند و فرزندان ما تنها شاید از طریق مدارس بتوانند امکانی برای رفتن به سینما داشته باشند که البته عوامل مدرسه و آموزش و پرورش در این خصوص همکاری لازم را با والدین داشته‌اند. یک پسر جوان نیز که به همراه دیگر دوستانش بعضی فیلم‌های جشنواره فجر را در سینما مهتاب تماشا کرده است گفت: هر ساله برای دیدن فیلم‌های فجر بلیط چند فیلم مشخص را تهیه و تماشا می‌کنم. 

 

وی با بیان اینکه گذشته از اینکه چه فیلم‌هایی برای نمایش در استان‌ها انتخاب می‌شوند چنین کاری قابل تحسین است چرا که قبلا برای دیدن فیلم‌های جشنواره باید به تهران می‌رفتیم. این جوان قزوینی با بیان این‌که تماشای ۱۴ فیلم در یک سینما قدری زمان‌بندی نمایش فیلم‌ها را محدود‌تر کرده است،گفت: امیدواریم با افزایش سالن‌های سینمایی و نمایش فیلم‌های جشنواره فجر در چندین سینما از سال‌های آینده سینماهای قزوین نیز رنگ و روی تازه‌ای به خود بگیرند.

 

*** برنامه‌ریزی و فراهم کردن بسترهایی برای برگزاری نشست‌های نقد و بررسی

 

 
وی هم‌چنین خواستار برنامه‌ریزی و فراهم کردن بسترهایی برای برگزاری نشست‌های نقد و بررسی فیلم‌های جشنواره فجر با حضور عوامل و سازندگان و بازیگران این فیلم‌ها در مراکز استان‌ها شد تا مردم در شهرستان‌ها نیز بتوانند از حضور هنرمندان مورد علاقه خود بهره‌مند شوند. اکران فیلم‌های سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در استان قزوین از ۱۴ بهمن ماه در سینما مهتاب آغاز شده است. 

 

فیلم سینمایی «دارکوب» به کارگردانی بهروز شعیبی، «چهار راه استانبول» از مصطفی کیائی، «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا، «بمب، یک عاشقانه» به کارگردانی پیمان معادی، «ماهورا» اثر حمید زرگر نژاد،«سوء تفاهم» از احمد‌رضا معتمدی،«جاده قدیم» به کارگردانی منیژه حکمت،« امیر» از نیما اقلیما،«خجالت نکش» به کارگردانی رضا مقصودی «مغزهای کوچک زنگ زده» از هومن سیدی و «فیلشاه» به کارگردانی هادی محمدیان از فیلم‌های جشنواره فجر هستند که در قزوین در حال اکران هستند. 

 

به گزارش خبرگزاری روستا، هم‌چنین «قهرمانان کوچک» و «دزد و پری» به کارگردانی حسین قناعت، «شکلاتی» به کارگردانی سهیل موفق و «دنیای کیف‌ها» به کارگردانی حسین نخعی در بخش کودکان و نوجوان این جشنواره در قزوین در حال اکران هستند. 

 

انتهای پیام///

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه