کد خبر:62068
پ
Screen-Shot-2017-03-26-at-12.30.11-PM-300×185
مرجع دانش

نگاهی به خوشه‎های صنعتی نساجی و پوشاک در چین

خوشه‎های صنعتی راهکاری موثر در ایجاد و توسعه فضای رقابت و افزایش توان صادرات هستند.

خوشه‎های صنعتی راهکاری موثر در ایجاد و توسعه فضای رقابت و افزایش توان صادرات هستند.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا، خوشه‎های صنعتی یک گروه نزدیک از نظر جغرافیایی از شرکت‌های به هم مرتبط و موسسات مربوط در یک زمینه خاص هستند که به طور بالقوه‌ای به علت مزیت‌های یک جا بودن نظیر شبکه‌ها، دانش خارجی، تغییر‌پذیری سرمایه انسانی و غیره بهره‌ورتر از دیگر شرکت‌ها هستند. امروزه توسعه از طریق خوشه‌ها نقش محوری و بارزی در سیاست‌های اقتصادی و صنعتی کشورهای توسعه یافته ایفا می‌نماید.تراکم جغرافیایی میتواند به طور بالقوه‌ای به شرکت‌های کوچک در غلبه بر محدودیت‌های مربوط به اندازه و افزایش توسعه تکنولوژی و ارتقاء توانایی‌های خود برای رقابت در بازارهای محلی و جهانی کمک کند. نزدیکی جغرافیایی همچنین امکاناتی را برای شرکت‌های محلی و بین شرکت‌ها و از طریق موسسات محلی ایجاد می‌کند.

 

 

 

*** گرایش به خوشه‌بندی صنعتی نقطه عطف برنامه‌های توسعه صنعتی

 

 

گرایش به خوشه‌بندی صنعتی در انتهای قرن بیستم نقطه عطف برنامه‌های توسعه صنعتی و فناوری در بیشتر کشورهای جهان بود. امکان بهره‌برداری از بازده‌های ناشی از مقیاس و تجمع و نیز بازده‌های ناشی از اقدامات جمعی، شرایط به وجود آمدن مزیت رقابتی و موفقیت در رشد اقتصادی و توسعه صادراتی را در فضای بین‌المللی بوجود آورد. خوشه‌سازی صنعتی امروزه تقریبا در کلیه کشورهای جهان دنبال می‌گردد.

در ایران نیز گرایش به بحث خوشه‌های صنعتی در محافل علمی و تصمیم‌گیری و نیز برنامه‌های توسعه کشور مورد توجه قرار گرفته است. مطالعه حاضر تلاش می‌کند با معرفی مناسب‌تر خوشه‎های صنعتی و توانمندی‌های آن‌ها در کسب مزیت رقابتی و توان صادراتی، زمینه شناخت بهتر این خوشه‌ها را فراهم آورد. روش مطالعه تحلیل بنیادی به همراه یک موردکاوی از خوشه‌های صنعتی در نساجی چین بوده و مهم‎ترین یافته این مطالعه تکیه بر خوشه‎های صنعتی به عنوان راهکاری موثر در ایجاد فضای رقابت‌پذیری بین‌المللی و افزایش توان صادراتی است.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا، در ادامه مقاله‎ای در این خصوص از ” تقی رحمانی ” محقق و پژوهشگر اقتصادی ملاحظه می‎کنید، برای دانلود مقاله روی متن زیر کلیک نمایید: 

مقاله نگاهی به خوشه های صنعتی نساجی و پوشاک در کشور چین

 

 

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه