کد خبر:62348
پ
ContentImages_126403-290×195

کاهش روند مهاجرت از روستاها با عملکرد صحیح شوراها

مدیر کل دفتر امور روستایی خراسان رضوی: اگر نظام شورایی به درستی کار کند در کنار کمک‎های ویژه دولت می‎توان روند مهاجرت از روستاها را کند و جمعیت آن‎ها را ثبیت کرد.

مدیر کل دفتر امور روستایی خراسان رضوی: اگر نظام شورایی به درستی کار کند در کنار کمک‎های ویژه دولت می‎توان روند مهاجرت از روستاها را کند و جمعیت آن‎ها را ثبیت کرد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا،“وحید قربانی”،  روز پنجشنبه در نشست شوراها و دهیاران شهرستان خلیل آباد در خصوص نقش  نظام شورایی گفت: اگر نظام شورایی به درستی کار کند در کنار کمک‎های ویژه دولت می‎توان روند مهاجرت از روستاها را کند و جمعیت آن‎ها را ثبیت کرد.

وی با بیان اینکه تثبیت جمعیت در روستاها به اقتصاد، امنیت و توسعه ملی کمک می‎کند، افزایش صرفه اقتصادی زندگی در مناطق روستایی را از وظایف دولت برشمرد.

وی افزود: تراز منفی درآمد نسبت به هزینه در روستاها از دلایل مهاجرت است لذا کاهش هزینه‎های زندگی و افزایش درآمد مردم روستایی به عنوان سیاست‎های اصلی دولت از وظایف جدی دهیاری‎ها است.

 

 

 

*** لزوم مدیریت دهیاری‎ها در برنامه ششم امسال

 

 

قربانی اظهار کرد: دهیاری‎ها باید اعتبارات را به گونه‎ای مدیریت کنند که در پایان سال کاهش هزینه‎های زندگی مردم قابل مشاهده باشد و براساس قانون برنامه ششم توسعه که از امسال اجرا شده منابع مالیات برارزش افزوده تحصیل شده توسط دولت در استان به صورت متمرکز توزیع می‎شود و این به نفع شهرهای تازه تاسیس همانند خلیل آباد است.

وی با اشاره به فلسفه نظام شورایی گفت: اگر نتوانیم جایگاه شوراها را به خوبی درک کنیم مشکلات و کمبودها همچنان باقی خواهد ماند.

وی افزود: در استان خراسان رضوی ۲ هزار و ۵۹۴ روستا و ۷۳ شهر داریم و هشت هزار و ۴۱۰ نفر عضو شورای روستایی و ۴۰۰ نفر عضو شوراهای شهری شده‎اند که برای توسعه کامل باید نشاط و آرامش اجتماعی، امیدواری، انسجام، ارتباط مردم با یکدیگر، اقتصاد خود بنیاد و با نشاط محلی و اقتصاد مبتنی با نیازهای محلی را شکل دهند.

وی اظهار کرد: اگر در کنار این موارد حفظ محیط طبیعی و حاصلخیزی خاک، نگهداشت منابع آب و استفاده مناسب از معادن را داشته باشیم، توسعه کامل شکل خواهد گرفت و شوراها در همه این موارد نقش بسزایی دارند.

قربانی گفت: روابط اجتماعی و اقتصاد سالم در کنار گاز‎رسانی، جاده، مدرسه و ظرفیت‎ها زیرساختی روستای آباد و توسعه یافته را شکل می‎دهد.

وی افزود: در سطح استان روستاهای فراوان هستند که امکانات زیرساختی دارند ولی به دلیل نبود انسجام اجتماعی، پایه اقتصادی در آن‎ها شکل نگرفته و روستا تهی از جمعیت شده و جمعیت آن‎ها به شهرها مهاجرت کرده‎اند.

وی اظهار کرد: نقش شورای اسلامی کمک به حفظ و نگهداشت جامعه روستایی از طریق افزایش سطح تعاملات اجتماعی، نشاط اجتماعی و ارتقای امیدواری مردم است.

 

 

 

*** پایان برنامه گازرسانی به روستاها

 

 

قربانی با بیان اینکه تا پایان برنامه ششم گازرسانی به روستاها به ۱۰۰ درصد می‎رسد، گفت: طی ۲ سال آینده به ۸۷ درصد روستاهای استان گازرسانی می‎شود.

فرماندار خلیل‎آباد نیز در این نشست گفت: دولت تدبیر و ماید بیش از ۱۱۰ طرح و پروژه با هزینه ۴۴۰میلیارد ریال در زمینه‎های آموزشی، بهداشتی و درمانی، عمران روستایی، آبرسانی، کشاورزی و احداث ساختمان دهیاری‎ها در این شهرستان اجرا کرده است.

مجتبی شاکری افزود: هم اکنون ۱۰۰ درصد روستاهای بیش از ۲۰ خانوار این شهرستان از نعمت آب شرب سالم، برق و راه روستایی برخوردار هستند.

وی اظهار کرد: ۱۰۰ درصد جمعیت شهری خلیل آباد و ۷۰ درصد جمعیت روستایی آن از نعمت گاز برخوردارند.

وی با بیان اینکه در اعتبارات امسال ۸۸ میلیارد ریال برای گازرسانی به ۹ روستای کویری اختصاص یافته و عملیات اجرایی آن‎ها آغاز شده است گفت: در حوزه عمران روستایی تمام روستاهای این شهرستان دارای طرح هادی هستند و در۱۲ روستا از محل اعتبارات بنیاد مسکن مرحله اول طرح هادی اجرا شده است.

وی افزود: در تمام روستاهای این شهرستان از محل اعتبارات دهیاری‎ها قیر رایگان اختصاص یافته و بیش از ۲۸ درصد منازل روستایی مقاوم‎سازی شده است.

 

 

 

*** لزوم مقاوم‎سازی در روستای جلیل‎آباد

 

 

 

شاکری اظهار کرد: این شهرستان بر روی گسل درونه واقع شده و باید به مقاوم‎سازی مسکن روستایی و ساخت و سازها توجه ویژه‎ای شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۵ میلیارد ریال از اعتبارات دهیاری‎ها برای توسعه روستاها اختصاص یافته است گفت: این مبلغ برای آسفالت ۱۸۰ هزار متر مربع معابر روستایی، احداث پنج ساختمان دهیاری، خرید ۹ دستگاه ماشین آلات دهیاری‎ها و ۶۷۵ تن قیر مشارکتی اختصاص یافته که از این میزان قیر ۱۲ روستا بهره‎مند شده و ۳۳ هزار متر مربع زیرسازی شده و آماده آسفالت است.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا، فرماندار خلیل آباد در پایان یادآور شد: اعتبارات دهیاری‎های امسال ۳۱ میلیارد ریال است که این مبلغ افزایش خواهد یافت.

 

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه