کد خبر:101257
پ
۱۵۷۰۶۴۱۴۲
خبرگزاری روستا گزارش می‌دهد:

کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی شد/ در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی دولت برای وزارتخانه جهاد کشاورزی چه گذشت؟

در جلسه امروز مجلس، رای اعتماد به کاظم خاوازی وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی پیگیری شد و در نهایت وی توانست رای اعتماد را از نمایندگان مجلس کسب کند.

در جلسه امروز مجلس، رای اعتماد به کاظم خاوازی وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی پیگیری شد و در نهایت وی توانست رای اعتماد را از نمایندگان مجلس کسب کند.

 

*** بررسی صلاحیت کاظم خاوازی بعنوان وزیر جهاد کشاورزی

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری روستا، نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز خود، بررسی برنامه و صلاحیت آقای کاظم خاوازی را به عنوان گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی که اواخر سال گذشته به مجلس معرفی شده بود، در دستور کار قرار دادند.

 

*** برنامه مجلس برای رای اعتماد به وزیر پیشنهادی 

 
 
جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به ریاست آقای پزشکیان نایب رئیس اول مجلس آغاز شد.
ابتدا رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس به ارایه گزارشی در این زمینه پرداخت و پس از آن معاون اول رئیس جمهور از برنامه‌های وزیر پیشنهادی دفاع کرد
سپس دو نماینده موافق و دو نماینده مخالف به بیان دیدگاه‌های خود پیرامون صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی پرداختند و سپس خاوازی نیز از برنامه‌های خود دفاع کرد و در نهایت رای گیری انجام شد.
 
 

*** موافقان و مخالفان کاظم خاوازی 

 
 
در جلسه رای اعتماد به گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی، یوسف نژاد عضو هیأت رئیسه مجلس اسامی موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی را قرائت کرد.
جلال میرزایی نماینده ایلام، ایوان و چرداول و علی محمد مرادی نماینده قروه و دهگلان موافقان صلاحیت آقای خاوازی بودند و محمود صادقی نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و همچنین حسین مقصودی نماینده سبزوار، جغتای، جوین و خوشاب مخالفان صلاحیت آقای خاوازی بودند.
 
 
*** علی محمد مرادی نماینده موافق کاظم خاوازی بعنوان وزیر جهاد کشاورزی
 
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری روستا از مجلس، علی‌محمد مرادی در نشست علنی امروز مجلس بعنوان موافق وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با بیان اینکه آقای دکتر خاوازی انسانی متعهد و توانمند است، تاکید کرد: 
از جمله ویژگی‌های فردی و اخلاقی ایشان می‌توان به ولایتمداری، مومن و ارزشی بودن، مدیری توانمند و شایسته و برخوردار از سلامت نفس اشاره کرد.
 
نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در دلسوزی و تعصب آقای خاوازی هیچ شک و تردیدی وجود ندارد، افزود: 
ایشان به دور از حب و بغض و سوگیری شخصی و جناحی برای اعتلای کشور و بخش کشاورزی تلاش موثری داشتند.
 
وی ادب، نزاکت، گشاده رویی، سعه صدر و روابط عمومی بالا در تعاملات انسانی را از دیگر ویژگی‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی عنوان کرد و افزود: 
در بخش مهارت‌های فنی نیز ایشان دارای ویژگی‌هایی همچون جامع نگری، توانایی رهبری، مسئولیت پذیری، نوآوری، عمل گرایی همراه با جدیت و سخت کوشی هستند.
 
مرادی با بیان اینکه در طول سالیان گذشته آقای دکتر خاوازی به عنوان مدیری نمونه شناخته شده اند، در توضیح سوابق مدیریتی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی افزود: 
روحیه کار تیمی و مشارکتی در بهره گیری از خرد جمعی و استفاده از کارشناسان بدون رویکرد جناحی از دیگر ویژگی‌های ایشان است.
 
وی در توصیف تجارب وزیر پیشنهادی کشاورزی نیز ادامه داد: 
آقای دکتر خاوازی سلسله مراتب مدیریتی را از کارشناسی تا معاون وزیر راه به درستی طی کرده و رشد ایشان رشد سرطانی نبوده است، ایشان ریاست موسسه تحقیقات آب و خاک را با نزدیک به ۷۰ سال سابقه را برعهده داشتند و در مدت مسئولیت شان شاهد درخشش این موسسه بودیم.
 
نماینده مردم قروه و دهگلان در پایان، انتخاب آقای خاوازی را مبتنی بر شایسته سالاری دانست و تاکید کرد: 
ایشان به عنوان بنیان گذار نظام نوین ترویج، شناخته شده هستند و امیدواریم با رأی حداکثری نمایندگان مجلس و حضور ایشان در وزارت جهاد کشاورزی شاهد ارتقاء فنی، اجرایی و منابع انسانی در این وزارتخانه باشیم.
 
 
*** محمدعلی وکیلی نماینده موافق کاظم خاوازی بعنوان وزیر جهاد کشاورزی
 
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری روستا از صحن علنی مجلس، عضو هیأت رئیسه مجلس در جریان رسیدگی به بررسی صلاحیت کاظم خاوازی در موافقت با برنامه‌های وی بعنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، اظهار داشت:
حوزه کشاورزی نیازمند فردی برای اتصال بخش اجرا و بخش علمی در این وزارتخانه است و حضور خاوازی که فرد دانشمندی است، می‌تواند به عنوان این حلقه مفقوده باشد.
اهمیت غذا در کشوری مستقل بر کسی پوشیده نیست و امروز قفسه‌های پر سوپرمارکت‌های کشور در مقایسه با کشورهای مدعی پیشرفت، بیانگر این است که تمامی عزیزان حوزه کشاورزی در گذشته از جمله آقای حجتی زحمت کشیده‌اند که تشکر می‌کنیم.
 
محمدعلی وکیلی در ادامه حوزه کشاورزی را امن‌ترین بخش اقتصاد کشور بخصوص در شرایط کرونا دانست و افزود: 
این حوزه متکی به ارز نیست و این نشان می‌دهد که این حوزه می‌تواند نقطه اتکای کشور در بحران‌ها باشد.
 
وی در ادامه با بیان اینکه ظرفیت حوزه کشاورزی می‌تواند اقتصاد کشور را تقویت کند، خاطرنشان کرد: 
اما از آنجایی که کشاورزی به شیوه سنتی اداره می‌شود، تاکنون از تمام ظرفیت‌های آن استفاده نشده از این رو نیازمند یک شخص دانشمند و علمی در رأس وزارت کشاورزی هستیم تا از رویکرد سنتی عبور و از ظرفیت‌های مغفول استفاده کنیم.
 
وی ادامه داد: پیش از این آقای خاوازی مدیر موسسه ترویج کشاورزی ( تات ) بوده است که با مدیریت دو هزار و ۷۰۰ هیأت علمی، سطح آن از دانشگاه تهران نیز بالاتر است و اکنون که بیش از هر زمان دیگر نیازمند علم و دانش به جای سابقه اجرایی در حوزه کشاورزی هستیم که در واقع ایشان فرد مناسبی است تا هزینه‌های بالا و هدررفت منابع را جبران و مدیریت کند تا از رویکرد کشاورزی بیل و کلنگی عبور کنیم.
 
نماینده مجلس دهم اضافه کرد: 
در سال‌های اخیر مافیا در بخش‌های مختلف کشاورزی ایجاد شده که باعث بروز رانت‌ها و برخی امضاهای طلایی فسادزا شده است اما آقای خاوازی تک درختی در کویر بدون رانت بوده و بدون تکیه بر آقازادگی، سیاست و احزاب وارد عرصه شده و با توانایی علمی بالایی که دارد می‌تواند باعث تغییر رویکرد از کشاورزی سنتی به کشاورزی علمی شود.
 
وی در ادامه تصریح کرد:
امروز مسیر برای تغییر رویکرد در حوزه کشاورزی هموار است و تنها حضور شخصی مانند وزیر پیشنهادی کنونی می‌تواند حلقه اتصال میان حوزه اجرا در کشاورزی وحوزه علم کشاورزی باشد، همچنین هوشمندسازی خدمات در این وزارتخانه را در آینده شاهد خواهیم بود.
 
وکیلی در ادامه با بیان اینکه معیشت یکی از دغدغه‌های امروز کشاورزان کشور است، گفت:
توجه به اقتصاد کشاورزان به عنوان موتور تولید کشاورزی در برنامه‌های وزیر پیشنهادی مورد توجه قرار گرفته که باعث می‌شود این حوزه پایدار و سودده شود و مهاجرت معکوس را به دنبال داشته باشد.
 
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: 
گاهی برنامه‌های وزرای پیشنهادی که برای دریافت رأی اعتماد به مجلس می‌آیند غیرقابل دستیابی است اما برنامه‌های خاوازی قابل اجرا و تحقق بوده و خالی از شعار است.
 
 

*** محمود صادقی نماینده مخالف کاظم خاوازی بعنوان وزیر جهاد کشاورزی

 
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری روستا، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس نیز در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کاظم خاوازی بعنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، اظهار داشت: 
اگر چه آقای خاوازی انسان وارسته‌ای است، اما رزومه وی اغراق‌آمیز است زیرا نمی‌توان در دوره کوتاه پس از فارغ التحصیلی به چنین رزومه‌ای دست یافت.
 
محمود صادقی در ادامه تصریح کرد:
براساس رزومه آقای خاوازی ایشان مجری یکصد طرح کشاورزی بوده اند، این در حالی است که نمی‌توان این تعداد را با توجه به زمانبر بودن اجرای طرح‌های کشاورزی و تغییرات جوی در مدت کوتاهی اجرایی کرد.
 
وی در ادامه چاپ ۱۵۰ مقاله از سوی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی را غیرممکن خواند و اضافه کرد: 
اگر چه در برنامه پیشنهادی ایشان بر اجرای اقتصاد دانش بنیان تاکید شده، اما برنامه عملیاتی برای آن ارائه نشده است.
 
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در مخالفت با خاوازی ادامه داد: 
در زمانی که آقای خاوازی در وزارت جهاد کشاورزی مشغول بود، طرح پهنه‌بندی را اجرایی کرد، اما از متخصصان این حوزه استفاده نکرد.
 
نماینده مردم در مجلس دهم با مسلط ندانستن وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در حوزه کشاورزی، تصریح کرد: 
راه اندازی سامانه ارتباط بخش خصوصی و دولتی نمی‌تواند تمام اهداف موجود در برنامه ششم توسعه را اجرایی کند، زیرا این برنامه برای سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ است و در مهلت یک سال و نیم باقی مانده، آقای خاوازی نمی‌تواند اقدام چندانی برای تحقق آن انجام دهد.
 
صادقی همچنین برنامه‌های خاوازی را شعارگونه توصیف کرد و گفت: 
اگرچه در برنامه ایشان از تحقق نیافتن اهداف اسناد بالادستی، فقدان همکاری موثر بین دستگاه‌های حاکمیتی، تخصیص نیافتن اعتبارات لازم و شرایط نامساعد جوی به عنوان مشکلات حوزه کشاورزی یاد شده، اما ایشان برنامه عملیاتی و مکانیسمی برای رفع این مشکلات ندارد.
 
وی همچنین به یک تناقض در برنامه وزیر پیشنهادی برای وزارت جهاد کشاورزی اشاره و گفت:
آقای خاوازی فناوری نوین را به عنوان اصلی‌ترین عامل ایجاد ثروت می‌داند، اما برنامه‌ای برای استفاده از آن ندارد.
 
عضو فراکسیون امید مجلس اضافه کرد:
اگرچه برنامه‌ها و هدف‌های ارائه شده در برنامه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی مناسب است اما راهکار عملی مشخصی برای تحقق آنها ارائه نشده است.
 
صادقی با بیان اینکه با مکانیسم‌های موجود نمی‌توان اهداف برنامه ششم توسعه را در یکسال و نیم باقیمانده از عمر دولت اجرایی کرد، گفت: 
فرصت آقای خاوازی برای مسئولیت در وزارت جهاد کشاورزی تنها یکسال و نیم است و در این مدت کوتاه نمی‌تواند اموری مانند توسعه و اصلاح نژاد بوقلمون، گاومیش و شتر را که هر کدام دقت و انرژی زیادی می‌خواهد، انجام دهد.
 
نماینده مردم تهران در مجلس با طرح این سوال که وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی چگونه می‌تواند تولید مرغ لاین را از صفر درصد به ۱۸ درصد برساند، ادامه داد: 
در برنامه‌های ایشان به اهدافی اشاره شده که قابلیت اجرا در یکسال و نیم را ندارد، چگونه می‌توان تولید ماهی سردآبی را از ۳۸ درصد به ۴۴ درصد افزایش داد.
 
محمود صادقی با بیان اینکه خاوازی برنامه‌ای برای حل مشکلاتی مانند تصدیگری دولتی در بخش خصوصی ندارد، تصریح کرد: تصمیمات مربوط به صادرات و وارادات محصولات کشاورزی با وزارت صنعت، معدن و تجارت است در حالی که سیاستگذاری تولید برعهده وزارت جهاد کشاورزی است، آقای خاوازی چگونه این مشکل را حل خواهد کرد؟
 
وی با اشاره به اینکه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی تجربه اجرایی کمی دارد، اضافه کرد:
آقای خاوازی راهکار‌های عملیاتی برای تعامل وزارت کشاورزی و مراکز علمی و بهره‌مندی از فارغ‌التحصیلان کشاورزی ارائه نکرده است.
 
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در پایان با انتقاد از اینکه آیین نامه اجرایی قانون حفاظت و بهره برداری توارث ژنتیکی تصویب شده است، اما اجرا نشده است، گفت: 
اگر چه آقای خاوازی در برنامه‌های خود بر تولید داخل تاکید کرده است اما برنامه عملیاتی مناسبی برای اجرای آن ارائه تکرده است.
 
 

*** گزارش رئیس کمیسیون کشاورزی 

 
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری روستا از صحن علنی مجلس، رئیس کمیسیون کشاورزی نیز در نشست علنی امروز مجلس در توضیح گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست درباره وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: 
پنجم اسفندماه سال گذشته نامه رسمی هیئت رئیسه در ارتباط با آقای کاظم خاوازی بعنوان وزیر پیشنهادی به کمیسیون واصل و بدون وقفه در ۶ اسفندماه جلسه بررسی صلاحیت اجرایی، مدیریتی و برنامه‌ها و مدارک وی براساس ماده ۲۰۲ آئین نامه داخلی تشکیل شد.
 
نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در ادامه اضافه کرد: 
صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی براساس آئین نامه جدید مجلس بررسی شد لذا کمیسیون‌های تخصصی دیگر نیز از همه ابعاد صلاحیت و برنامه وی را بررسی کردند.
 
احمدعلی کیخا با اشاره به بررسی مدارک دانشگاهی کاظم خاوازی گفت:
صحت مدارک دانشگاهی وزیر پیشنهادی پس از استعلام از وزارت علوم در مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری مورد تایید کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست قرار گرفت.
 
وی درباره انطباق برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با اسناد بالادستی برنامه ششم و قوانین موجود در حوزه کشاورزی، گفت: 
معاونت نظارت با قید فوریت برنامه‌های آقای خاوازی را مورد بررسی قرار داد و از نظر معاونت نظارت، همسویی برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با اسناد بالادستی تائید شد.
 
رئیس کمیسیون کشاورزی با اشاره به آشنایی ۳۰ ساله خود با آقای خاوازی گفت:
وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی فردی پاک دست، با اخلاق و با استعداد بالا، عالم به امور کشاورزی، مطلع از وضعیت آب و خاک کشور و اهل تعامل است.
 
احمدعلی کیخا در ادامه تاکید کرد: 
تمام اعضای کمیسیون کشاورزی متفق و یکپارچه صلاحیت مدیریتی، اجرایی و فنی آقای خاوازی را مورد تایید قرار دادند و به همین دلیل به سایر نمایندگان نیز توصیه می‌کنم که تصدی وزارت جهاد کشاورزی را به وی بدهند.
 
وی همچنین درباره دغدغه‌های نمایندگان نیز اضافه کرد: 
براساس سوالات نمایندگان از وزرا و همچنین تذکرات، تحقیق و تفحص‌ها و مواردی که در استیضاح‌های قبل مطرح شده، بخشی تحت عنوان دغدغه‌های نمایندگان مجلس در کنار برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در گزارش کمیسیون ارائه شده تا مورد توجه قرار گیرد.
 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: 
آقای خاوازی در صورت اخذ رأی اعتماد بهتر است موضوعاتی همچون آگاهی به دانش روز کشاورزی، فضای حاکم بر مدیریت وزارتخانه، اولویت دادن به تخصص و توانمندی، تقویت روحیه جهادی، پشتیبانی از تصمیمات کارشناسی، استقلال وزیر در تصمیمات اجرایی و مدیریتی و به کار نگرفتن نیرو‌های بازنشسته تحت هر عنوانی را مورد توجه جدی قرار دهد.
 
 
احمدعلی کیخا همچنین اضافه کرد:
همچنین وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در صورت کسب رای اعتماد مجلس باید به حقوق کشاورزان متعهد باشد و استفاده بهینه از منابع، مبارزه جدی با فساد، بروکراسی پیچیده اداری، رقابتی کردن فضای کسب و کار، اتخاذ سیاست‌های مناسب با تغییر اقلیم، توسعه اخلاق کشاورزی، همکاری با خیرین و سایر دستگاه‌های اجرایی به ویژه با وزارت نیرو و حفاظت محیط زیست برای غلبه بر بحران آب را مدنظر قرار دهد. 
 
 
به گزارش خبرگزاری روستا، از جلسه رای اعتماد مجلس به کاظم خاوازی بعنوان گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت جهاد کشاورزی، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در پایان تاکید کرد: 
آقای خاوازی در صورت کسب رأی اعتماد باید مواردی همچون مدیریت علمی بخش‌های تعاون وزارت جهاد کشاورزی، توجه به مراکز تحقیقاتی وزارتخانه، توسعه محوری به جای محصول محوری با توجه به اقتصاد بخش کشاورزی را بعنوان دغدغه‌های مجلس در اولویت کاری خود قرار دهد.

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه