کد خبر:99949
پ
روستاهای کشور
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری خبر داد

کاهش ۲ درصدی نرخ بیکاری در روستاهای کشور

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری از کاهش ۲ درصدی نرخ بیکاری در روستاهای کشور خبر داد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری از کاهش ۲ درصدی نرخ بیکاری در روستاهای کشور خبر داد.

 

*** اهداف برگزاری چهارمین نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر کشور

 

به گزارش خبرگزاری روستا، محمد امید در نشست خبری چهارمین نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر کشور در خصوص اهداف برگزاری این نمایشگاه، اظهار داشت:

نمایش توانمندی‌ها، استعدادها، قابلیت‌ها، و ظرفیت‌های موجود در مناطق روستایی و عشایر کشور اولین و مهم‌ترین هدف برگزاری این نمایشگاه است.

وی معرفی طرح‌ها و پروژه‌های موفق در عرصه‌های روستایی و عشایری دریافت‌کننده تسهیلات صندوق توسعه ملی را نیز از دیگر اهداف برگزاری این عنوان کرد.

امید در ادامه معرفی روستاها و مناطق عشایری نمونه با عنوان الگوی توسعه برای سایر روستاها با موقعیت و وضعیت مشابه و معرفی جاذبه‌های فرهنگی و میراث ناملموس مناطق را از دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه قلمداد کرد.

محمد امید در ادامه معرفی مشاهیر و استعدادهای نخبه و جوان روستایی و عشایری، معرفی کارآفرینان، استارت‌آپ ها و… در مناطق روستایی و عشایری، برقراری ارتباط تجاری فی‌مابین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان با ایجاد تقاضاهای جدید و شناسایی بازارهای مصرف برای خرید محصولات و تولیدات این مناطق در راستای تکمیل زنجیره ارزش تولیدات روستایی و تقویت روحیه خودباوری و توانمندی در جامعه روستایی و عشایری را از دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه دانست.

 

دکتر امید

 

*** بخش‌های مختلف نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر کشور

 

امید در ادامه این جلسه و در تشریح بخش‌های مختلف این نمایشگاه، اظهار داشت:

این نمایشگاه در ۱۴ بخش برگزار خواهد شد که نمایشگاه استانی با رویکرد طرح‌ها و پروژه‌های موفق تولیدی و اشتغالزایی، بازاریابی و تجاری‌سازی تولیدات روستایی، سالن کسب و کارهای آینده روستا، ایل نمادین، موسسات مالی و نهادهای عمومی غیر دولتی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، خیرین، خیریه‌ها و گروه‌های جهادی، اجرای زنده موسیقی و بازی‌های بومی و محلی، معرفی و اجرای بازی‌های بومی و محلی، دهکده جهانی، کودک و روستا،  سفره‌خانه و چایخانه سنتی، سالن اجرای مراسم، ستاد برگزاری و vip نمایشگاه این ۱۴ بخش را تشکیل می‌دهند.

 

*** وضعیت مهاجرت و بازگشت به روستاها از شهرها

 

وی درباره وضعیت مهاجرت و بازگشت به روستاها از شهرها، به نرخ کنونی ۲۶ درصدی جمعیت روستاها معادل ۲۱ میلیون نفر در مقایسه با نرخ ۶۵ درصدی و جمعیت ۲۱ میلیون نفری در ابتدای انقلاب اشاره کرد و گفت:

طبق آمار نرخ مهاجرت معکوس در کشور در حال شکل‌گیری است و بازگشت به روستاهای کشور از مهاجرت به شهرها بیشتر شده است؛ اما علی‌رغم اقدامات بسیار بزرگ در زمینه اشتغال‌سازی روستاییان تغییر نکردن رقم جمعیت روستاییان نسبت به اوایل انقلاب مربوط به افزایش مهاجرت به شهرها طی سال‌های قبل‌تر و همچنین تبدیل شدن برخی روستاهای کشور به شهرها است.

 

*** ارائه وام با نرخ بازپرداخت چهار و شش درصدی 

 

وی ارائه وام با نرخ بازپرداخت چهار و شش درصدی و در مدت زمان ۸ سال را یکی از مهم‌ترین اقدامات معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور برای کمک به اشتغال‌زایی روستاییان و عشایر برشمرد و افزود:

در کار گروه ملی متشکل از سازمان برنامه و بودجه، وزارت کار و رفاه اجتماعی و همچنین معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور مقرر شد پرداخت این تسهیلات در سال بعد نیز ادامه یابد.

 

دکتر امید
دکتر امید

 

*** کاهش ۲ درصدی نرخ بیکاری در روستاهای کشور 

 

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در ادامه گفت:

از محل تسهیلات اشتغال روستایی نرخ بیکاری در روستاها حدود ۲ درصد کاهش پیدا کرده است. اتفاق قابل توجه دیگر این است که در سال ۹۷ سهم اشتغال روستایی در سبد اشتغال کشور نسبت به سال قبل حدود ۲۳ درصد افزایش پیدا کرده است که این موارد از تبعات اجرای طرح اشتغال پایدار روستاییان بوده است.

 

*** وضعیت مدیریت آب مناطق روستایی

 

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت مدیریت آب مناطق روستایی تاکید کرد: تا رسیدن به نقطه ایده‌آل فاصله بسیار داریم و مصرف آب در بخش کشاورزی بسیار بالا است اما با طرح های آبیاری تحت فشار می توان با استفاده بهینه از آب محصولات کشاورزی بیشتری تولید کرد .

امید درباره وضعیت بیمه روستاییان گفت:

ظرفیت‌های بیمه روستاییان بسیار بالا است و بخشی از منابع بیمه روستایی از محل یارانه‌ها پرداخت می‌شود اما باید با تامین منبع مالی بلند مدت، بیمه عشایر و روستاییان انجام شود و امیدواریم که در سال جدید ظرفیت‌های خاصی در این زمینه به وجود آید.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال اشتغال‌زایی و ثروت‌آفرینی در روستاها هستیم، افزود: روستاها باید تبدیل به محل تولید و کار شوند.

 

به گزارش خبرگزاری روستا، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری درباره اقدامات دولت و این معاونت برای کمک به آسیب دیدگان سیل اخیر، اظهار داشت:

دولت ۳ هزار میلیارد تومان برای بازسازی ابنیه آسیب دیده در مناطق سیل زده پیش بینی کرده است.

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه