کد خبر:65142
پ
رضوی۳
رضوی در اختتامیه نمایشگاه:

فعالیت خوب استان‌ها در نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر

سید ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی رئیس جمهور، در مراسم اختتامیه نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر صحبت‌هایی را ارائه کرد.

سید ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی رئیس جمهور، در مراسم اختتامیه نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر صحبت‌هایی را ارائه کرد.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، سومین نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر ، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد. تولید ملی و خودباوری، جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، صادرات، ایده‌های نو در کسب و کار، تولیدات شاخص روستایی و عشایری و تغییر رویکرد به جامعه روستایی از مهمترین اهداف برگزاری این نمایشگاه بود.

بسم الله الرحمن الرحیم

اولا به همه‌ی شما که در این نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر شرکت کردید خسته نباشید عرض می‌کنم دوما از عزیزانی که از روستاهای استان‌های کشور آمدند به‌خصوص آیینی و ورزشی تشکر می‌کنم و سوما از مسئول محترم نمایشگاه و همکاران محترم نیروی انتظامات تشکر می‌کنم‌.

سال روز تولد فرزند پیامبر اسلام حضرت فاطمه صدیقه (س) که روز زن نام‌گذاری شده‌، تبریک عرض می‌کنم و چه افتخاری بالاتر از این برای جامعه‌ی ما که روز زن به واسطه تولد بهترین زن دنیا نام‌گذاری شده باشد. روز زن و مادر را به همه‌ی خواهران تبریک می‌گویم و برای شادی روح همه‌ی مادران سفر کرده به دیار دوست و همسران سفر کرده به دیار باقی و سلامتی خودتان صلوات بفرستید.

باید از عزیزان خوب ستادهای مرکزی‌، ارشاد اسلامی، راه و شهر‌سازی‌، امور عشایر‌، بنیاد مسکن‌، هواشناسی، معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری و وزارت کشور تقدیر و تشکر می‌کنم. استاندار محترم کشور مدیران کل استانداری‌ها و همکارانشان تقدیر ویژه دارم.

از خبرنگارانی که خبر‌ها منعکس کردند به خصوص صدا و سیما تشکر می‌کنم.

از مهمترین دلایلی که من گفتم شما این برنامه‌ها را ببینید وجود سرمایه‌های پنهان کشور بود که می‌شود از آن تولید ثروت کرد.

تمام برنامه‌هایی که به این زیبایی توسط گروه‌های ۳۱ استان برگزار شد در کشورهای پیشرفته که افراد آن را میبینند از مردم پول می‌گیرند.

من به عنوان کسی که همه استان‌ها رفته و خدمت روستاییان رسیده به جرات عرض می‌کنم که ۳۱ استان هرمزگان، بوشهر، آذربایجان، البرز، قزوین، زنجان‌، ایلام، گلستان، مازندران و همه و همه دارند و ما خواستیم بدانیم که چه سرمایه‌هایی به صورت پنهان در کشور هست که تبدیل به پول نمی‌شود.

بازی‌های فراوانی هم داریم که متاسفانه تبدیل به پول نمی‌شود که باید برنامه‌ریزی کنیم که این بازی‌ها اقتصادی شود.

از من سوال شد که مخاطبین شما در نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر چه کسانی هستند؟

عرض کردم همه مردم، روستائیان، عشایر، شهر‌نشینان، مقامات و همه و همه جز مخاطبین این نمایشگاه هستند. گفتند نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر است چطور می‌گویید که مخاطبین شما همه‌ی مردم هستند؟

 

گفتم داستان مشهوری در مثنوی هست که روزی یک شکارچی شیری را شکار کرده بود و با خود به شهر آورده بود و هنگامی که در قهوه خانه‌ای نشسته بود مردمی که از آنجا رد می‌شدند شیر را می‌دیدند و می‌گفتند چه کسی این شیر را شکار کرده است و چون می‌خواستند شکارچی را بشناسند را با دست به هم نشان می‌دادند شکارچی که متوجه انگشت‌نما شدن به این مردم شده بود فریاد زد مگر من چه کردم که من را با دست نشان می‌دهید این آدم خودش متوجه نبود چه کار بزرگی کرده و شیر را شکار کرده است خود من هم یک روستایی و متاسفانه ما روستاییان و عشایر نمی‌دانیم چه ثروت بزرگی و پتانسیلی در اختیار داریم.

۳۱ استان در این نمایشگاه شرکت کرده بودند که همه استان‌ها به جز ۲ استان نسبت به دوره قبل‌شان بهتر بودند، ۲۹ استان عالی کار کرده بودند و یک استان پایین‌تر از سال قبل خود بود و استان هم مثل سال گذشته خود بود اما بقیه بالاتر بودند.

اگر شما نمایشگاه را می‌گشتید در سازه‌های چوبی که ساخته بودند ایران را می‌دیدید. در بخش صنایع دستی واقعاً می‌دیدید که این زنان و مردان خلق عظیمی کرده‌اند و چه آفریده‌اند در کرمانشاه یک جوانی کارهای خارق العاده انجام داده بود.

ما این همه انگشتر و گردنبند سنگ‌های زینتی ساختیم اما هیچ‌کس به این فکر نبود که این‌ها را شناسنامه‌دار کنند اما در غرفه خراسان جنوبی زنی این‌ها را شناسنامه‌دار کرده که چه کسی سنگ‌ها را تراش داده است و چه کسی ساخته است و به روسیه صادر می‌کنند، این سنگ‌ها که ما فکر می‌کنیم بی ارزشند واقعا با ارزشه و دلم نیامد که اینها را مثال نزنم.

در بخش استارتاپ‌ها واقعاً آنقدر عالی بودند من مطمئنم سال آینده وضعیت روستاییان از امسال بهتر خواهد بود.

اگر خداوند عمر به من داد و مقامات عمری به ما دادند برای خدمت چرا که به هر حال باید دوتا بگیریم یکی خدایی یکی عمر مقامی، برنامه ما این است که برای روستاها از هر استان یک خانوم و آقا کارهای استان را قوی انجام می‌دهند ما کمک می‌کنیم سازماندهی شوند تا بتوانند با استان‌های شان رابطه برقرار کنند. کالای تولیدی هر روستا را در کمتر از ۲۴ ساعت به مصرف‌کننده برسانند با قیمتی بالاتر از قیمت خرید و ارزان‌تر از قیمت فروش یعنی اینکه فرض کنید یک میوه درختی مثل چاقاله بادام واسطه‌گرها از پای درخت می‌خرند ۶۰ هزار تومان می‌فروشند بالای ۲۰۰ هزار تومان باید از روستای بخرند ۱۰۰ هزار تومان و بفروشند ۱۳۰ هزار تومان با ۳۰ هزار تومان مازاد سودشان را با تولید‌کننده شریک کنند به نحوی دیگر پرداخت کنند.

به روند در دو نفر توانمند یک نفر خانم و یک نفر آقا صنایع مختلفی مثل فرآوری تبدیل را در ارتباط داشته باشند و هر استان نسبت به شهرستان خودش هم این کار را بکنند.

در مورد نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر در هر استانی یک محلی را بالای ۲۰۰ یا ۳۰۰ هکتار به بخش خصوصی بیاید داخل این زمین که مالکیت زمین از آن دولت است اما استفاده از این فروشگاه‌ها و بوم گردی‌ها از آن سرمایه‌گذار باشد.

در سطح ملی هم در تهران سعی می‌کنیم مجموعه بالاتر از هزار هکتار داشته باشیم و هتلی مدرن به جای ساختمان در ارتفاع ساختمان در سطح باشد و کاملا سنتی ایرانی و جذاب باشد.

و دیگر به حساب بوم‌گردی هزینه هرسال انجام ندهیم و در پایان نمایشگاه خراب شود و دوباره سال بعد انجام بدهیم.

بحث بعدی اینکه ما از سال آینده حتما نمایشگاه را رقابتی می‌کنیم کسانی که محصول صادراتی دارند یا کسانی که بازار مصرف مشخصی دارند در نمایشگاه سال بعد هم از نظر فضای استراحت جای بهتری دارند و هم اینکه پرداختی بابت اجاره غرفه نخواهند داشت.

در پایان از همه قصور که به وجود داشت عذرخواهی می‌کنم و از کسانی که به ما کمک کردند تشکر می‌کنند و سال جدید را پیشاپیش تبریک عرض می‌کنم و شما را به خدا می‌سپارم.

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه