کد خبر:63939
پ
۱
گزارش تصویری

ازدواج به سبک ترکمن‌ها

ازدواج در میان همه اقوام امری مرسوم است؛ اما هر قوم آن را به شیوه‌ای مخصوص به‌خود برگزار می‌کند. ترکمن‌ها هم از این قاعده مستثنی نیستند و آداب و رسومی خاص برای این امر مهم دارند.

ازدواج در میان همه اقوام امری مرسوم است؛ اما هر قوم آن را به شیوه‌ای مخصوص به‌خود برگزار می‌کند. ترکمن‌ها هم از این قاعده مستثنی نیستند و آداب و رسومی خاص برای این امر مهم دارند که از گذشته‌های دور برای شان مانده است.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، ترکمن‌ها از اقوام ساکن در استان گلستان هستند که حدود یک سوم جمعیت این استان را تشکیل می‌دهند و بیشتر در شهرستان‌های گنبدکاووس، آق قلا، گمیشان، بندرترکمن و مراوه تپه حضور دارند. آنها در مراسم گوناگون، آیین‌های دینی و مذهبی، مراسم سوگواری و عزا و حتا نوع پوشش از دیگر اقوام این سرزمین متمایزند و سنت‌های شان رنگ و بوی گذشته‌ها را دارد. برای آنکه با سنت ازدواج در میان ترکمن‌ها آشنا شوید بد نیست بدانید که این قوم پدر تبار هستند و از دیرباز خانواده‌هایی گسترده با یک رییس خانواده (پدر) مقتدر داشته‌اند. زن و شوهر در میان این قوم، خانواده کوچکتر و هسته‌ای را تشکیل می‌دهند که به‌تدریج بر تعداد اعضای آن افزوده می‌شود.

 

*** در قوم ترکمن‌ها فعالیت‌های زن و مرد به‌طور جداگانه مشخص شده است

 

از سوی دیگر برای درک نقش زن و شوهر در زندگی مشترک ترکمن‌ها، باید بدانید که در این قوم فعالیت‌های زن و مرد به‌طور جداگانه مشخص شده است؛ مردان کارهای کشاورزی و دامداری را دنبال می‌کنند و زنان نیز وظایفی هم‌چون برپا کردن و برچیدن آلاچیق ترکمنی، تهیه آرد، چیدن و خشک کردن میوه، دوشیدن شیر گاو و گوسفند، قالی‌بافی، نمدمالی، تهیه لبنیات و تمیز کردن پشم را انجام می‌دهند و بزرگ کردن بچه، نگهداری کودک، آشپزی و شست و شو را نیز بر عهده دارند. البته با زندگی امروزی این نقش‌ها دستخوش تغییراتی شده است؛ اما باز هم جایگاه و اهمیت خاص خود را دارند.

 

ترکمن ها اجداد مشترکی در تمام رده‌ها دارند؛ به این معنا که خانواده دارای یک جد مشترک بوده و افراد طایفه نیز جد مشترکی دارند. همین روند تا سطح قبیله و کل جامعه ترکمن ادامه می‌یابد که «اُغوذخان» به عنوان جد مشترک همه آنها شناخته می‌شود. در نتیجه ترکمن‌ها در هر رده دارای جد مشترک هستند و نزدیکی خاصی به یکدیگر دارند. بر این اساس در میان ترکمن‌ها، ازدواج به مفهوم وصل‌کردن خانواده‌ها و دارای جد مشترک شدن نیست. برای آنها ازدواج از این جهت اهمیت دارد که باعث می‌شود یکی از افراد فعال اقتصادی، یعنی زن، از خانواده عروس کم و در مقابل یک عضو فعال به خانواده داماد اضافه شود. به همین جهت خانواده‌ای که زن را می‌گیرد باید شیربها بپردازد.

 

به گزارش خبرگزاری روستا،‌ ترکمن ها ازدواج را یک رسم زندگی و بخشی از آن می‌دانند؛ ازدواج و تولیدمثل قدرت خانواده و طایفه را افزایش می‌دهد و رشد جمعیت را سرعت می‌بخشد.

 

در ادامه گزارشی تصویری از آداب و رسوم ازدواج قوم ترکمن را مشاهده خواهید نمود.

 

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه