کد خبر:62827
پ
عکس۰۸۳۱_Copy2

روستای جرمشت و رسانه

روستای جرمشت بالا، روستایی از توابع بخش سیمکان شهرستان جهرم در استان فارس ایران است. این روستا در دهستان پشت پر قرار دارد.

روستای جرمشت بالا، روستایی از توابع بخش سیمکان شهرستان جهرم در استان فارس ایران است. این روستا در دهستان پشت پر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۳۴ نفر (۱۶۰خانوار) بوده‌ است.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا، روستای جرمشت تقریبا در شمال شرقی بخش سیمکان قرار گرفته و دارای آب و هوای مرطوب است که آب زراعی آن از چشمه سار‌هایی که از کوه سیم (سور) سرازیر می‌شوند و آب آشامیدنی آن از چاهی که در دامنه همین کوه است تامین می‌گردد، و هم‌چنین بارش باران به دلیل قرار گرفتن روستا در دامنه کوه به نسبت روستاهای پایین دست بیشتر است.

 

*** معرفی رسانه روستای جرمشت

 

برای کسب اطلاعات بیشتر از این روستا می‌توانید به سایت jarmoshtfars.blogfa.com  مراجعه فرمایید.

 

*** معرفی روستای جرمشت

 

جرمشت روستایی قدیمی و باستانی است. خرابه قلعه‌هایی که در زمان قاجاریه ساخته شده زیاد به چشم می‌خورند. از جمله این آثار می‌توان به اسیاب‌های آبی کوره‌های گج و اجر و چند قلعه و هم‌چنین کاروانسرا، حمام اشاره کرد.

     

از مشهور‌ترین قلعه‌های قدیمی این روستا، قلعه‌ای است که روی تپه بلندی ساخته شده است، می‌توان گفت این قلعه به نماد روستا تبدیل شده‌ است. این روستا در سال ۱۰۷۹ هجری قمری بر اثر سیل سهمگین تخریب شد و تقریبا تمام اثار تاریخی بر اثر همین سیل از میان رفت. جرمشت بالا مرکز پشت پر بخش سیمکان است. این روستا به جز مکان‌های زیبا و دیدنی تاریخی دارای طبیعت زیبا و باشکوه می‌باشد. این روستا حدودا در ۷۵ کیلومتری جهرم و ۱۷۰ کیلومتری شیراز واقع شده است.

 

بقایای دو استخر قدیمی که نشان دهنده وجود باغ‌هایی سرسبز و اباد روستا بوده که اطلاعاتی درباره زمان ان‌ها در دست نیست به چشم می‌خورد هم‌چنین کوره‌ای که معلوم نیست که کوره سفال بوده یا اجر و هم‌چنین اثار اسیاب‌های ابی، قدمت روستا را می‌توان از قبرستان قدیمی فهمید قبرهایی هزار ساله یا بیشتر، هم‌چنین چند سرو در این قبرستان وجود دارد که سن ان‌ها ۱۵۰۰ سال یا بیشتر می‌باشد.

 

*** جرمشت در لغت‌نامه دهخدا

 

 
گرمشت‌. [ گ َ م ُ ] (اِخ ) دهی است از دهستان و بخش سیمکان شهرستان جهرم‌، واقع در ۱۱۰۰۰ گزی شمال کلالی کنار راه مالرو سیمکان به خفر و میمند. منطقه‌ای است کوهستانی و گرم‌. دارای ۳۰۸ تن سکنه است‌. آب آنجا از چشمه تأمین می‌شود و محصول آنجا غلات‌، برنج‌، خرما و مرکبات و شغل اهالی زراعت و باغبانی و گلیم بافی است‌. 

 
نام روستای این روستا در قدیم‌، گبرمشت بوده‌ است که بعدها به گرمشت تغییر نام داده‌، بعد از این‌که اسلام به ایران راه پیدا می‌کند و پای عرب‌ها به ایران باز می‌شود به خاطر نداشتن حرف گ در الفبای عربی نام روستا به جرمشت عوض می‌شود. مانند (گهرم = جهرم)

 

  
*** آمار جمعیت روستا

 

این روستا از نظر جمعیت با احتساب روستای پایین ششمین روستا و بدون جمعیت جرمشت پایین نهمین روستای بخش سیمکان می‌باشد.

سرشماری در سال ۱۳۹۰

جمعیت روستای جرمشت بالا ۶۱۵ نفر

جمعیت روستای جرمشت پایین ۱۸۸ نفر 

سر شماری سال ۱۳۸۵

جرمشت بالا ۶۳۴ نفر

جرمشت پایین ۲۲۹ نفر

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا، این امار نشان‌دهنده این است که جمعیت این دو روستا کمتر از امار پیشین می‌باشد که البته این موضوع  دلیلش کاهش رشد جمعیت نیست. دلیل کاهش جمعیت در این دو روستا به خاطر مهاجرت به شهر شیراز و جهرم می‌باشد.

 

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه