کد خبر:62258
پ
n82791645-72103202
معاون وزیر جهاد کشاورزی:

تصمیم وزارت‌ جهاد کشاورزی برای مقابله با بحران آب

معاون وزیر جهاد کشاورزی:در کوتاه‌مدت کشت نشاء را برای همه محصولات به غیر از گندم و جو در دستور کار قرار می‌دهیم و هم‌چنین آبیاری میکرو برای محصولات ردیفی و هم‌چنین استفاده از مالچ‌پاشی در کنار توسعه حفاظتی را به‌طور جد در دستور کار قرار می‌دهیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص حل بحران آب ، اعلام کرد:در کوتاه‌مدت کشت نشاء را برای همه محصولات به غیر از گندم و جو در دستور کار قرار می‌دهیم و هم‌چنین آبیاری میکرو برای محصولات ردیفی و هم‌چنین استفاده از مالچ‌پاشی در کنار توسعه حفاظتی را به‌طور جد در دستور کار قرار می‌دهیم.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا، “عباس کشاورز” معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت در گفت‌وگو در پاسخ به این که با توجه به کاهش بارش‌ها وزارت‌ جهاد کشاورزی چه تصمیم عملیاتی برای مقابله با بحران آب پیش‌رو دارد، خاطر نشان کرد: با اعمال این روش‌ها ۳۰ تا ۷۰ درصد می‌توانیم مصرف آب در بخش کشاورزی را کاهش دهیم.

 

*** استفاده از بذر مناسب و مقاوم برای حل بحران آب یکی از کارهای مهم است، در این زمینه چه کاری انجام داده‌اید؟

 

معاون حجتی در پاسخ به این سوال این‌گونه اظهار نظر کرد که اگر زمان طول رشد بذر کم باشد میزان مصرف آن نیز کمتر خواهد بود که ما این را در دستور کار داریم؛ مضاف برآنکه تغییر فصل کشت نیز می‌‌تواند مصرف آب را تا یک سوم کاهش دهد که اکنون کشت چغندر را از فصل بهار به کشت پاییزه انتقال داده‌ایم و کشت علوفه را از تابستانه به پاییزه منتقل می‌کنیم که ۶۰ تا۷۰ درصد مصرف آب آن کاهش می‌یابد.

 

طی چند سال گذشته ناظر اقلیم ایران که بیشتر در ناحیه خشک و نیم‌خشک قرار دارد و کاهش بارش‌ها، وزارت علوم همواره اعلام کرده است که ۹۰ درصد آب مصرفی در کشور توسط بخش کشاورزی استفاده می‌شود اما وزارت جهاد کشاورزی این رقم را تنها ۶۰ درصد می‌داند. 

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا، با تأکید مقام معظم رهبری در چهار پنج سال اخیر استفاده از روش‌های نوین آبیاری مانند زهکشی و آبیاری میکرو باعث شده تا در بسیاری از مزارع مصرف آب به شدت کاهش یابد اما کارشناسان هم‌چنان معتقدند که کشت در فضای بازی و استفاده از روش‌های برقابی باید حذف و کشت در گلخانه را برای بازدهی بیشتر و مصرف آب کمتر توسعه دهیم.

 

انتهای پیام///

منبع
روستا خبر
ارسال دیدگاه