کد خبر:108753
پ
گندم پاییزه
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی:

افزايش 60 درصدي خريد گندم در آذربايجان شرقي

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی از افزایش 60 درصدی خرید گندم نسبت به سال گذشته خبر داد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی از افزایش 60 درصدی خرید گندم نسبت به سال گذشته خبر داد.

 

*** افزايش 60 درصدي خريد گندم در آذربايجان شرقي

 

به گزارش روستا، اکبر کرامتی در گفتگو با خبرنگاران  بیان کرد:

در الگوی کشت ابلاغ شده از طرف وزارتخانه 464 هزار و 486 هکتار تعهد استان بوده است. از این میزان 68 هزار و 590 هکتار گندم آبی و 395 هزار و 896 هکتار گندم دیم بوده است.

 

وی ادامه داد:

علی رغم حوادثی مثل خشکسالی، طوفان، تگرگ و سرمازدگی پیش‌بینی تولید ما 460 هزار تن بود و 235 هزار تن نیز پیش‌بینی خرید استان بود.

 

وی افزود:

در  مجموع هزار و 271 دستگاه کمباین ، 911 دستگاه کمباین خود استان و 360 دستگاه کمباین مهاجر بود، که از 22 خردادماه شروع به برداشت گندم کردند.

 

کرامتی توضیح داد:

جهت خرید تضمینی گندم و سهولت ارائه آن توسط گندمکاران 65 مرکز خرید تجهیز و آماده کردیم. 33 مرکز خرید تعاون روستایی  و 32 مرکز نیز مربوط به کارخانجات آردسازی و سیلوهای دولتی و خصوصی است.

 

به گفته وی، تاکنون 73 درصد مزارع دیم و 67 درصد مزارع آبی برداشت شده و در مناطق سردسیر نیز تا آخر شهریورماه برداشت گندم ادامه خواهد داشت.

 

کرامتی گفت: به‌صورت غیرمستقیم برای تولید محصول یارانه در نظر گرفته شده، حدودا 20 هزار تن بذر اصلاح شده بین کشاورزان توزیع شد. همچنین یارانه کود در نظر گرفته شده است که بیش از 45 هزار تن انواع کود را در اختیار تولیدکنندگان قرار دادیم. سوخت برای ادوات مکانیزه نیز از محل یارانه تامین می‌شود.

 

وی یادآور شد:

در حال حاضر برداشت در مساحت 284 هزار هکتار انجام شده و 72 درصد کل محصول برداشت شده است.

 

وی افزود:

حداکثر تولید ما در شهرستان‌های هشترود ، چاراویماق و سراب است. برداشت در این مناطق به تازگی شروع شده و ادامه خواهد داشت. نسبت به مدت مشابه سال گذشته 60 درصد خرید بیشتر انجام شده است.

 

کرامتی بیان کرد:

علت افزایش خرید نسبت به سال گذشته بحث مدیریت خرید بود، قبل از شروع برداشت مراکز خرید را آماده کردیم، در نتیجه خرید بسیار راحت انجام شد.

 

وی گفت:

در مناطق شمالی استان که مناطق گرم و نیمه ‌مرطوب است، اجازه خرید گندم داده نمی‌شد. با برگزاری جلسه‌ای در حضورعلیرضا شاهدی مدیرکل غله استان آذربایجان شرقی،  میزان رطوبت مناسب برای خرید گندم را 14 درصد اعلام کرد و مجوز برای خرید گندم داده شد.

 

وی ادامه داد:

کشاورزان در حاشیه استان برای انتقال گندم خود به مراکز خرید گندم با مشکل مواجه بودند، در نتیجه عدم دسترسی کشاورزان به این مراکز باعث شد با نظارت های بیشتر؛ مراکز خرید موقت در این مکان‌ها دایر شود.

 

کرامتی یادآور شد:

از طرف دیگر با توجه به اینکه بارندگی نسبت به آمار بلندمدت 27 درصد کاهش پیداکرده و نزدیک به 70 هزار هکتار مزارع ما به ‌دلیل خشک‌سالی و سرمازدگی از بین رفت، اما با توجه به اقدامات مهمی که با راهنمایی کارشناسان کشاورزی، کشاورزان انجام دادند در تولید گندم با مشکلی مواجه نشدیم.

 

وی افزود:

در کنار تلاش‌های کشاورزان، اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها که با حمایت کامل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) انجام می‌شود و کارهایی از قبیل تامین نهاده‌ها، تامین ادوات مکانیزه و به‌کارگیری کارشناسی بخش خصوصی برای انتقال دانش فنی که آموزش‌های لازم هم به کارشناسان و کشاورزان داده شود، از دیگر اقدامات و دلایل مهم برای افزایش خرید نسبت به سال گذشته است.

 

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه