کد خبر:108670
پ
برنج
وزیر جهاد کشاورزی

واردات برنج مشروط به خرید برنج تولید داخل/ خرید برنج داخلی در دستورکار وزارت جهاد کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد خط اعتباری خرید برنج داخلی برقرار شده و در حال خرید برنج پرمحصول در استان‌های شمالی کشور هستیم. همچنین واردات برنج مشروط به خرید محصول برنج تولیدی داخل خواهد بود.

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد خط اعتباری خرید برنج داخلی برقرار شده و در حال خرید برنج پرمحصول در استان‌های شمالی کشور هستیم. همچنین واردات برنج مشروط به خرید محصول برنج تولیدی داخل خواهد بود.

 

*** واردات برنج مشروط به خرید برنج تولید داخل

 

به گزارش روستا، موضوع برنج تولید داخل و باقی ماندن بخش زیادی از محصول سال گذشته در انبارها، موضوعی است که امسال گریبان شالیکاران و تولیدکنندگان برنج را گرفته و در حالی که از تیرماه، فصل تازه برداشت برنج در استان‌های شمالی آغاز می‌شود، اما هنوز بخش زیادی از از برنج سال قبل روی دست شالیکاران و انبارداران باقی مانده است و علت آن هم طبق برخی گفته‌ها و شنیده ‎ها واردات نابجای برنج توسط شرکت بازرگانی دولتی، در حالی بود که سال قبل تولید برنج داخلی از وضعیت مناسبی برخوردار بود و برنج به اندازه نیاز کشور نیز وارد شده بود، اما شرکت بازرگانی دولتی به بهانه تامین ذخایر استراتژیک، اقدام به واردات بیشتر نمود و باعث نابسامانی در بازار برنج گردید.

 

بنا به این گزارش، در همین راستا وزیر جهاد کشاورزی که اواخر هفته قبل به استان مازندران سفر کرده بود، با اشاره به تامین اعتبار خرید برنج توسط بانک مرکزی، عنوان کرد:

در حال حاضر خرید برنج پرمحصول را در دستور کار قرار داده‌ایم و خرید برنج از سه استان شمالی آغاز شده و طی چند روز آینده با بررسی‌های لازم، برنامه‌ریزی برای خرید برنج «طارم» و «هاشمی» صورت خواهد گرفت.

نکته مهم‎تر اینکه نیکبخت عنوان کرده است که واردات برنج هم مشروط به خرید برنج از تولید کننده داخلی خواهد بود.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه هرگونه تصمیمی درخصوص واردات و صادرات، مشروط به منافع تولید کننده خواهد بود و تصمیمی نخواهیم گرفت که تاثیر منفی در تولید و زندگی تولید کننده داشته باشد، گفت: بررسی‎های لازم در زمینه واردات و صادرات انجام می‌شود تا این‎گونه تصمیمات به نفع تولید و تولید کننده باشد.

لازم به ذکر است که اعلام وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر خرید برنج در حالی است که چند وقت قبل مسیح کشاورز، دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج کشور نیز در گفت ‎وگو با ایلنا عنوان کرده بود، این انجمن تا زمان رسیدن بازار برنج به وضعیت مناسب و برای حمایت از تولیدکننده داخلی، اقدام به خرید برنج از کشاورزان (و نه دلالان) می‌نماید و حال با ورود وزارت جهاد کشاورزی به خرید این محصول، باید دید که چه تاثیری بر وضعیت تولیدکننده خواهد گذاشت.

البته بستگی به این دارد که وزارت جهاد کشاورزی خرید چه میزان محصول برنج را و مهم‎تر اینکه با چه قیمتی در دستور کار دارد؟! تا شاهد تاثیر آن بر وضعیت برنج داخلی و منافع تولید کنندگان باشیم.

 

 

انتهای پیام///

منبع
روستا
ارسال دیدگاه