کد خبر:108062
پ
62608587
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل:

کاشت گیاهان دارویی از راهکارهای مقابله با بحران کم‌آبی است

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل بر ضرورت توسعه کاشت گیاهان دارویی برای مقابله با بحران کم آبی تأکید کرد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل بر ضرورت توسعه کاشت گیاهان دارویی برای مقابله با بحران کم آبی تأکید کرد.

 

*** کاشت گیاهان دارویی از راهکارهای مقابله با بحران کم‌آبی است

 

به گزارش روستا، کمال شهبازی، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل ۲۵ اردیبهشت در جمع خبرنگاران از جمع‌آوری ۲۱۸ گونه گیاهان دارویی از عرصه‌های طبیعی استان و کاشت آن در کلکسیون گیاهان دارویی پایگاه تحقیقاتی سامیان اردبیل خبر داد.

 

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با بیان اینکه در شرایط فعلی کشور، تغییر الگوی کشت محصولات زراعی آب بر به سمت گیاهان دارویی، از جمله حفظ منابع پایه و ارزش افزوده بالا از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار داشت:

تلاش می‌شود تا پایان امسال تعداد گونه‌های جمع‌آوری شده به بیش از ۲۳۰ گونه برسد.

 

مجری طرح احیاء و توسعه کلکسیون گیاهان دارویی شمال غرب کشور اظهار کرد:

مراتع سبلان یکی از شاخص‌ترین مراتع ایران محسوب می‌شوند.

این منطقه با وجود غالب بودن اقلیم نیمه خشک سرد تا نیمه مرطوب و شرایط اکولوژیکی متنوع از تنوع و غنای بسیار بالایی از فلور گیاهان دارویی برخوردار است. وی افزود: تعداد گونه‌های گیاهی ایران در حدود ۸۰۰۰ گونه است که بیش از ۲۳۰۰ گونه از این گونه‌ها دارای خواص دارویی، عطری، ادویه‌ای و آرایشی- بهداشتی هستند و از این تعداد نیز حدود ۴۶۰ گونه در عرصه طبیعی (جنگلی و مرتعی) استان اردبیل پراکنش دارند.

 

شهبازی ایجاد بانک جامع از گیاهان بومی و سازگار، استفاده از گیاهان دارویی برای برنامه‌های تحقیقاتی، آموزشی و ترویجی، حفظ ژرم پلاسم‌های باارزش استان خصوصاً گونه‌های نادر و اندمیک (شمال غرب کشور) و جلوگیری از برداشت غیراصولی گیاهان دارویی از عرصه‌های طبیعی، بررسی میزان و ترکیبات مواد مؤثره گیاهان دارویی، روش‌های نوین تکثیر و زادآوری، جذب توریست و بازدیدکننده‌های مختلف، افزایش سطح دانش عمومی شهروندان در زمینه گیاهان دارویی و ارتقای دانش و سرمایه فکری در زمینه کاشت، داشت و بهره‌برداری از گیاهان دارویی در استان را از مهم‌ترین اهداف تشکیل کلکسیون گیاهان دارویی و معطر در این پایگاه تحقیقاتی برشمرد.

 

وی افزود: از آنجا که گیاهان دارویی از پتانسیل تحمل به خشکی بالایی برخوردارند، گزینه مناسبی برای کاشت در شرایط کم آبی محسوب می‌شوند و کاشت این گیاهان در عرصه‌های کم بازده و حاشیه‌ای، ضمن تأمین نیازهای اقتصادی روستاییان و صنایع مختلف غذایی و دارویی، حفاظت از منابع، بهبود کارایی مصرف آب و جلوگیری از خطر نابودی این گونه‌ها نقش مؤثری در بهبود معیشت مردم این مناطق ایفاء خواهد نمود.

 

طرح احیاء و توسعه کلکسیون گیاهان دارویی شمال غرب کشور با همکاری ستاد توسعه گیاهان دارویی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سطح ۱.۴ هکتار با جمع آوری نمونه‌های گیاهی از گونه‌های انحصاری، بومی و غیربومی گیاهان دارویی شمال غرب کشور توسط محققان و کارشناسان بخش تحقیقات جنگل‌ها و مراتع مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در پایگاه تحقیقاتی سامیان اردبیل اجرا شده است.

 

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه