کد خبر:108180
پ
1396060114515127111733074
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان مرکزی:

اجرای طرح ثبت اطلاعات خرید و فروش طلا در سامانه جامع تجارت در استان مرکزی

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان مرکزی از اجرای طرح ثبت اطلاعات خرید و فروش طلا در سامانه جامع تجارت در استان مرکزی خبر داد.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان مرکزی از اجرای طرح ثبت اطلاعات خرید و فروش طلا در سامانه جامع تجارت در استان مرکزی خبر داد.

 

*** اجرای طرح ثبت اطلاعات خرید و فروش طلا در سامانه جامع تجارت در استان مرکزی 

 

به گزارش روستا، جواد اتابکی با اشاره به اجرای طرح ثبت اطلاعات معاملات طلا در سامانه جامع تجارت در استان مرکزی اظهار داشت: بازار طلا از دو حیث اهمیت صنعت طلا و ظرفیت اشتغالزایی و افزایش صادرات در کشور و هم به از جهت وجود بستربرای انجام برخی تخلفات مانند پولشویی و ارتشاء و قاچاق توسط سودجویان برای کشور حائز اهمیت بوده و آنجاییکه در سال‌های اخیر گزارشات تخلف در این بازار در حال افزایش بوده است.

 

وی افزود: از این رو ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تصویب و ابلاغ ضوابط اختصاصی گروه کالایی فلزات گرانبها و گوهر سنگ‌ها موضوع تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اقدام به تعیین ضوابطی برای خرید، فروش، حمل و نگهداری این کالا در کشور کرده است.

 

دبیرکمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تصریح کرد: برهمین اساس فعالان صنف سکه و طلا از تولید کننده تا خرده فروش باید نسبت به ثبت اطلاعات خرید و فروش خود در سامانه جامع تجارت اقدام نمایند تا با ایجاد شفافیت و مشخص شدن شبکه رسمی خرید و فروش بتوان معاملات شبکه غیر رسمی را نیز مشخص کرد.

 

اتابکی ادامه داد: این دستورالعمل برای عموم مردم و مشتریان غیر تجاری مسئولیت چندانی نداشته و تنها وظیفه مردم، مطالبه و دریافت فاکتور قابل استعلام از سامانه جامع تجارت است که در همین راستا  جلسه آموزشی برای صنف طلا فروشان و صنف های مرتبط، قضات تعزیرات حکومتی و اعضا کمیسیون استان برگزار گردید تا هرچه سریع‌تر بتوانیم منویات قانونی را در این زمینه جرا را نماییم.

 

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان مرکزی بیان کرد: 26 مرداد سال قبل دستور العمل توسط ستاد ابلاغ شده و براساس این ضوابط فعالین کالاهای مشمول باید تا تاریخ 26 مهر ماه 1401 به عنوان تاریخ الزام ثبت معاملات سکه، تاریخ 26 مهر 1401 به عنوان تاریخ الزام ثبت طلای شمش و آبشده، تاریخ 26 بهمن 1401 به عنوان تاریخ الزام ثبت طلای معادن و مصنوعات زینتی نسبت به ثبت اطلاعات خود را در سامانه جامع تجارت اقدام کنند.

 

اتابکی اضافه کرد: براساس این ضوابط اصناف استان مرکزی باید معاملات خود با همکاران صنفی و صرافی ها را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند و پس از ثبت اطلاعات مشتریان ، فاکتور یکپارچه سیستمی که در سامانه جامع تجارت صادر می شود را به مشتریان تحویل دهند و در صورتی که قصد جابه جایی طلا به شهرهای دیگر را دارند، اقدام به ثبت اطلاعات انتقال مکان در سامان جامع تجارت نمایند ومیزان طلایی که نگهداری می کنند را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند.

 

وی عنوان کرد: مشتریان نهایی یعنی مردم نیاز به ثبت اطلاعات در این سامانه را ندارند و تنها اعضای صنفی موظف به ثبت هستند و دریافت فاکتور یکپارچه سیستمی غیر قابل جعل بوده و امکان استعلام به لحظه توسط خریدار و فروشنده را دارد و نتایج اجرای طرح را ایجاد شفافیت در بازار طلا و اعضای صنفی، جلوگیری از سوء استفاده احتمالی با صدور فاکتور یکپارچه غیر قابل جعل برای مردم، امکان برخورد دستگاه‌های نظارتی با متخلفین حوزه بازارطلا، کاهش سوداگری از طریق کاهش دلالان و بازیگران سودجو در بازار طلا بیان کنند.

 

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان مرکزی با اشاره به اطلاع رسانی گسترده و برگزاری دوره آموزشی در استان مرکزی خاطرنشان کرد: مقرر شده تا اطلاعات مورد نیاز توسط صنف طلا فروشان و… در سامانه جامع تجارت ثبت گردد و اجرای طرح از هفته آینده با همکاری اتحادیه و دستگاه های مرتبط در استان آغاز خواهد شد.

 

 

انتهای پیام///

منبع
روستا
ارسال دیدگاه