کد خبر:107672
پ
محمدرضا حیاتی روستا
دبیر کميسيون اقتصاد و سرمایه‌گذاری انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر، تشریح کرد

۴ چالش‌ اصلی احداث نیروگاه‌های خورشیدی بالاپشت‌بامی در ایران

دبیر کميسيون اقتصاد و سرمایه‌گذاری انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر با اشاره به سابقه احداث نیروگاه‌های خورشیدی بالاپشت‌بامی در کشور، چهار چالش عمده احداث این نیروگاه‌ها را تشریح کرد.

دبیر کميسيون اقتصاد و سرمایه‌گذاری انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر با اشاره به سابقه احداث نیروگاه‌های خورشیدی بالاپشت‌بامی در کشور، چهار چالش عمده احداث این نیروگاه‌ها را تشریح کرد.

 

*** هزارتوی راه‌اندازي نيروگاه‌هاي خورشيدي در ايران

 

به گزارش روستا به نقل از صنايع، هزینه احداث نیروگاه خورشیدی در ده سال گذشته در دنیا به کمتر از یکدهم رسیده است، اما در ایران فقط در طی سه سال گذشته هزینه احداث این نیروگاه‌ها بیش از 50 درصد افزايش داشته است.

به گفته کارشناسان سقوط ارزش پول ملی و تحریم‌ها، نفس این صنعت را گرفته و با ایجاد انحصار برای مونتاژ کننده‌های داخلی و بستن در‌های واردات شاهد روز‌های سخت تری خواهیم بود.

فعالان حوزه انرزی‌های تجدیدپذیر معتقدند ظاهرا اراده‌ای برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر دیده نمی‌شود.

همه اینها در شرایطی است که احداث نیروگاه خورشیدی خانگی را می‌توان یک سرمایه‌گذای بلند مدت و با ریسک پایین دانست که در شرایط ناپایدار اقتصادی می‌تواند گزینه‌ای ارزشمند برای سرمایه‌گذاری شهروندان باشد.

خبرنگار صنایع به جهت بررسی هرچه بیشتر ابعاد چالش‌‌های احداث نیروگاه‌های خورشیدی بالاپشت‌بامی در ایران گفتگوی اختصاصی را با دبیر کميسيون اقتصاد و سرمایه‌گذاری انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر انجام داده است که در ادامه ملاحظه خواهید نمود.

 

*** چالش‌هاي موجود بر سر راه احداث واحدهاي برق خورشيدي پشت بامي

 

محمدرضا حیاتی در ابتدای این گفتگو پیرامون چالش‌های موجود بر سر راه احداث واحدهاي برق خورشيدي پشت بامي، اظهار داشت:

طرح احداث نيروگاه‌هاي خورشيدي حمايتي چند سالي است كه در كشور رونق گرفته و از زماني كه كميته امداد به اين حوزه ورود كرده اقداماتي نيز انجام شد.

در دولت جديد نيز بودجه‌اي كه در سال 1400 بسته شد طرح احداث 550 هزار واحد خورشيدي 5 كيلوواتي در نظر گرفتند كه به عنوان طرح پشت بامي مطرح شد.

 

وي در ادامه، تصریح کرد:

طبق گفته مسئولان ساتبا نزديك به 7 هزار واحد خورشيدي در حدود 35 هزار مگا وات احداث شده اما اين طرح پس از اينكه اجرايي شد دو چالش‌ بزرگ دارد كه من به دو دسته چالش‌هاي داخلي و خارجي تقسيم مي‌كنم.

چالش داخلي به نرخ تعرفه برمي‌گردد كه براي خريد تضميني در نظر گرفته شده است.

اين نرخ 2 هزار و 200 تومان است كه درآمدي نزديك به يك ميليون و 650 هزار تومان براي يك خانوار عايدي دارد اما اين موضوع پاشنه آشيلي دارد كه قاعدتا اين تسهيلاتي كه داده مي‌شود نزديك به 100 ميليون تومان است و اين درآمد براي وام هزينه مي‌شود.

 

حياتي در ادامه به مشكل سقوط ارزش پول ملي اشاره و اظهار داشت:

مسئله ديگر نوسانات نرخ ارز است كه گريبانگير اين طرح شده است.

سالي كه اين طرح آغاز شد نزديك به 100 ميليون تسهيلات در نظر گرفتند اما الان با محاسباتي كه مجدد با دلار 35 هزار توماني انجام شده اين طرح نزديك به 140 ميليون تومان هزينه تمام شده يك واحد 5 كيلوواتي است.

اين عدد يعني كسي كه مي‌خواهد درخواست احداث بدهد 100 ميليون تسهيلات بايد بگيرد و 40 ميليون مابقي را خودش بايد پرداخت كند و سال اول و دوم هم درامدي ندارد و بعد از سال سوم كه روي قيمت‌ها تعديل مي‌خورد شايد برايش جذاب و قابل توجه شود كه اين مسئله مشكلات زيادي را پيش روي اجراي طرح قرار مي‌دهد.

 

وي همچنين با اشاره به لزوم بهره‌گيري از نظرات كارشناسي در اين زمينه، افزود:

سازمان ساتبا به عنوان متولي اين قضيه به نهادهاي خصوصي و انجمن صنفي را كمتر رجوع مي‌كند و كمتر از نظراتشان استفاده مي‌كند.

به عنوان مثال ما پيشنهادي را داديم كه اين نيروگاه‌ها را تجميع كنند چرا كه يكي از نقاط ضعف اين طرح درگير كردن مردم با بانك‌ها و دريافت وام است اما اگر اين نيروگاه‌ها در يك منطقه محروم تجميع مي‌شدند به جاي نيروگاه‌هاي 5 كيلوواتي، 20 نيروگاه‌ را تجميع و به 100 كيلوواتي تبديل و نهادهاي حاكميتي را با بانك درگير مي‌كردند كه جذابيت بيشتري براي اجرا ايجاد مي‌كرد.

 

*** نيروگاه‌هايي كه از مدار خارج شدند

 

به گزارش روستا، دبیر کميسيون اقتصاد و سرمایه‌گذاری انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر در پايان، اظهار داشت:

چالش ديگر سابقه‌اي است كه براي اين موضوع وجود دارد، به عنوان مثال كميته امداد چند سال پيش تعدادي از واحدهاي 5 كيلوواتي را نصب كرد اما خروجي اين واحدها و پايش آن را مشاهده نكرديم.

حتي داده‌هايي به ما رسيده كه بسياري از اين نيروگاه‌ها كه نصب شدند، در حال حاضر اصلا در مدار نيستند و اين موضوع چالش بزرگي است چراكه اين واحدها توليد ندارند و در نتيجه درامدي هم براي بازپرداخت وامشان ندارند.

نظر ما اين است از آنجاكه قيمت ارز هم افزايش شديدي داشته و اين موضوع مي‌تواند در كاركرد نيروگاه‌ها تاثير گذار باشد، بايد با كار كارشناسي اجراي اين طرح را پيش برد.

 

 

انتهاي پيام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه