کد خبر:107378
پ
زنگنه روستا
دبیر انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران، پاسخ داد

ساز و کار و الزامات عرضه برق تجدیدپذیرها در بورس انرژی چیست؟

دبیر انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران ضمن بیان ساز و کار و الزامات عرضه برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر در بورس انرژی، دو پیشنهاد را برای اجرای صحیح این اقدام، مطرح کرد.

دبیر انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران ضمن بیان ساز و کار و الزامات عرضه برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر در بورس انرژی، دو پیشنهاد را برای اجرای صحیح این اقدام، مطرح کرد.

 

*** عرضه برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر در بورس

 

به گزارش روستا به نقل از صنایع، براساس اعلام وزیر نیرو پیش‌بینی شده است، در سال ۱۴۰۲ تمام برق تولیدی نیروگاه‌های تجدیدپذیر از طریق بورس عرضه شود و نیروگاه‌های تجدیدپذیر روی تابلو مخصوص این حوزه با همدیگر رقابت کنند.

ساز و کار و الزامات موفقیت این رویکرد جدید نکته مهمی است که قبل از اجرا باید به صورت جدی به آن توجه شود تا شاهد تکرار حواشی برخی عرضه‌ها مثل عرضه خودرو در بورس کالا نباشیم.

خبرنگار صنایع با توجه به اهمیت موضوع و به جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، گفتگوی اختصاصی را با دبیر انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران انجام داده است که در ادامه، ملاحظه خواهید نمود.

 

*** ساز و کار عرضه برق تجدیدپذیرها در بورس

 

محمد امین زنگنه درابتدای این گفتگو، پیرامون ساز و کار عرضه تجدیدپذیرها در بورس، اظهار داشت:

این اقدام در راستای قانون جهش تولید دانش بنیان است که در ماده ۱۶ این قانون آمده است، شرکت‌هایی که مصارف صنعتی بالای یک مگاوات دارند از سال ۱۴۰۲ موظف هستند یک درصد از برق مورد نیاز را از تجدیدپذیرها تامین کنند که این یک درصد هر سال یک درصد نیز افزایش پیدا می‌کند تا در نهایت به ۵ درصد برسد.

نحوه تامین آن به دو صورت اتفاق می‌افتد، یکی اینکه خودشان به اندازه مقداری که در قانون ذکر شده نیروگاه زده و تامین کنند و دوم اینکه از بورس برق، تامین کنند.

اگر هیچکدام از این کارها را انجام ندهند، یک درصد از مصرف برق مصرفی آنها با تعرفه تجدیدپذیر محاسبه می‌شود، لذا بورسی که راه‌اندازی شده در راستای همین قانون است.

 

*** دو پیشنهاد برای عملیاتی شدن عرضه برق تجدیدپذیرها در بورس

 

وی در ادامه، تصریح کرد:

مشکلی که وجود دارد این است که حرارتی‌ها در بورس حضور دارند، اما نرخ‌های آنها خیلی پایین است بنابراین تجدیدپذیرها در آن تابلو نمی‌توانند عرضه‌ای داشته باشند.

بنابراین دو پشنهاد برای این موضوع وجود دارد، یکی اینکه یک تابلو جدید به نام تابلو سبز برای تجدیدپذیرها تشکیل شود که در آن بخش، عرضه صورت بگیرد و آن یک درصدی را نیز که واحدها موظف شده‌اند، برق خود را تامین کنند از آن تابلو خریداری کنند.

تجدیدپذیرها غیر از تولید برق، سوخت صرفه جویی شده دارند و از انتشار آلاینده جلوگیری می‌کنند یعنی علاوه بر مزایای زیست محیطی مزیت عدم مصرف سوخت را نیز دارا می‌باشند.

پیشنهاد دوم این است که این دو مزیت را تبدیل به یک گواهی به اسم گواهی صرفه جویی تجدیدپذیر کنند و این گواهی‌ها به عنوان سپرده کالایی در بورس خرید و فروش شوند.

هر کدام از این دو پیشنهاد انجام شود فرقی ندارد اما باید یک سازو کاری تعیین شود که در عمل قابلیت اجرا داشته باشد.

 

*** الزامات عرضه تجدیدپذیرها در بورس

 

به گزارش روستا، دبیر انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران در پایان و در خصوص الزامات عرضه تجدیدپذیرها در بورس نیز، تشریح کرد:

به نظر می‌رسد اگر این مورد بخواهد اجرایی شود، تعدادی از خرده فروش‌ها باید به این موضوع ورود پیدا کنند.

برای مثال یک نیروگاه تجدیدپذیر وجود دارد که ظرفیت آن پایین است و به صرفه نیست که بخواهد برق را در بورس عرضه کند چون که عرضه در بورس دانش و تخصص می‌خواهد یعنی باید یک تیمی تجهیز شود که بتواند برق را در بورس بفروشند.

بنابراین برای شرکت‌های کوچک به صرفه نیست که تیمی را برای انجام این کار تجهیز کنند.

از طرف دیگر برخی شرکت‌ها وجود دارد که علیرغم مصرف بالای یک مگاوات، تخصصی در رابطه با خرید برق از بورس ندارد.

لذا اگر خرده فروش‌ها ورود پیدا کنند می‌توانند برق را از تجدیدپذیرها خریداری کنند و در واقع به نمایندگی از صنایعی که توان تجهیز تیم ندارند خرید را انجام دهند، بنابراین باید خرده فروش درباره این موضوع تعریف شوند تا عرضه و تقاضا روانتر شکل بگیرد.

نکته دوم این است که عرضه و تقاضا باید در بازار عمق پیدا کند و به یک یا دو درصد صنایع محدود نماند.

پیشنهاد این است که وقتی که این بازار شکل گرفت و یک مقدار جلو رفت، اجازه‌ای از سمت وزارت نیرو داده شود مبنی بر اینکه، شخصیت‌هایی که از تابلو سبز خرید می‌کنند بتوانند برق خود را به رمزارزها بفروشند و همچنین اجازه داده شود کسی که می‌تواند صادرات انجام دهد برق را ازبورس خرید و آن را صادر کند.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه