کد خبر:107182
پ
زنگنه روستا
دبیر انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران:

مسئولان اگر فقط یک اقدام را انجام می‌دادند، در حال حاضر مشکل کمبود گاز، آب و آلودگی هوا را نداشتیم

دبیر انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران با اشاره به مشکلات کمبود گاز، آب و آلودگی هوا در کشور تاکید کرد، مسئولان اگر فقط یک اقدام را انجام می‌دادند، در حال حاضر مشکلات مذکور را نداشتیم.

دبیر انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران با اشاره به مشکلات کمبود گاز، آب و آلودگی هوا در کشور تاکید کرد، مسئولان اگر فقط یک اقدام را انجام می‌دادند، در حال حاضر مشکلات مذکور را نداشتیم.

 

*** ضرورت رفتن به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر

 

به گزارش روستا به نقل از صنایع، دنیای امروز برای حفظ زمین به عنوان یک امانت برای نسل آینده سال‌ها است که به دنبال انرژی‌های پاک نظیر باد و خورشید به عنوان انرژی‌های تجدیدپذیر است.

تلاش انسان برای جلوگیری از گرمایش بیشتر زمین، آلودگی هوا، حفظ منابع آب و… سبب شد تا ضرورت داشتن و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را روز به روز بیشتر حس کند.

کشور ما با وجود داشتن منابع عظیم انرژی‌های فسیلی کمتر به فکر رفتن به سوی انرژی‌های تجدید پذیر افتاده است اما با توجه به آلودگی هوا در کلانشهرها و بروز بیماری‌های بسیار قلبی و تنفسی برای انسان‌ها و وارد شدن هزینه‌های کمرشکن آن برای بخش بهداشت و درمان، زمان آن رسیده که به سمت آن حرکت کند. 

علاوه بر این کمبود منابع آبی، برقی و گازی که این روزها بیش از پیش معضلات آن حس می‌شود و برای تک تک افراد جامعه ملموس شده است نیز باعث شده ضرورت رفتن به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر پر رنگ‌تر شود.

خبرنگار صنایع با توجه به اهمیت موضوع و به جهت بررسی هر چه بیشتر ابعاد آن، گفتگوی اختصاصی را با دبیر انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران انجام داده است که در ادامه ملاحظه خواهید نمود.

 

*** رابطه انرژی‌های تجدیدپذیر با توسعه پایدار و مسائل محیط زیست

 

محمد امین زنگنه در ابتدای این گفتگو در خصوص انرژی‌های تجدیدپذیر، اظهار داشت:

انرژی‌های تجدید پذیر بر عکس انرژی‌های فسیلی و همانطور که از اسمش آن مشخص است، در طبیعت تجدید می‌شوند، مثل باد و خورشید، تولید برق از نیروگاه‌های زباله سوز و زمین گرمایی.

در دنیا ضرورت این موضوع از زمانی داغ شد که بحث توسعه پایدار و مباحث محیط زیستی مطرح گردید و این موضوع در حالی بود که کشورهای پیشرو در بحث انرژی‌های تجدید پذیر منابع سوخت فسیلی نداشتند.

 

وی در ادامه، تصریح کرد:

سوال اینجا است که با توجه به اینکه کشور ما دارای انرژی‌های سرشار فسیلی است ضرورتی برای رفتن به سمت انرژی‌های تجدید پذیر را دارد یا خیر؟

همین روزهای اخیر که کشور ما در زمستان درگیر بحران‌هایی شده است ضرورت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر افزایش بیشتری پیدا می‌کند.

به عنوان مثال مشکلاتی نظیر آلودگی هوا و هشدارهایی که مرتب در مورد کمبود منابع آبی داده می‌شود خصوصا شهر تهران که برای چند روز سدهای تهران برای مصرف آب دارند‌.

مشکل دیگر در مورد گاز است که در حال حاضر مجبوریم صنایع را به‌خاطر کمبود گاز خاموشی اجباری دهیم تا به بخش خانگی گاز برسد.

بنابراین در همه این موارد نقش انرژی‌های تجدید پذیر را می‌توان مشاهده کرد. 

بخشی از آلودگی هوای کلان شهرها مربوط به مصرف مازوت در صنایع و نیروگاه‌ها است به دلیل همین کمبود گازی که وجود دارد.

 

*** تبعات نادیده گرفتن انرژی‌های تجدیدپذیر 

 

به گزارش روستا، دبیر انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران در پایان و با تاکید بر اینکه بخشی از آلودگی هوا کلانشهر به دلیل مازوت سوزی صنایع است، اظهار داشت:

من قصد ورود به این موضوع را ندارم که چند درصد این آلودگی مربوط به سوزاندن مازوت است ولی طبیعتا نقش دارد و اگر با انرژی‌های تجدید پذیر جایگزین شوند طبیعتا ما این بخش از آلودگی هوا را نخواهیم داشت.

بخش دیگر مربوط به مصرف آبی است که نیروگاه‌های حرارتی برای تولید برق، آب مصرف می‌کنند. 

طبیعتا اگر نیروگاه‌های تجدید پذیر جایگزین آنها شوند بخشی از منابع آبی کشور ذخیره می‌شود.

مبحث دیگر اینکه در حال حاضر ما به دلیل مصرف گاز بالا در بخش خانگی دچار کمبود گاز در بخش صنعتی هستیم و طبیعتا صنایع را خاموشی دادیم و اگر بتوانیم بخشی از نیاز تولید برق کشور را از طریق تجدیدپذیر تولید کنیم گاز بیشتری ذخیره می‌کنیم و در اختیار صنایع قرار می‌دهیم که دچار عدم النفع چند میلیون دلاری نشویم. 

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه