کد خبر:107061
پ
شاخص – سید سعید عارفی(۱)
مشاور معاون معادن وزیر صمت در حوزه سامانه کاداستر تشریح کرد

خدمات سامانه کاداستر به فعالان صنعت معدن؛ از الکترونیکی شدن مجوز اکتشاف و ثبت ماشین آلات تا محاسبه حقوق دولتی معادن + فیلم

مشاور معاون معادن وزیر صمت در حوزه سامانه کاداستر در تشریح جزییات فعالیت‌های این سامانه، الکترونیکی شدن مجوز اکتشاف، آمار تولید، ثبت ماشین آلات و محاسبه میزان سوخت تا محاسبه حقوق دولتی معادن و واردات ماشین آلات معدنی را به عنوان برخی از امکانات سامانه کاداستر در شفاف سازی و رفع مفاسد برشمرد.

 

*** جزییات امکانات سامانه کاداستر

 

به گزارش روستا به نقل از صنایع، پیش از ایجاد سامانه کاداستر، تمامی مجوزهای اکتشاف، آمار تولید، ثبت ماشین آلات، محاسبه میزان سوخت، محاسبه حقوق دولتی معادن، آمار و صدور مجوز واردات ماشین آلات معدنی به صورت کاغذی و دستی بود.

این فرآیند در عین زمان بر بودن، چالش‌های بسیاری برای فعالان معدنی ایجاد می‌کرد تا اینکه وزارت صمت در راستای ارائه خدمات الکترونیک با ایجاد سامانه کاداستر، امکانات جدیدی را برای ثبت و فعالیت فعالان معدنی ارائه داد.

هر چند این سامانه در آغاز کار خود با چالش‌هایی مواجه است اما با گذر زمان و تکمیل نواقص احتمالی، این امید وجود دارد علاوه بر رفع مفاسد احتمالی، در صرفه جویی زمان، راحتی کار و شفاف شدن فعالیت‌ها، تغییرات شگرفی صورت گیرد.

خبرنگار صنایع برای بررسی هر چه بیشتر خدمات سامانه کاداستر به فعالان صنعت معدن و همچنین آشنایی بیشتر با امکانات این سامانه، گفتگوی اختصاصی را با مشاور معاون معادن وزیر صمت در حوزه سامانه کاداستر انجام داده است و وی در این گفتگو به تشریح امکانات، آخرین بروزرسانی‌های انجام شده و برنامه‌های آتی سامانه کاداستر پرداخته است که در ادامه ملاحظه خواهید نمود.

 

*** بخش اول؛ مجوزهای مربوط به اکتشافات

 

سید سعید عارفی در ابتدای این گفتگو با اشاره به امکانات سامانه کاداستر در بخش صدور مجوزهای اکتشافی و مزایای آن، اظهار داشت:

در بخش اول بحث اکتشافات و مجوزهای مربوط به اکتشافات را داریم که تا قبل از ایجاد سامانه کاداستر با توجه به اینکه صدور پروانه اکتشاف، فرایند کاغذی و دستی بود، چالش‌های بسیار زیادی وجود داشت.

به عنوان مثال با توجه به اینکه فرایند به صورت غیر الکترونیک بود، احتمال بروز تخلف و ایجاد فساد بسیار بالا بود.

با الکترونیکی شدن فرآیند در وهله اول به دلیل اینکه کار به صورت متمرکز و قابل کنترل انجام می‌شود، جلوی بسیاری از این مفاسد گرفته شد و ثانیا سرعت انجام کار نیز بسیار بالا رفت.

 

وی با تشریح مشکلات ثبت فعالیت‌ها به صورت دستی و کاغذی، اضافه کرد:

در مدل قدیمی که به صورت کاغذی انجام می‌شد وقتی فردی قصد انجام کار اکتشافی در محدوده‌ای را داشت، می‌بایست درخواست خود را به صورت کاغذی ارائه دهد و بررسی اینکه آیا این محدوده قابل اکتشاف است نیز فرایند بسیار زمان‌بر و پیچیده‌ای بود.

همچنین بررسی‌ این درخواست‌ها را کارشناسان وزارت صمت باید انجام می‌دادند که احتمال خطا و احتمال وجود فساد در این فرآیند وجود داشت ولی در حال حاضر محاسبه بخش آزاد به صورت الکترونیکی و سیستمی انجام می‌شود.

 

مشاور معاون معادن وزیر صمت در حوزه سامانه کاداستر با برشمردن یکی از بزرگترین کارکردهای این سامانه، اظهار داشت:

با مشخص کردن محدوده، بخشی را که قصد اکتشاف دارید، سامانه به صورت اتوماتیک و بدون حضور کارشناس محاسبه می‌کند که آیا بخش آزادی وجود دارد یا نه؛ معارضی دارد یا خیر؟

اگر بخش آزاد وجود داشت به کاربر ارائه می‌کند تا بتواند در مورد اینکه در آن محدوده کار اکتشافی انجام دهد یا خیر، تصمیم‌گیری کند و این موضوع یکی از بزرگترین کارکردهای سامانه کاداستر معادن است و اطلاعات کاملی از وضعیت محدوده‌های ما در اختیار فعالان حوزه معدن قرار می‌دهد.

 

وی در ادامه اضافه کرد:

از جمله محدوده‌های فعال معدنی به صورت شفاف بر روی سامانه کاداستر قابل بررسی است و شما به صورت لحظه‌ای می‌توانید آن را مشاهده کنید که چه محدوده‌هایی در کشور وجود دارد که کار معدنی‌ انجام می‌دهند.

محدوده‌های بلوکه شده نیز مشخص است که در کدام مناطق فعالیت معدنی ممنوع است که این موضوع به صورت لحظه‌ای انجام می‌شود و دیگر دخالت کارشناس وجود ندارد.

 

عارفی در مورد چگونگی صدور پروانه اکتشاف، تشریح کرد:

در بحث دریافت پروانه اکتشاف با توجه به اینکه فرآیند به صورت الکترونیک شده، شما نیازی به حضور در بخش‌های وزارت صمت ندارید و به صورت الکترونیکی می‌توانید پروانه اکتشاف را دریافت کنید.

 

*** بخش دوم؛ ثبت آمار تولید

 

مشاور معاون معادن وزیر صمت در حوزه سامانه کاداستر با اشاره به الکترونیکی شدن ثبت آمار تولید معادن، اظهار داشت:

بحث بعدی در ثبت آمار تولید است که در این بخش موارد و چالش‌هایی به دلیل دستی بودن فرایند وجود داشت اما در حال حاضر به‌دلیل الکترونیکی شدن این فرایند، ناظر معدن در همان منطقه اطلاعات را تایید می‌کند.

در این ارتباط دسترسی‌های لازم در سامانه کاداستر ایجاد شده تا بتوان بدون نیاز به مراجعه حضوری، اطلاعات را ثبت کرد.

 

*** بخش سوم؛ سوخت مورد نیاز معادن

 

عارفی در مورد اختصاص یافتن سوخت معادن از طریق سامانه کاداستر و ارتباط آن با شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، اظهار داشت:

بحث بعدی سوخت مورد نیاز معادن است که سامانه کاداستر امکان ثبت عملکرد ماشین آلاتی که در معدن فعالیت می‌کنند را ایجاد کرده و فعالان معدنی می‌توانند ماشین آلات خود را در آنجا ثبت کنند و بعدا نسبت به دریافت سوخت از طریق شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی اقدام کنند.

این اطلاعات به صورت سیستمی به شرکت مربوطه ارسال می‌شود و فعالان معدنی سوخت مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند که پیش از این به دلیل فرآیند دستی و کاغذی چالش‌های زیادی داشتند.

 

*** بخش چهارم؛ محاسبه حقوق دولتی معادن

 

وی در مورد الکترونیکی و شفاف شدن محاسبه حقوق دولتی معادن در سامانه کاداستر نیز تشریح کرد:

بحث بعدی محاسبه حقوق دولتی معادن است که برمی‌گردد به فرآیندهای داخلی وزارت صمت.

از امسال این فرآیند را به صورت الکترونیکی در داخل سامانه کاداستر ایجاد کردیم که اولا در محاسبه حقوق دولتی با ایجاد وحدت رویه از اعمال نظر سلیقه‌ای نیز جلوگیری شد تا همه معادن با فرمول یکسان، حقوق دولتی‌شان محاسبه ‌شود.

البته با توجه به اینکه این امکان سال اولی است که ایجاد شده، چالش‌هایی وجود دارد اما به مرور زمان رفع خواهد شد.

 

عارفی با برشمردن مزایای الکترونیکی شدن این خدمات در سامانه کاداستر، افزود:

الکترونیکی شدن فرایندها باعث خواهد شد تا علاوه بر ایجاد وحدت رویه از برخوردهای سلیقه‌ای جلوگیری شود و اطلاعات به صورت لحظه‌ای و شفاف در اختیار مسئولان و تصمیم‌گیران قرار گیرد.

 

*** بخش پنجم؛ واردات ماشین آلات معدنی

 

به گزارش روستا، مشاور معاون معادن وزیر صمت در حوزه سامانه کاداستر در پایان این بخش از صحبت‌های خود و با اشاره به بحث صدور مجوز واردات ماشین آلات معدنی، اظهار داشت:

در بخش ماشین آلات معدنی، چالش حال حاضر ما صدور مجوز از داخل وزارت صمت می‌باشد که همچنان به صورت دستی و کاغذی است.

برنامه ریزی ما این است که تا دو ماه آینده صدور مجوز ماشین آلات معدنی را هم الکترونیکی کنیم.

به این شکل که درخواست به صورت الکترونیکی از کاربر دریافت و صدور مجوز واردات ماشین آلات به صورت سیستمی انجام شود تا نظر سلیقه‌ای کارشناس در آن دخیل نشود.

در این فرایند، سیستم بر اساس قواعدی که برایش تعریف و تعیین شده، میزان واردات ماشین آلات هر معدن را محاسبه و بر اساس آن مجوز را صادر می‌کند.

کارهای پیاده سازی این بخش در حال انجام است و بعد از طی مراحل تست و پایلوت تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه