کد خبر:107037
پ
میرتاج الدینی روستا
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

واردات خودرو اولین اقدام برای کنترل قیمت بازار است اما اقدام کاملی نیست/ چرا باید قیمت خودروهای وارداتی چند برابر قیمت همین خودروها در کشورهای همسایه باشد؟/ وقتی محدودیت ارزی نداریم، نباید با واردات خودرو مخالفت شود/ واردات خودرو با ارز و سرمایه اشخاص

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با طرح این سوال که چرا باید قیمت خودروهای وارداتی چند برابر قیمت همین خودروها در کشورهای همسایه باشد، بر واردات خودرو به عنوان اولین اقدام برای کنترل قیمت بازار و همچنین واردات خودرو با ارز و سرمایه اشخاص، تاکید کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با طرح این سوال که چرا باید قیمت خودروهای وارداتی چند برابر قیمت همین خودروها در کشورهای همسایه باشد، بر واردات خودرو به عنوان اولین اقدام برای کنترل قیمت بازار و همچنین واردات خودرو با ارز و سرمایه اشخاص، تاکید کرد.

 

*** واردات خودرو

 

به گزارش روستا به نقل از صنایع، واردات خودرو به کشور در حالی پس از ۵ سال انجام شد که نیاز بازار داخلی، نسبت به واردات بیشتر خودروها همچنان ادامه دارد.

این موضوع در کنار نابسامانی بازار خودرو و افزایش قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد نکته‌ای است که دولت و مجلس را بر آن داشته تا سیاست واردات خودرو را با وجود خروج ارز از کشور دنبال کنند.

اما این پرسش مطرح است که آیا با آغاز واردات، مشکلات بازار خودرو حل و فصل خواهد شد؟

همچنین از دیگر نکات قابل توجه در این میان، نحوه اجرای این مهم و راه‌حل‌های تامین ارز مورد نیاز است.

خبرنگار صنایع برای بررسی هرچه بیشتر ابعاد این موضوع و دستیابی به پاسخ سوالات مذکور گفتگوی اختصاصی را با یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی انجام داده است که در ادامه پاسخ وی به این سوالات را ملاحظه خواهید نمود.

 

*** واردات خودرو؛ آری یا خیر؟

 

حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی در ابتدای این گفتگو با تاکید بر همراهی مجلس در امر واردات خودرو با دولت، اظهار داشت:

دولت و وزیر صمت اعلام کردند که محموله‌های جدید خودروهای وارداتی، وارد کشور خواهند شد و بعد از ۵ سال دروازه‌های کشور به روی واردات خودرو باز می‌شود، هر چند این اقدام، کماکان اقدام کاملی نیست و اولین قدم و شروع کار است اما باید با برنامه ریزی بهتر، ادامه داشته باشد.

 

وی در ادامه، تصریح کرد:

مجلس به دلیل اینکه صنعت خودروسازی داخی ما پاسخگوی نیاز بازار خودروی کشور نیست با واردات خودرو موافق است.

همچنین از طرف دیگر قیمت خودرو افزایش سرسام آوری داشته و این موضوع ناشی از شرایط اقتصادی کشور و نوسانات ارزی است.

لذا یکی از راه‌های کنترل قیمت‌ها، واردات خودرو است.

بنابراین با توجه به اینکه در صنایع دیگر کشور توانسته‌ایم پیشرفت کنیم، در صنعت خودروسازی نیز می‌توانیم.

برای مثال در صنایع لوازم خانگی که درها برای واردات بسته نشده بود، واردات در کنار تولید انجام می‌شد.

لذا با توجه به اینکه در این صنعت رشد قابل توجهی پیدا کردیم، در صنعت خودرو نیز باید اینگونه باشیم.

 

*** پاسخی به مخالفان واردات خودرو

 

حجت الاسلام میرتاج الدینی با انتقاد از مخالفت‌ها در مقابل واردات خودرو، عنوان کرد:

مشخص نیست به چه دلیل علیرغم اظهار نارضایتی رهبر معظم انقلاب از صنعت خودروی کشور برخی از افراد با سیاست واردات خودرو مخالفت می‌کنند.

یکی از دلایل اختلاف قیمت خودروهای وارداتی با قیمت همان خودروها در کشورهای همسایه و حتی در مقایسه با نرخ ارز آزاد، محدودیت در واردات است.

بنابراین زمانی که می‌توانیم با واردات خودرو به عنوان اولین اقدام برای کنترل قیمت بازار مانع این مهم شویم چرا باید قیمت خودروهای وارداتی چند برابر کشورهای همسایه باشد؟

 

وی در ادامه، تصریح کرد:

من با وزیر صمت که صحبت می‌کردم معتقد بود اگر یک میلیون خودرو نیز وارد کنیم کماکان ظرفیت در کشور برای واردات خودرو وجود دارد و این باعث خواهد شد قیمت‌ها متعادل و بازار آرام شود و افزایش بی‌رویه و غیر معمول در قیمت خودرو نداشته باشد.

همچنین صنعت خودروی داخلی نیز خود را اصلاح و ترقی می‌کند. 

 

*** راه‌حلی برای عدم خروج ارز از کشور با واردات خودرو

 

به گزارش روستا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان این بخش از صحبت‌های خود، اظهار داشت:

در گذشته یکی از عوامل اصلی جلوگیری واردات خودرو، افزایش تقاضای ارز بود که باعث افزایش نرخ ارز نیز می‌شود، در آن شرایط که محدودیت ارز داشتیم، لذا این سیاست گذاری‌ها و اعمال محدودیت برای واردات لازم بود.

اما اکنون که بانک مرکزی نیز اعلام می‌کند که می‌تواند بخشی از ارز را برای واردات خودرو اختصاص دهد و همچنین با توجه به درآمد ارزی ۲ برابری امسال نسبت به سال گذشته و اعلام نبود محدودیت ارزی می‌توان اجازه داد که افرادی که در خارج از کشور هستند با ارز خودشان، خودرو را وارد کنند.

بنابراین موضوع واردات خودرو ممکن است در داخل کشور قیمت ارز را بالا ببرد اما می‌توانیم با ارز افراد خارج از کشور این اقدام را انجام دهیم تا مشکلات صنعت خودروی کشور تا اندازه‌ای حل شود.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه