کد خبر:107018
پ
فرمانی
روستا گزارش می‌دهد:

وقتی مسئولان وزارت صمت به جای تشکر از تولید کنندگان سیمان، آنها را تهدید می کنند/ علیرغم قطع کامل گاز ۵۴ شرکت سیمانی، کاهش تخصیص گاز به صنعت سیمان به حدود یک پنجم نیاز و کاهش بیش از ۴۰ درصدی برق رسانی به این واحدها، بازار و قیمت سیمان در آرامش و ثبات است

در حالی که گاز ۵۴ شرکت سیمانی به صورت کامل قطع شده و گاز تخصیص یافته به کل صنعت سیمان به حدود یک پنجم نیاز آنها کاهش پیدا کرده و حتی برق رسانی به این واحدها با کاهش بیش از ۴۰ درصدی روبرو شده، قیمت و بازار سیمان مدیریت و در آرامش و ثبات است، شرایطی که مسئولان وزارت صمت به جای تشکر از عاملان آن، زبان به تهدید آنها گشودند.

در حالی که گاز ۵۴ شرکت سیمانی به صورت کامل قطع شده و گاز تخصیص یافته به کل صنعت سیمان به حدود یک پنجم نیاز آنها کاهش پیدا کرده و حتی برق رسانی به این واحدها با کاهش بیش از ۴۰ درصدی روبرو شده، قیمت و بازار سیمان مدیریت و در آرامش و ثبات است، شرایطی که مسئولان وزارت صمت به جای تشکر از عاملان آن، زبان به تهدید آنها گشودند.

 

*** تهدید به جای تشکر از تولیدکنندگان صنعت سیمان

 

به گزارش روستا به نقل از صنایع، در روزهای اخیر با اینکه فعالان و تولیدکنندگان صنعت سیمان علیرغم محدودیت های سنگین و زیان آور، نجابت به خرج دادند و با تلاش شبانه روزی، قیمت ها را مدیریت و ثبات بازار را حفظ کردند و اجازه ندادند، این صنعت مهم و زیربنایی وارد حاشیه شود، اما برخی مسئولان وزارت صمت به جای اینکه در این شرایط، زبان به تمجید و تشکر از آنها باز و آنها را به عنوان یک الگو برای سایر صنایع معرفی کنند، در نهایت ناباوری، اقدام‌ به تهدید آنها کردند.

جریان از این قرار است که، سخنگوی وزارت صمت اخیرا در یکی از توییت های خود مدعی شد، تمام کارخانه‌های تولیدکننده سیمان فعال‌ هستند و گاز آنها تامین شده و در صورت نیاز نیز از مازوت استفاده می‌کنند و هیچ مشکلی وجود ندارد و تا آخر سال نیز ۱۳ میلیون تن ذخیره کلینکر در واحدها موجود است و خلاصه، شرایط این صنعت گل و بلبل است.

و در نهایت، به دلیل اینکه شرایط خیلی خوب است، ما انتظار جوسازی رسانه‌ای نداریم و هرکسی هم جوسازی کند با آن برخورد می‌کنیم.

در ادامه، مدیرکل صنایع معدنی وزارت صمت هم به میدان و کمک سخنگوی این وزارتخانه آمد و تاکید کرد، قطعی گاز واحدهای سیمانی به هیچ عنوان صحت ندارد و فقط گاز تحویلی کاهش یافته است و در ادامه نیز بدون اشاره به اینکه چقدر کاهش یافته، از لطف وزارت نفت برای تامین سوخت جایگزین (مازوت) برای این کارخانه ها گفت، البته باز هم به روی مبارک نیاورد که این مازوت را نیز با چه شرایطی به کارخانه های سیمانی می رسد و تا چه میزان روی هزینه تولید تاثیر می گذارد.

خلاصه، مسئولان وزارت صمت تلاش کردند علیرغم محدودیت های سنگین و مشکلاتی که این روزها برای صنعت سیمان ایجاد شده، تصویری ایده آل از حال و روز صنعت سیمان خلق کنند و آنقدر شرایط را خوب جلوه دهند که اگر شخصی هم حرفی زده، گویا ناشکری کرده و دست به جوسازی رسانه ای زده و به دلیل کفر نعمت و جوسازی با آن برخورد نیز خواهیم کرد.

 

*** وقتی کاسه صبر رییس انجمن سیمان لبریز می‌شود

 

وقتی کار به اینجا رسید، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت سیمان که سال‌های زیادی است خاک این صنعت را خورده و علیرغم مشکلات قابل توجه ایجاد شده، برای جلوگیری از التهاب در صنعت، سکوت کرده بود، کاسه صبرش لبریز شد و در گفتگو با رسانه ها، بخشی از واقعیت و مشکلات قابل توجه این روزهای صنعت سیمان را بازگو کرد.

 

حمید فرمانی در اظهارات خود با اشاره به اینکه صنعت سیمان، تنها وجه مثبت از عملکرد وزارت صمت فعلی است، خاطرنشان کرد، اگر با این شرایط، قیمت این محصول تحت کنترل مانده است، دلیلش همکاری، تلاش، آینده نگری و مدیریت خوب اهالی این صنعت بوده است و به همین دلیل مسئولان وزارت صمت باید از تولیدکنندگان و این صنعت حمایت و تشکر کنند.

 

فرمانی درباره قطعی گاز ۵۴ کارخانه سیمانی که مسئولان وزارت صمت آن را تکذیب و جوسازی رسانه ای معرفی کرده بودند، با بیان اینکه در حال حاضر ۵۴ شرکت سیمانی، کاملا با قطعی گاز مواجه و الباقی تحت شرایط اعمال محدودیت هستند؛ تصریح کرد:

صنعت سیمان در شرایط عادی، روزانه ۲۷ میلیون متر مکعب گاز نیاز دارد اما در حال حاضر، حداکثر گاز تخصیص داده شده به کل صنعت سیمان، شش میلیون متر مکعب است، چیزی حدود یک پنجم قبل و تقریبا هیچ.

معنی اختصاص حدود یک پنجم گاز مورد نیاز صنعت سیمان، محدودیت نیست، معنی واقعی آن قطع گاز است و هر ادعایی غیر از این، صرفا بازی با کلمات است.

 

*** دردسرهای مازوت و افزایش هزینه تولید

 

رییس انجمن سیمان در ادامه با انتقاد از شرایط موجود در تخصیص و دادن مازوت به عنوان سوخت دوم به کارخانه های سیمان نیز، توضیح داد:

تامین مازوت به عنوان سوخت دوم کارخانه ها نیز با چند مشکل همراه است، اولا، در تخصیص مازوت به دلیل اینکه نیروگاه‌ها در اولویت هستند، به راحتی در اختیار سیمانی ها قرار نمی گیرد.

دوما، مازوت مورد نیاز یک شرکت سیمانی مثل گاز تحویلش نمی شود بلکه توسط یک شرکت در استان یا شهر دیگر تامین می‌شود؛ که حمل و نقل آن مشکلات زیادی دارد.

سوما، با سوخت مازوت هزینه تولید سیمان دو برابر هزینه تولید سیمان با گاز است.

مثلا اگر امروز قیمت مازوت ۶۰۰ تومان است، ۱۳۰۰ تومان هزینه حمل و نقل به آن اضافه و در نهایت هزینه تولید بالا می رود.

 

*** برق، محدودیت و مشکل دیگری برای واحدهای سیمانی

 

فرمانی، محدودیت‌های برقی ایجاد شده برای تولیدکنندگان سیمان را مشکل دیگر فعالان این صنعت در حال حاضر معرفی کرد و گفت:

در شرایط عادی و بدون محدودیت، مصرف برق واحدهای سیمانی ۱۷۰۰ مگاوات‌ ساعت است اما در حال حاضر با بیش از ۴۰ درصد کاهش، برق تخصیصی به ۱۰۶۰ مگاوات ساعت رسیده است و این در حالی است که محدودیت‌های بیشتر در راه است و گویا تا اوایل هفته بعد به زیر ۱۰۰۰ مگاوات‌ ساعت خواهد رسید و بدون شک همه این‌ محدودیت‌ها در نهایت به محدودیت در تولید ختم خواهد شد.

 

*** مدیریت تولید علیرغم محدودیت ها دلیلی برای تشکر نه تهدید

 

رییس انجمن سیمان در پایان، علیرغم انتقاد از محدودیت ها و مشکلات ایجاد شده برای این صنعت، تاکید کرد:

علیرغم همه این مشکلات و محدودیت‌ها، همکاران عزیز من، تولید سیمان را مدیریت کردند و در حال حاضر ۱۳ میلیون تن کلینکر دپو در کارخانه‌ها داریم و خوشبختانه کمبود و التهابی در بازار وجود ندارد و دقیقا به همین دلیل بنده معتقدم همکاران من لایق تمجید هستند نه تهدید.

 

*** چشم انداز مبهم صنعت سیمان؛ ضرورت پاسخگویی

 

به گزارش روستا، در پایان باید گفت، برای صنعتی با این اهمیت که نه تنها حداقل حمایت ها را نداریم بلکه هیچگونه برنامه ریزی بایسته و شایسته ای برای حال و آینده آن نیز نداریم و روز به روز بر مشکلات آن اضافه می کنیم، نمی توان آینده روشنی متصور بود.

مگر می شود، گاز یک صنعت را قطع کنیم، بیش از ۴۰ درصد تخصیص برق آن را کاهش دهیم و با این اقدامات هزینه تولید آن را حداقل دو برابر افزایش دهیم، اما باز هم با نهایت….. توییت بزنیم و بگوییم همه چیز خوب است و هر شخصی هم انتقاد کند، متهم به جوسازی و تهدید به برخورد کنیم؟

و در نهایت اسم این فرایند را هم بزاریم مدیریت بازار ….

به نظر می‌رسد با ادامه این روند، در آینده نه چندان دور، وزارت صمت، آرامش و ثبات در صنعت و بازار سیمان را به عنوان تنها وجه مثبت و برگ برنده خود از دست خواهد داد و مقام عالی آن نیز، این بار زودتر از انتظار باید منتظر کارت قرمز باشد.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه