کد خبر:100423
پ
صنایع دستی
معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری خبر داد

مذاکره با خودروساز داخلی برای ترویج فرهنگ و هنر/ افتتاح خانه‌های خلاق در کنار تجاری‌سازی صنایع دستی

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به مذاکره با یکی از خودروسازان داخلی برای ترویج فرهنگ و هنر از افتتاح خانه‌های خلاق در کنار تجاری‌سازی صنایع دستی خبر داد.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به مذاکره با یکی از خودروسازان داخلی برای ترویج فرهنگ و هنر از افتتاح خانه‌های خلاق در کنار تجاری‌سازی صنایع دستی خبر داد.

 

*** مذاکره با خودروساز داخلی برای ترویج فرهنگ و هنر

 

به گزارش خبرگزاری روستا، پویا محمودیان در نشست تخصصی بسته‌بندی و تجاری‌سازی از مذاکراتی با یکی از خودروسازی‌های داخلی خبر داد و اظهار داشت: مقرر شد جلد قرآن‌‌هایی که در برخی خودروهای ساخت داخل متعلق به یکی از خودروسازی‌های کشور به جای آنکه از پلاستیک باشد از صنایع دستی کشورمان و به صورت سوزن‌دوزی‌های استان سیستان و بلوچستان استفاده شود و با این کار فرهنگ و هنر ایرانی ترویج پیدا کند.

وی تصریح کرد: در این راستا شبکه‌سازی در میان زنان سوزن‌دوز در این استان و تفاهم نامه اولیه نیز سال ۹۷ منعقد شد.

وی افزود: همچنین در راستای این تفاهنامه۴ هزار جلد سوزن دوزی قرآن برای خودروی شرکت فوق تهیه که کارفرما رضایت لازم را داشت و قرارداد بعدی ۴۰ هزار جلد قرآن سوزن دوزی که کار دست سوزن دوستان سیستان و بلوچستانی بود منعقد شد.

 

*** نقش صنایع‌دستی در اقتصاد و هنر

 

محمودیان با تاکید بر این که صنایع‌دستی در اقتصاد و هنر تاثیر بسزایی دارد، بیان داشت:

در حوزه تجاری‌سازی صنایع‌دستی ضرورت‌هایی وجود دارد که به معاونت‌ها و معاونان کل ابلاغ شده است و اقداماتی صورت گرفته تا بتوانیم صنایع دستی را در بسته‌بندی شکیل‌تر و با برندهای تجاری عرضه کنیم.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد:

در سال ۹۷ در ۳۱ استان کشور سلسله نشست‌ها و برنامه‌های تجاری سازی در حوزه صنایع‌دستی را برگزار شد و از سال گذشته یکسری اقدامات عملیاتی در این حوزه اتفاق افتاد.

 

*** همکاری با سازمان حج و زیارت

 

وی یکی دیگر از فعالیت‌های این معاونت که منجر به تجاری‌شدن صنایع‌دستی شده را همکاری با سازمان حج و زیارت عنوان کرد و اضافه کرد:

استفاده از حوله‌های بافته‌شده در خُراشاد روستایی در خراسان جنوبی برای زائران بیت‌الله‌الحرام از نمونه همکاری‌های صورت‌گرفته با سازمان حج و زیارت است.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد:

مردم این روستاها حوله‌های مرغوبی می‌بانفد که صددرصد الیاف طبیعی است و مقرر شد که حاجیان بیت‌الله‌الحرام از حوله‌هایی که این روستا می‌بافند برای احرام استفاده کنند تا این حوله‌ها در مسیر اقتصادی قرار بگیرند و برای روستائیان هم منبع درآمد خوبی بود.

 

*** افتتاح خانه‌های خلاق در آینده نزدیک

 

وی با اشاره به اینکه صنایع‌دستی به جهت ویژگی‌هایی که دارد در قالب دیگر صنایع نیز تعریف می‌شود، گفت:

طرح تجاری‌سازی صنایع دستی با سرعت در جهت ارتقاء این صنعت در حال انجام است و در کنار تجاری‌سازی در آینده نزدیک شاهد افتتاح خانه‌های خلاق در این حوزه هستیم.

معاون وزیر میراث فرهنگی تصریح کرد: در خانه‌ها خلاق، صنایع‌دستی مورد بحث و بررسی و مشورت‌های کارشناسی قرار می‌گیرد تا در حوزه تجاری‌سازی اقدام شود.

محمودیان تاکید کرد: خانه‌های خلاق در ابتدا در استان‌های تهران و اصفهان تشکیل خواهد شد و در سایر استان‌ها شاهد ایجاد این خانه‌ها خواهیم بود.

 

*** فکر درباره اجزای تجاری‌سازی در حوزه صنایع دستی

 

وی یادآور شد:‌ به تک تک اجزای تجاری سازی در حوزه صنایع‌دستی فکر شده است و با ایجاد سرعت و تسهیل‌گری از این ظرفیت‌ سازی استفاده خواهیم کرد و کیک اقتصاد صنایع‎دستی را بزرگتر می‌کنیم تا سهم صنعتگران هم در این حوزه افزایش یابد.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری خاطرنشان کرد: ‌ما به دنبال این هستیم که تمامی بسته‌بندی صنایع دستی به صورت فاخر باشد چرا که ارزش آن را دارد و در حوزه بازاریابی نیز بهتر عمل می‌شود.

 

*** صنایع دستی از گوشه نشینی خارج شده است

 

پرهام جانفشان  نیز در ادامه این نشست، گفت: در حال حاضر توجه خاصی به بحث تجاری‌سازی صنایع‌دستی شده است و از حالت گوشه‌نشینی در این حوزه خارج شده‌ایم.

وی با بیان این که بین دو بخش در صنایع‌دستی حرکت می‌کنیم که یک بخش آن ارزش هنری این صنعت است و بخش دیگر نیز ارزش اقتصادی دارد. و امروز واضح است که باید در هر دو بخش اقداماتی صورت گیرد تا شاهد تعالی این صنعت باشیم. ما باید از جایگاه و ظرفیت‌هایی که در حوزه صنایع دستی داریم فراتر رویم و تلاش کنیم تا صادرات بیشتری در این حوزه داشته باشیم.

 

به گزارش خبرگزاری روستا، مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران در پایان، اظهار داشت:

نباید نگامان به صنایع‌دستی تنها یک شی تزینی و هنری باشد و صنایع دستی باید تبدیل به صنعتی شود که برای مردم امروز ما ملموس باشد و به آن دسترسی ساده‌تری داشته باشند.

 

زهرا آقایی/۵۶۷۸۰

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه