کد خبر:100266
پ
عشایر کشور
رئیس سازمان امور عشایر کشور

تدوین سه طرح در راستای بهبود وضعیت معیشت عشایر کشور

رئیس سازمان امور عشایر کشور از تدوین سه طرح در راستای بهبود وضعیت معیشت روستائیان و عشایر کشور خبر داد.

رئیس سازمان امور عشایر کشور از تدوین سه طرح در راستای بهبود وضعیت معیشت روستائیان و عشایر کشور خبر داد.

 

*** تولید ۶ میلیون تن محصولات مختلف توسط عشایر کشور 

 

به گزارش خبرگزاری روستا، کرمعلی قندالی در نشستی خبری که به مناسبت ۱۵ مهر روز ملی روستا و عشایر برگزار شد، اظهار داشت:

عشایر کشور حدود یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در قالب ۲۱۳ هزار خانوار هستند که این جمعیت، ۳۵ میلیون هکتار از مراتع کشور را در اختیار دارند.

وی با اشاره به اینکه تولیدات عشایر در بخش‌های مختلف حدود ۶ میلیون تن است، افزود:

درواقع عشایر کشور، ۳ برابر جمعیت خود تولید محصولات مختلف را دارد.

 

*** صندوق توسعه بخش عشایری

 

رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: در حوزه صنایع‌دستی، عشایر کشور تولیدات بسیار خوبی دارند که از تنوع زیادی نیز برخوردار است.

قندالی بابیان اینکه ۲۲۰ تشکل کل اعضای خانوار عشایر را پوشش می‌دهند، گفت:

در سایر گروه‌ها، بحث مشارکت اجتماعی را کمتر می‌بینیم؛ اما در حوزه عشایر این موضوع بسیار پررنگ است.

وی گفت: صندوق توسعه بخش عشایری در سطح ملی بحث تأمین منابع مالی را برای تشکل‌ها به‌منظور تأمین نهاده‌های مورد نیاز، ایجاد بهره‌وری و اشتغال انجام می‌دهد.

 

*** سه مصوبه شورای عالی عشایر

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه شورای عالی عشایر در ۳ مقطع در سال‌های ۹۳، ۹۵ و ابتدای سال ۹۸ به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل شد، ادامه داد:

در جلسات شورای عالی عشایر، سه طرح تدوین‌شده که طرح اول ارتقاء سواد، دانش و مهارت در جامعه عشایر، طرح دوم طرح ویژه فرهنگی و مذهبی و طرح سوم طرح ویژه بهداشت، درمان، اجتماعی و رفاهی است که دو طرح اول به تصویب رسیده و طرح سوم در آستانه تقدیم به هیأت دولت برای تصویب است.

 

*** بهبود وضعیت عشایر کشور

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات صورت گرفته برای بهبود وضعیت عشایر کشور اشاره کرد و گفت:

به‌تازگی در بحث استفاده از انرژی‌های پاک، مصوبه‌ای داشته‌ایم که وزارت نیرو در سطح ۲۵ هزار خانوار عشایری در دو سال آینده اقدام کند؛ همچنین در تأمین یارانه، حمل سوخت و آب مصوبه‌ای در دولت داشته‌ایم که امیدواریم با دریافت منابع آن، بتوانیم بخشی از هزینه‌هایی را که به عشایر تحمیل می‌شود جبران کنیم.

قندالی گفت: علاوه بر این، وزارت ارتباطات نیز مکلف شده ۸۰ درصد نقاط عشایری را تا پایان برنامه ششم تحت پوشش تلفن همراه قرار دهد.

 

*** ارائه تسهیلات برای تولید گوشت قرمز

 

رئیس سازمان امور عشایر کشور با اشاره به ارائه تسهیلات برای تولید گوشت قرمز طی ۴-۵ سال گذشته، گفت:

این تسهیلات به‌صورت سرمایه در گردش یک‌ساله است و از محل کانون احکام دائمی در شش‌ماهه امسال، ۴۲۰ میلیارد تومان برای این منظور ابلاغ‌شده است.

 

*** در تأمین نهاده‌های دامی عشایر هیچ نگرانی‌ای وجود ندارد

 

قندالی بابیان اینکه دولت نهاده‌های دامی را همچنان با ارز ۴۲۰۰ تومانی تأمین می‌کند، گفت:

اطمینان می‌دهیم که نگرانی در مورد نهاده‌ها وجود ندارد و اگر کمبودی پیش بیاید، با سرعت تأمین خواهد شد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر جو وارداتی باقیمتی میان ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۰ تومان در بنادر ترخیص می‌شود و قیمت این کالا در استان‌های هم‌جوار بنادر، بین ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان است؛ اما در استان‌های دیگر به دلیل کرایه حمل، مبلغ مقداری بالاتر می‌رود.

قندالی اضافه کرد: به دلیل اتفاقات خوبی که درزمینهٔ واردات به چابهار رخ‌داده، می‌توانیم از طریق نهاده‌هایی که وارد این بندر می‌شود، نیاز استان‌های جنوب و جنوب شرق را تأمین کنیم.

وی همچنین به کاهش قیمت برخی از نهاده‌ها ازجمله جو داخلی اشاره کرد و گفت:

قیمت این محصول با حدود ۲۰۰ تومان کاهش به ۱۸۰۰ تومان رسیده و به‌راحتی قابل تأمین است.

 

*** اجاره مراتع باقیمت‌های هنگفت در کشور

 

رئیس سازمان امور عشایر کشور درباره مباحث مطرح‌شده مبنی بر اینکه برخی مراتع را باقیمت‌های بسیار بالا به دامداران اجاره می‌دهند، گفت:

در سراسر کشور برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی مراتعی دارند؛ اما دام به‌اندازه کافی برای بهره‌برداری از این مراتع ندارند؛ بنابراین مراتع خود را به کسانی که مرتع ندارند اجاره می‌دهند و گاها از آن‌ها مبالغی بسیار بالایی دریافت می‌کنند که این خلاف قانون است.

وی اضافه کرد: جلسات متعددی در این زمینه تشکیل و وزیر جهاد کشاورزی به‌صورت جدی وارد این مسئله شد؛ درنتیجه گروه‌هایی برای راستی آزمایی این مسئله به‌صورت پایلوت در سه استان سمنان، تهران و مازندران وارد شدند و گزارشات حاکی از این است که متأسفانه این اتفاق رخ می‌دهد و در تهران و مازندران، اشخاص حقوقی بیشتر درگیر این مسئله هستند؛ یعنی برخی از دستگاه‌ها مرتع در اختیاردارند و آن را اجاره می‌دهند.

قندالی ادامه داد: قرار است که برای سال آینده، سازمان جنگل‌ها که مسئولیت این کار را دارد به همراه نماینده عشایر و همچنین نمایندگان سایر نهادهای مربوطه در قالب اکیپ‌های ممیزی این مسئله را حل کنند؛ هرچند که مقاومت‌هایی نیز در این زمینه اتفاق می‌افتد؛ اما باید همه دستگاه‌های مربوطه به ما کمک کنند تا این مسئله حل شود و خوشبختانه ازنظر قانونی مشکلی در این زمینه نداریم.

 

*** افزایش ۳۵ هزار تنی تولید و کاهش ۲۰ هزارتومانی قیمت گوشت قرمز

 

رئیس سازمان امور عشایر کشور با اشاره به اینکه در سال ۹۳ حدود ۱۶۰ هزار تن گوشت در بخش عشایر تولید شد، گفت:

امروز این عدد رقمی بین ۱۹۰ تا ۱۹۵ هزار تن است؛ به عبارتی ۳۰ هزار تن افزایش تولید به دلیل اصلاح تغذیه و نژاد دام‌ها اتفاق افتاده است.

وی گفت: نوسانات قیمت گوشت به دلیل تلاطمات نرخ ارز و تفاوت قیمت این کالا در کشور ما و همسایگانمان است.

البته متوسط قیمت لاشه در حال حاضر به ۸۵ هزار تومان رسیده و نسبت به ابتدای سال ۲۰ هزار تومان کاهش در این زمینه داریم.

قندالی با اشاره به اینکه قیمت تمام‌شده تولید گوشت قرمز ۷۵ هزار تومان است، تصریح کرد:

در حال حاضر دام‌های زیادی در حال پروار شدن است و چون وضعیت مناطق ییلاقی بسیار مناسب بوده امسال برخی دام‌ها برای بار دوم زایمان می‌کنند که این مسئله تاکنون سابقه نداشته است. بنابراین تمام این موارد باعث می‌شود قیمت گوشت در بازار متعادل‌تر شود.

 

*** افتتاح ۷۰ پروژه به مناسبت روز ملی روستا و عشایر

 

وی با اشاره به اینکه مراسم روز ملی روستا و عشایر همواره در تهران برگزار می‌شد، گفت:

امسال این مراسم در مرکز استان خراسان جنوبی (بیرجند) با حضور معاون اول رئیس‌جمهور برگزار می‌شود و حدود ۷۰ پروژه به ارزش ۴۶ میلیارد تومان و با برخورداری ۷ هزار و ۹۰۰ خانوار رونمایی می‌شود ضمن اینکه نمایشگاهی نیز در این استان برگزار می‌شود و توانمندی‌های عشایر در آن‌ها در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

قندالی در بخش دیگری از سخنان خود درباره عرضه مستقیم محصولات عشایری نیز، افزود:

واقعیت این است که ما در این بخش موفقیت چندانی نداشتیم؛ البته ساختاری از آن را برای تشکل‌ها تعریف کرده‌ایم تا بتوانند وارد عرصه تجارت داخلی و خارجی شوند اما کارها به‌صورت پراکنده انجام‌شده و اقدام متمرکزی صورت نگرفته است؛ بنابراین یکی از کارهایی که در آینده به جد دنبال کنیم همین مسئله خواهد بود.

 

*** استخدام در سازمان امور عشایر

 

به گزارش خبرگزاری روستا، رئیس سازمان امور عشایر کشور در پایان و در خصوص استخدام در سازمان امور عشایر، اظهار داشت:

سهمیه ما ۱۸۹ نفر در ۳۰ استان بوده که برای آبان ماه سازمان سنجش امتحان آن را برگزار می‌کند؛ همچنین ۲۱ نفر برای بخش ستاد نیاز داریم که پیگیری می‌کنیم در نوبت دوم جذب شوند و عمده این افراد متخصصان بخش کشاورزی، منابع عام، بخش اجتماعی، جامعه‌شناسی و عمران خواهند بود.

 

محمد رجبی/۵۶۷۸۹

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه