کد خبر:99566
پ
صادرات گیاهان دارویی
مجری طرح گیاهان دارویی کشور خبر داد

رشد ۷۰ میلیون دلاری صادرات گیاهان دارویی

مجری طرح گیاهان دارویی کشور با اشاره به صادرات ۳۳۶ هزار و ۸۳۶ تن انواع گیاهان دارویی، از رشد ۷۰ میلیون دلاری صادرات گیاهان دارویی خبر داد.

مجری طرح گیاهان دارویی کشور با اشاره به صادرات ۳۳۶ هزار و ۸۳۶ تن انواع گیاهان دارویی، از رشد ۷۰ میلیون دلاری صادرات گیاهان دارویی خبر داد.

 

 

به گزارش خبرگزاری روستا، مجری طرح گیاهان دارویی کشور، اظهار داشت:

بر اساس آمار ۱۱ ماهه اول سال ۹۷، ۳۳۶ هزار و ۸۳۶ تن انواع گیاهان دارویی به ارزش ۵۲۰ میلیون دلار به کشورهای مختلف دنیا صادر شده است.

 

*** رشد صادرات گیاهان دارویی

 

حسین زینلی افزود: صادرات گیاهان دارویی در ۱۱ ماه سال ۹۷، نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ بیش از ۷۰ میلیون دلار رشد کرده است.

 

*** بیشترین صادرات گیاهان دارویی

 

وی با بیان اینکه زعفران، گل محمدی، آنغوزه، باریج، گون، کتیرا و زیره ایران رتبه نخست صادرات جهان را دارند، اظهار داشت:

در ۱۱ ماه ابتدایی سال ۹۷، بیش از ۲۵۰ تن زعفران به ارزش ۳۱۹ میلیون دلار به ۴۸ کشور دنیا از جمله افغانستان، اسپانیا، امارات متحده عربی، هنگ کنگ، هلند، آمریکا صادر شده است.

زینلی تصریح کرد: همچنین در ۱۱ ماهه اول سال گذشته، بیش از ۵۳ هزار تن گیاه دارویی پرورشی به ارزش ۳۴ میلیون دلار، هشت تن روغن اسانس به ارزش پنج میلیون دلار، ۱۶۳ تن گل محمدی خشک و سه هزار تن گلاب به ارزش هشت میلیون دلار صادرات شده است.

مجری طرح گیاهان دارویی کشور، در پایان درخصوص واردات گیاهان دارویی اظهار داشت:

همچنین در مدت مذکور گیاهان دارویی همچون هل، زنجبیل، دارچین و زیره به ارزش ۱۶۰ میلیون دلار وارد کشور شده است.

 

*** میزان تولید گیاهان دارویی

 

اکنون میزان تجارت جهانی گیاهان دارویی بیش از ۱۰۷ میلیارد دلار است که طبق پیش‌بینی انجام شده، این رقم تا سال ۲۰۲۵ به بیش از ۴۵۰ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

سالانه بیش از ۱۷ میلیون و ۱۵۴ هزار و ۴۶۷ کیلوگرم انواع گیاهان دارویی در قالب ۲۰۹ شرکت تعاونی بخش کشاورزی با اشتغالزایی ۱۰۲ هزار و ۸۸۰ نفر در حال تولید است.

از هشت هزار گونه گیاهی شناخته شده در دنیا، هزار و ۷۲۸ گونه گیاهی بومی ایران است. از این تعداد ۲۲۰ گونه گیاهی در عطاری‌ها و طب سنتی استفاده می‌شود.

 

*** راه‌اندازی سامانه جامع گیاهان دارویی

 

قرار است به زودی سامانه جامع گیاهان دارویی به منظور توسعه تولید و صادرات این گیاهان راه‌اندازی شود.

 

*** برنامه‌ریزی برای تولید گیاهان دارویی

 

برآوردها نشان می دهد ۸۵ درصد گیاهان دارویی که در کشور مصرف می شود، قابلیت کشت، تولید و توسعه را در داخل دارد و بر این مبنا برنامه ریزی شده که سال آینده ۷۵ درصد این میزان از طریق تولید داخلی تامین شود.

همچنین قرار است از ۱۹۰ گونه از گیاهان دارویی که در داخل کشور و مراتع طبیعی به صورت وحشی تولید می‌شود، تولید برخی از آنها که فاقد مزیت نسبی است، به شکل گلخانه‌ای انجام شود.

 

به گزارش خبرگزاری روستا، وزارت جهاد کشاورزی، تولید سیاه دانه، تخم شربتی، گیاهان اساسی مثل گشنیز، خار‌مریم، آویشن، گل گاو زبان را به عنوان اولویت های مورد نظر این وزارتخانه اعلام کرده است.

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه