کد خبر:97704
پ
منطق محروم
مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس تشریح کرد

خدمات رسانی به مناطق محروم پس از انقلاب

 مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس، موضوع خدمات ارائه شده به روستاها و مناطق محروم استان فارس را در قبل و بعد از انقلاب تشریح کرد.

مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس، موضوع خدمات ارائه شده به روستاها و مناطق محروم استان فارس را در قبل و بعد از انقلاب تشریح کرد.

 

*** خدمات رسانی به مناطق محروم در دستور کار مسئولان 

 

به گزارش خبرگزاری روستا، مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس گفت: پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، خدمات رسانی به مناطق محروم و روستاها به عنوان یک اولویت در دستور کار مسئولان قرار گرفت و اقدامات ارزنده‌ای نیز در بخش‌های مختلف انجام شد.

وی ادامه داد:از جمله در حوزه راه روستایی، تا قبل از انقلاب تقریبا هیچ یک از روستاهای استان از راه ارتباطی آسفالته برخوردار نبودند اما هم اینک استان از ۱۱ هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه روستایی آسفالته برخوردار است.

 

*** تأمین آب آشامیدنی

 

او اظهار داشت: در زمینه تأمین آب آشامیدنی مناطق محروم نیز تعداد روستاهای برخوردار از آب آشامیدنی سالم و بهره مند از لوله کشی آب در هر شهرستان به پنج روستا هم نمی‌رسید اما هم اینک بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ روستای فارس زیر پوشش آبفا روستایی استان از خدمات دولت در این زمینه بهره مند می‌شوند.

مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس، طول شبکه‌های انتقال آب و شبکه‌های داخلی روستاهای استان را بالغ بر ۱۹ هزار کیلومتر برشمرد و بیان کرد:

در زمینه برق رسانی نیز قبل از انقلاب تقریبا هیچ یک از روستاهای استان دارای برق نبودند اما هم اینک تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان برق دار شده اند.

 

*** بهداشت و درمان مناطق محروم 

 

پاک فطرت افزود: در حوزه بهداشت و درمان نیز قبل از پیروزی انقلاب، روستاهای استان فاقد پزشک مستقر بودند و روستائیان مجبور بودند برای دریافت کوچکترین خدمات درمانی به شهرها مراجعه کنند اما هم اینک ۹۵۰ خانه بهداشت در مناطق روستایی استان احداث شده و بیش از ۴۰۰ پزشک خانواده و تعداد قابل توجهی بهیار نیز در این مراکز مشغول خدمات رسانی به روستائیان هستند.

وی گفت: در زمینه گازرسانی به روستاهای استان نیز طی سال های اخیر شاهد جهش قابل توجهی بوده ایم به طوری که هم اینک یک هزار و ۶۲۶ روستای استان دارای گاز هستند.
وی ادامه داد: در دهه فجر امسال نیز شاهده بهره برداری از عملیات گازرسانی به حدود ۱۰۰ روستای دیگر استان خواهیم بود.

 

***  مقاوم سازی مسکن روستایی

 

پاک فطرت افزود: در بحث مقاوم سازی مسکن روستایی و بهره مندی روستائیان از مسکن مناسب نیز پس از پیروزی انقلاب اقدامات قابل توجهی در روستاهای استان انجام شد به طوری که طی سال های اخیر ۶۳ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی روستایی آسیب دیده در حوادث مختلف با کمک دولت بازسازی شد و بیش از ۱۴۴ هزار واحد نیز با اختصاص تسهیلات کم بهره مقاوم سازی و نوسازی شدند.

 

***  واگذاری اداره امور مردم به مردم در دستور کار نظام

 

او افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بحث واگذاری اداره امور مردم به مردم در دستور کار نظام قرار گرفت و با تصویب و اجرایی شدن قانون شوراهای اسلامی و برگزاری پنج دوره انتخابات شوراهای اسلامی، نمایندگان مردم در روستاها توسط مردم مشخص شدند و پیگیری بسیاری از امور به آن‌ها واگذار شد.

پاک فطرت گفت: هم اینک بیش از هفت هزار نفر به عنوان اعضای شوراهای اسلامی روستاهای فارس در تصمیم گیری‌ها و پیگیری امور روستائیان مشارکت دارند.

وی ادامه داد: همچنین ۲ هزار و ۱۱۱ روستای استان دارای نهاد دهیاری هستند که همانند شهرداری‌ها وظیفه بهسازی محیط روستاها، جمع آوری و دفن بهداشتی پسماند، کنترل ساخت و سازها و مسائل بهداشتی روستاها و ایجاد بوستان و ارائه دیگر خدمات به روستائیان را به عهده دارند.

 

به گزارش خبرگزاری روستا،  مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس در پایان اظهار کرد: بر همین اساس، سال گذشته معابر بیش از ۲۹۷ روستای استان به میزان ۴۸۷ هزار متر مربع با استفاده از سهمیه قیر اختصاص یافته در قانون بودجه توسط دهیاری‌ها آسفالت شد.

 

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری ایرنا
ارسال دیدگاه