کد خبر:94416
پ
ارتقای مهارت روستاییان
در نشست تخصصی اردوهای جهادی مهارتی بررسی شد:

ارتقای مهارت‌های روستاییان آذربایجان شرقی

اولین نشست تخصصی اردوهای جهادی مهارتی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان آذربایجان شرقی با هدف ارتقای مهارت روستاییان برگزار شد.

اولین نشست تخصصی اردوهای جهادی مهارتی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان آذربایجان شرقی با هدف ارتقای مهارت روستاییان برگزار شد.

 

*** ارتقای مهارت روستاییان

 

به گزارش خبرگزاری روستا، نشست تخصصی اردوهای جهادی مهارتی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان آذربایجان شرقی با اهداف مهارت آموزی و ارتقای مهارت‌های روستاییان بخش شادیان با حضور دکتر قالیچی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان آذربایجان شرقی؛ مهندس کرمی، مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی ؛ حسین جانی، بخشداری شادیان؛ مهندس قلیزاده، رئیس اداره فرهنگی و دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی استان؛ صدیقی لیقوان، روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان؛ شوراها و دهیاران بخشداری شادیان به میزبانی بخشدار شایان برگزار گردید.

بخشدار شادیان در ابتدای نشست از حسن توجه دانشگاه جامع علمی کاربردی در پرداختن به معضلات روستایی و کمک به مهارت آموزی آن‌ها قدردانی نمود.

 

*** مهاجرت جوانان از روستاها

 

وی به اشاره به مشکلات روستاها افزود:

نبود اشتغال پایدار و مولد، عدم توسعه اقتصادی و فرهنگی روستاها و نبود تنوع شغلی از مهم ترین دلایل مهاجرت جوانان از روستاها به شهرها می‌باشد.

 

*** برگزاری دوره‌های مهارتی برای روستاییان

 

حسین جانی هدف از برگزاری این جلسه را برنامه ریزی برای توسعه اشتغال روستایی، آموزش‌های مهارتی، افزایش مهارت‌های جوانان و ساکنین روستایی عنوان کرد و گفت:

آینده پژوهشی، برگزاری دوره‌های مهارتی و کارگاه‌های تخصصی مربوط به شغل هر روستایی، توجه به اشتغال بانوان روستایی و تنوع شغلی جوانان روستایی و جامعه هدف می‌تواند روند مهاجرت را کاهش داده و هر چه این برنامه‌ریزی‌ها دقیق‌تر و مطلوب‌تر انجام شود با مهاجرت معکوس مواجه خواهیم شد.

 

*** دانشگاه جامع علمی و کاربردی

 

دکتر قالیچی، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان آذربایجان شرقی، در ادامه جلسه ضمن عرض تسلیت ایام حزن و اندوه ماه صفر و فرارسیدن اربعین حسینی، به معرفی اجمالی و تشریح فعالیت‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی پرداخت.
قالیچی افزود: تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی یکی از تصمیمات بجا و درست در حیطه آموزش کشور بوده است که با هدف تربیت نیروهای متخصص، کارآفرین ایجاد شده است که در این طرح بنا داریم طبق رسالت این دانشگاه با آموزش‌های مهارتی و ارائه تخصص‌های مورد نیاز در خدمت روستاییان عزیز باشیم.

 

*** یادگیری فنون و آموزش‌های مهارتی

 

وی هم چنین با اشاره به اهمیت یادگیری فنون و آموزش‌های مهارتی افزود:

یکی از اصلی ترین مشکلات تمامی اقشار جامعه به ویژه روستایی‌ها، صنعتگران، دامپروران و کشاورزان موضوع مهارت‌ها می‌باشد که با مشارکت و تعامل شما امید داریم با آموزش این مهارت‌ها بتوانیم سهمی در آبادی و توسعه روستاها قدم برداریم.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان با اشاره به خدمات روستایی انجام شده در طول ۴۰ سال نظام مقدس جمهوری اسلامی افزود:

بحول قوه الهی و با تدابیر مسئولان نظام شاهد اجرای برنامه‌ها و اقدامات زیادی در طول این سال‌ها بودیم که الحق و الانصاف این فعالیت‌ها در سال‌های اخیر پیشرفت جهشی بخود گرفته اند.

وی گفت: در کشورهای پیشرفته و حتی در خود کشور شاهدیم که برخی از روستاها با خلاقیت، نوآوری و فکرهای بدیع درآمدهای هنگفت و زیادی برای خود و روستاهایشان به دست آورند که این گونه تفکرها برای تمامی روستاییان می‌تواند الگو باشد.
وی در پایان ضمن تشکر از مدیر کل شوراها و دهیاران استانداری گفت:

آمده‌ایم با استفاده از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های دانشگاه، مراکز آموزشی، مدرسان و کارآفرینان دانشگاه و هم چنین با هم‌فکری‌های بخشداری‌ها نحوه استفاده از تسهیلات روستایی را آموزش دهیم تا روستاییان با فراغ بال به توسعه روستایی فکر بکنند.
مهندس کرمی، مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری، ضمن تشکر از دست اندرکاران برگزاری این نشست اظهار داشت:

با این کار دانشگاه جامع علمی کاربردی خواسته است آموزش را از دانشگاه به بطن جامعه، روستاها و محیط‌های واقعی آورده و می‌خواهد با مشارکت و تعامل روستاییان به این هدف جامه عمل بپوشاند.

 

*** توسعه شهرستان چاراویماق

 

مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری افزود: انتظاری که از این نشست‌ها داریم این است که بتوانیم با همفکری‌ها و ایجاد اتاق فکر و در نتیجه با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و آموزش‌های مهارتی شاهد پیشرفت و توسعه شهرستان قره آغاج و شادیان باشیم.
کرمی ضمن ارائه آمار و هزینه‌های صرف شده در روستاها در دولت تدبیر و امید افزود:

نظام انقلاب اسلامی توجه ویژه به تولید داخلی و علی الخصوص روستاییان دارد و خدای را شکر در این مدت توانسته است هزینه‌های زیادی برای رشد و شکوفایی روستاها خرج نماید.
وی با انتقاد از سرمایه گذاران بومی شهرستان بیان کرد: انتظار داریم که سرمایه گذاران بومی کارخانجات و محیط های صنعتی را در دل چاراویماق ایجاد کنند تا ضمن ایجاد اشتغال برای جوانان موجب رشد این شهرستان شوند نه اینکه در دیگر شهرهای کشور به سرمایه گذاری بپردازند.

 

***  سه مولفه دولت، مردم و بازار

 

به گزارش خبرگزاری روستا، مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی در پایان خاطرنشان کرد:

از سه مولفه دولت، مردم و بازار از دهیاران و شوراهای بخشداری می‌خواهیم که این موضوعات را حتما مد نظر بگیرند و هدف از برگزاری این نشست این است که این مولفه‌ها را به صورت عینی و عملی به چالش بکشیم و آموزش‌های لازم در این زمینه را توسط مدرسان خبره به منصه ظهور برسانیم.

در پایان این نشست نمایندگان شوراها و دهیاران به ارائه نقطه نظرات و مشکلات خود پرداختند.

 
 
 
 

انتهای پیام///

منبع
پایگاه خبری مهر تبریز
ارسال دیدگاه