کد خبر:94316
پ
زاینده رود

وضعیت قرمز ذخیره سازی سد زاینده‌رود

سد زاینده‌رود به‌عنوان یکی از منابع مهم آبی کشور این روزها حال خوشی ندارد.

سد زاینده‌رود به‌عنوان یکی از منابع مهم آبی کشور این روزها حال خوشی ندارد.

 

*** علائم به خطر افتادن سد زاینده‌رود

 

به گزارش خبرگزاری روستا، کاهش بارندگی‌های کشور و کاهش ذخیره آب در سد زاینده‌رود به‌عنوان منبعی مهم برای تامین‌ آب مصرفی شهرهای اصفهان، یزد، کاشان و روستاهای اطراف، نگرانی هایی را برای نحوه تامین آب این مناطق در فصل تابستان ایجاد کرده است و با وجوداینکه وزارت نیرو زمینه سازی لازم رادر جهت جبران کمبود آب مورد نیاز منطقه با به کارگیری روش‌های مختلفی مثل استفاده از تصفیه پساب صنعتی، مدیریت شبکه آبرسانی و اصلاح الگوی مصرف انجام داده است اما سد زاینده‌رود همچنان حال خوشی ندارد.

در سال جاری این سازه به میزان ۳۱۸ میلیون مترمکعب آب ذخیره کرده که در مقایسه با سال گذشته کاهش ۱۵ درصدی داشته است.

در صورتی که  سالانه نیاز آب مصرفی شهرهای مذکور از سد زاینده‌رود حدودا ۴۰۰ میلیون مترمکعب است.

 

*** نقد به دولت درراستای دغدغه های آبی سد زاینده‌رود

 

از میزان ذخیره آب فعلی سازه، حدود ۱۳۰ میلیون مترمکعب آن جهت ارائه آب با کیفیت بهتر و پایداری سازه، در سد داخل باقی بماند و بقیه آن به سمت پایین رها شود.

 

به گزارش خبرگزاری روستا، ورودی های سد زاینده‌رود در سال جاری نیز به ۴۹۸ میلیون مترمکعب رسیده  که نسبت با سال گذشته ۵۶ درصد افت داشته است .
دغدغه‌های آبی زاینده رود نیز موجب شده تا نقدهای بسیار زیادی در این باره به دولت شود، اما باید پذیرفت که مشکل کمبود آب در ایران نهادینه شده و برای حل آن نه تنها دولت بلکه تمام اعضای کشور باید همکاری لازم را انجام دهند تا دیگر منابع آبی کشور به حال و روز زاینده‌رود گرفتار نشوند.

 

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه