کد خبر:91919
پ
همایش ملی پسته
در همایش ملی پسته مطرح شد:

پسیل پسته ، افت کلیدی باغات پسته کرمان

مدیر پژوهشکده پسته ایران با اشاره به تاثیر شور شدن خاک منطقه بر تولید پسته، پسیل پسته را آفت کلیدی باغات پسته کرمان عنوان کرد.

مدیر پژوهشکده پسته ایران با اشاره به تاثیر شور شدن خاک منطقه بر تولید پسته، پسیل پسته را آفت کلیدی باغات پسته کرمان عنوان کرد.

 

 

*** تاثیر تغییرات اقلیمی بر کاهش تولید پسته

 

 

به گزارش خبرگزاری روستا، مدیر پژوهشکده پسته ایران در حاشیه اختتامیه همایش ملی پسته اظهار داشت:

وضعیت محصول پسته امسال منحصر بفرد است و تا ۵۰ سال قبل این مشکل را نداشتیم.

کاهش کیفیت آب و شور شدن خاک در منطقه، تغییرات اقلیمی و وضعیت تغذیه نامناسب بر تولید محصول تاثیر گذار بوده و کاهش محصول را داشتیم.

 

اسماعیل پور افزود:

حداقل در ۶ سال گذشته در انار و رفسنجان کمترین عملکرد تولید پسته در هر هکتار  ۱۰۵۰ کیلو گرم مربوط به رقم فندقی و بیشترین عملکرد مربوط به احمدآقایی در هر هکتار ۱۵۰۰ کیلوگرم بوده است.

 

وی با اشاره به تاثیر گرمازدگی‌های اسفندماه و سرمازدگی در بهار امسال بر کاهش تولید محصول اظهار داشت:

طرح‌هایی از جمله استفاده از سایبان و پوشش پلاستیکی را جهت مقابله با این معضلات در دستور کار داریم که امید می رود در سال آینده این طرح ها تصویب شوند.

 

 

*** افت پسیل پسته

 

 

مدیر پژوهشکده پسته ایران گفت:

پسیل پسته با تغذیه از شیره پرورده گیاه موجب ریزش برگ‌‌ها و حتی جوانه‌‌های گل و برگ سال آینده درختان پسته شده و باعث ایجاد خسارت کیفی و کمی محصول می‌شود.

 

اسماعیل پور در رابطه با روش‌های کنترل افت پسیل پسته اظهار داشت:

روش مدیریت تلفیقی از فصل زمستان تا پس از برداشت محصول پسته، رسیدگی‌هایی به باغ از جمله حذف علف‌های هرز، هرس، شخم زدن زمین، استفاده از روش‌های غیرشیمیایی و بیولوژیک، استفاده از کارت‌ها و نوارهای زرد برای کنترل آفات به ویژه پسیل پسته توصیه می شود.

 

مدیر پژوهشکده پسته ایران ادامه داد:

کشاورزان می‌بایست جهت کنترل آفت از نظرات کارشناسان جهاد کشاورزی و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی در راستای خرید سموم، نحوه و زمان سمپاشی و کاربرد تجهیزات کنترل غیرشیمیایی استفاده کنند.

 

به گزارش خبرگزاری روستا، وی مصرف سم الیت را در مقابله با بیماری گوموز موثر دانست و در پایان گفت:

دو بیماری جدید در باغات پسته رفسنجان مشاهده شده که بر اثر تغییرات جوی در فروردین و اردیبهشت ایجاد شده و سال گذشته و امسال داشتیم که این مورد نیز به سازمان‌های اجرایی منعکس شده تا بررسی شود.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه