کد خبر:90592
پ
ذوالفقاری
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران

تولید محصولات کشاورزی با آب‌های نامتعارف در ری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران استفاده کشاورزان از آب‌های نا‌متعارف یا همان فاضلاب شهری و صنعتی در جنوب تهران به ویژه شهری ری را تایید کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران استفاده کشاورزان از آب‌های نامتعارف یا همان فاضلاب شهری و صنعتی در جنوب تهران به ویژه شهری ری را تایید کرد.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: تمام اراضی که در شهرستان ری داریم با آب نا متعارف یا فاضلاب شهری زیر کشت می رود که شامل غلات، گندم، جو و سردرختی است.

 

*** موضوع استفاده از آب‌های نامتعارف تازگی ندارد

 

اما این ادعا را داریم که دیگر کشت سبزی و صیفی با این آب‌ها انجام نمی‌شود.

موضوع استفاده از آب‌های نامتعارف یا همان فاضلاب شهری و صنعتی در جنوب تهران به ویژه شهری ری تازگی ندارد و این موضوع همواره توسط رسانه‌ها مطرح و توسط مسئولان دولتی تکذیب می‌شود.

اما این بار، کریم ذوالفقاری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران این موضوع را تایید کرد و دلیل آن را مصرف حق‌آبه کشاورزان برای مصارف شهری در تهران دانست.

ذوالفقاری البته اشاره می‌کند که با همکاری دستگاه های ذیربط با این پدیده شوم برخورد می‌شود اما این برخورد تنها شامل محصولات برنج و سبزی و صیفی است و در سایر محصولات مانند غلات، گندم و جو به دلیل اینکه ریسک کمتری برای سلامت افراد دارد، برخورد انجام نمی‌شود.

 

*** جنوب تهران مشکل فاضلاب دارد

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران اظهار کرد:

جنوب تهران مشکل فاضلاب دارد اما باید به دلیل این امر و چند واقعیت توجه شود.

ملک ری همانی است که روزی کسی که نام خود را مسلمان گذاشته بود، برای گرفتن حاکمیت آن خون امام حسن (ع) را ریخت و ایشان را شهید کرد، این نشان میدهد که ری همیشه ارضی درجه یک و منابع آب مناسبی داشته است.

به مرور زمان در تهران سد و بندهایی ایجاد می‌شود که باعث خشک شدن آب‌های خوب جنوب تهران شد.

وی افزود: بر این اساس در پایین دست، چشمه‌ها و قنات‌ها کم آب شدند به طوری که دیگر آبی برای کشاورزی کشاورزان این منطقه نماند.

در حال حاضر نیز آب کشاورزی جنوب تهران گرفته شده و از آن برای مصارف شرب استفاده می‌شود و خروجی که از شهر بیرون می‌رود فاضلاب انسانی و شهری است که به آن آب‌های نامتعارف و فاضلاب خام نیز گفته می‌شود.

 

*** وزارت نیرو باید آب کشاورزان منطقه ری را تصفیه کند

 

ذوالفقاری گفت: قانون در این باره می‌گوید که وزارت نیرو نباید آب را به صورت خام و تصفیه نشده رها کند، بنابراین در قدم اول باید آب مناسب بخش کشاورزی جنوب تهران را که گرفتیم و آن را تبدیل به فاضلاب کردیم تصفیه کنیم و بعد آن را به کشاورزان تحویل دهیم.

کشاورز این منطقه نیز می‌خواهد کشاورزی کند و باید زندگی خود را بگذراند اما آب کشاورزان جنوب تهران تصفیه نمی‌شود، کشاورز ( مجبور است) با آن آب تولید کند.

 

*** تولید برنج آلوده با آب‌های نامتعارف

 

ما در بخش کشاورزی خودمان را متولی امنیت غذایی می‌دانیم و وظیفه داریم که برای تولید محصول سالم کشاورزان را یاری کنیم.

اما قوانین اصلی برای برخورد با این موضوع در اختیار وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست و وزارت نیرو است.

  اما این حرف بنده به آن معنی نیست که ما نه کمک می‌کنیم و نه در گذشته کمک کرده‌ایم و یا در آینده کمک نخواهیم کرد و ما تمام قد کنار این دستگاه ها بوده ایم و به جای مثلث یک مربع را در استان تهران تشکیل دادیم.

 

به گزارش خبرگزارر روستا، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در پایان گفت:

۵ تا ۶ ماه است  جلسات مستمری با حضور شخص استاندار در این خصوص برگزار می‌کنیم و به تعامل رسیدیم تا در جنوب تهران  تولید برنجی که با برنج شمال کشور رقابت می‌کرد، را کنار گذاشتیم و کشت آن ممنوع شده  زیرا تولید برنج با آب‌های نامتعارف و فاضلاب بسیار آلوده است.

 

 

انتهای پیام///

منبع
پایگاه خبری گسترش
ارسال دیدگاه