کد خبر:89183
پ
سوزاندن-کاه-و-کلش
رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان:

آتش زدن کاه و کلش بعد از برداشت برنج، اقدامی کاملا باخت-باخت است

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان عنوان کرد، دود آتش کاه و کلش به چشم مردم گیلان می‌رود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان عنوان کرد، دود آتش کاه و کلش به چشم مردم گیلان می‌رود.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، علیرضا شعبان‌نژاد با بیان اینکه گیلان ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد، گفت:

پیش بینی می‌شود امسال یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک در گیلان برداشت شود.

وی افزود: همچنین پیش‌بینی می‌شود، امسال یک میلیون تن کاه و کلش از شالیزارهای گیلان برداشت شود.

*** الودگی شدید ناشی از آتش زدن کاه و کلش

 

شعبان نژاد  با بیان اینکه در گذشته‌ای نه چندان دور، کشاورزان بلافاصله پس از برداشت برنج اقدام به آتش زدن کاه و کلش های باقی‌مانده در مزارع می‌کردند که این امر موجب می‌شد آلودگی شدیدی ناشی از دود این آتش در استان حاکم شود، اضافه کرد:

این دود نه تنها موجب می‌شد که میزان حاصلخیزی خاک کاهش یابد بلکه بسیاری از مردم به خصوص افرادی که بیماری تنفسی داشتند در شرایط سختی به خاطر گستردگی دود به سر می‌بردند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان ادامه‌ داد:

آتش زدن کاه و کلش، اقدامی کاملا باخت-باخت است و کشاورزان در حقیقت با آتش زدن کاه و کلش نه تنها آفت‌های برنج سال گذشته را از بین نمی‌بردند، بلکه موجب از بین بردن حیوانات مفید و گیاهان ارزشمند باقی‌مانده در مزارع می‌شدند.

*** کمک به اقتصاد خانواده با فروش کاه و کلش

 

وی خاطرنشان کرد: کشاورزان این روزها با فروش کاه و کلش علاوه بر کمک به اقتصاد خانوارهایشان، موجب می‌شوند که بخشی از علوفه مورد نیاز دامداران استان در گیلان تامین شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان تصریح‌ کرد:

کمک رسانه‌ها و مروجین سازمان جهاد کشاورزی به کاهش آتش زدن کاه و کلش کمک شایانی کرده است.

وی افزود: امسال یک هزار و ۲۰۰ دستگاه بسته بندی کاه و کلش در گیلان وجود دارد تا کشاورزان برای بسته بندی این نوع از محصولات با مشکلی مواجه نشوند.

شعبان نژاد گفت: اگر عیلرغم هشدارها و آموزشهایی که انجام می‌شود، کشاورزانی همچنان به آتش زدن کاه و کلش‌ها مبادرت ورزند، با برخورد قانونی مواجه خواهند شد.

وی با بیان اینکه ۶۰۰ نفر از مروجین در ۶۳ مرکز ترویج خدمات جهاد کشاورزی به کشاورزان آموزش بسته‌بندی و فروش کاه و کلش می‌دهند، ادامه داد:

برای این کارشناسان، استان را پهنه‌بندی کرده‌ایم و در حال حاضر ۳۰۰ پهنه در استان مشخص شده است.

به گزارش خبرگزاری روستا، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه شدت آتش زدن کاه و کلش در گیلان به شدت کاهش یافته است و می‌توان گفت به زیر ۵ درصد رسیده است، خاطرنشان کرد:

بیشترین آتش زدن‌ها در  شهرستان‌های رشت و صومعه سرا صورت می‌گرفت که خوشبختانه بسیار کم شده است.

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری ایسنا
ارسال دیدگاه