کد خبر:85120
پ
روغن زیتون

ابلاغ قانون موافقتنامه بین‌المللی روغن زیتون و کنسرو زیتون

دکتر روحانی قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در خصوص روغن زیتون و کنسرو زیتون را برای اجرا به وزارتخانه‌ «جهاد کشاورزی» ابلاغ کرد.

دکتر روحانی قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در خصوص روغن زیتون و کنسرو زیتون را برای اجرا به وزارتخانه‌ «جهاد کشاورزی» ابلاغ کرد.

 

*** ابلاغ قانون جدید در زمینه زیتون

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور، یک قانون مصوب مجلس شورای اسلامی را برای اجرا به وزارتخانه‌ «جهاد کشاورزی» ابلاغ کرد.

بر این اساس در اجرای اصل یک صد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رئیس جمهور «قانون موافقتنامه بین‌المللی روغن زیتون و کنسرو زیتون مورخ ۲۰۱۵ (۱۳۹۴)» را جهت اجرا به وزارتخانه جهاد کشاورزی ابلاغ کرد.

*** امضای این موافقتنامه فرصت دوباره‌ای است برای تعریف بازارهای مصرف جدید زیتون

 

به گفته کارشناسان امضای موافقتنامه بین‌المللی روغن زیتون و کنسرو زیتون به ایران این فرصت دوباره را می‌دهد که همراه با توسعه باغ‌های این محصول پرارزش بازارهای مصرف جدیدی را تعریف کند، همچنین تعامل با عضوهای پیشرو حاضر در این نهاد امکان انتقال و استفاده از تکنولوژی روز دنیا را برای ما فراهم می‌کند.

 علاوه بر اینکه باعث تحکیم همکاری‌های بین‌المللی به‌منظور توسعه یکپارچه و پایدار تولید جهانی زیتون در تمام کشورهای عضو می‌شود.

همچنین، امکان هماهنگی در سیاست‌های تولید صنعتی‌سازی، انبارداری و بازاریابی روغن زیتون و کنسرو زیتون را فراهم می‌سازد.

انتقال فناوری روز تولید و فرآوری زیتون به کشور و ایجاد امکان ترویج و آموزش به‌منظور بهبود کیفیت تولید از دیگر نتایح مثبت ادامه عضویت ایران در این نهاد بین‌المللی است.

ضمن اینکه حضور در جلسات این نهاد بین‌المللی به ایران این امکان را می‌دهد که با ایجاد روابط همکاری نزدیک با نمایندگان سایر کشورهای عضو بین بهبود عمل‌آوری زیتون و محیط زیست تعادل ایجاد کند، همچنین برای حفظ و نگهداری خاک که در شراط کنونی از اهمیت زیادی برخودار است اقدامات لازم را انجام دهد.

*** تامین منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان زیتون در جهان

 

 نظم بخشی به تولید، بازار و کیفیت محصولات زیتون در سطح بین‌الملی می‌تواند منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را در جهان تأمین کند، با در نظر داشتن اینکه هرگونه ناهماهنگی و عملکرد انفرادی می‌تواند توسعه اقتصادی کشورهای تولیدکننده این محصول را به مخاطره بیاندازد عضویت در این نهاد برای کشور ما ضروری است.

و در آخر اینکه این نهاد جهت مبارزه با هرگونه تقلب در تجارت بین‌المللی محصولات خوراکی زیتون اقدام به ایجاد روابط همکاری‌های نزدیک در این زمینه با نمایندگان ذی‌نفع در بخش محصولات زیتون کرده است.

موضوع قابل اهمیت این است که هر ۱۰ سال یک‌بار در اساسنامه این نهاد تغییراتی ایجاد می‌شود که اساسنامه جدید باید به امضاء دولت‌های کشورهای عضو برسد و یک سال نیز به آنها فرصت داده می‌شود تا در صورت اعتراض به محتویات، موضوع مورد اعتراض را به اطلاع رؤسای نهاد برسانند.

به گزارش خبرگزاری روستا، در تغییر اساسنامه جدید یکی از موارد مهم اعتراضی ایران تولید پومیس و عرضه آن بود که باعث ایجاد تخلفاتی در بازار و مشکلاتی برای تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌شود، این مورد از سوی ایران با درخواست قطع تولید مطرح شد که با کلیات موافقت و در جزئیات اختلافاتی باقی ماند.

انتهای پیام///

منبع
روستا
ارسال دیدگاه