کد خبر:83275
پ
کوچ بهاره عشایر

کوچ بهاره عشایر به استان گیلان

بخشدار لاریجان شهرستان آمل از کوچ بهاره عشایر استان‌های اطراف به این بخش از استان گیلان خبر داد.

بخشدار لاریجان شهرستان آمل از کوچ بهاره عشایر استان‌های اطراف به این بخش از استان گیلان خبر داد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، رضا مقدم در گفت و گو با خبرنگاران در خصوص کوچ بهاره  عشایر گفت: امسال حدود ۵۰۰ بهره‌بردار عشایر از استانهای سمنان ، مازندران ، تهران و البرز با بیش از ۳۰۰ هزار راس دام سبک به مراتع ییلاقی بخش لاریجان کوچ کردند.

 

*** کوچ بهاره عشایر تا نیمه شهریور ادامه دارد

 

رضا افزود: عشایر دامدار گله‌های گوسفند خود را جهت اسکان و تحلیف دام به حدود ۹۰ سامان مرتعی ییلاقی از پیش تعیین شده در مراتع نمارستاق ، بهرستاق ، دلارستاق ، زیار ، پلور، و روستاهای خشواش ، کپین، هلی چال ، لویجان ، توران کلا و گزنا سرا بخش امامزاده عبداله کوچ و مستقر می‌کنند.

بخشدار لاریجان اضافه کرد: عشایر کوچنده تا نیمه دوم شهریورماه و با نزدیک شدن به خنکی و سرمای نسبی هوا در مراتع لاریجان حضور خواهند داشت.

مقدم، با بیان اینکه در بخش کوهستانی لاریجان آمل بیش از ۱۰۰هزارهکتار مرتع برای چرای دام‌ها وجود دارد، اضافه کرد: امسال به علت بارندگی‌های مناسب در ماه‌های گذشته وضعیت مراتع بخش لاریجان از وضعیت مناسب تری برای کوچ بهاره عشایر  برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه برای سلامت دام‌ها از بیماریهای واگیردار، دام‌های عشایر کوچنده با واکسینه به مراتع لاریجان منتقل شدند، تصریح کرد: ماموران دامپزشکی و منابع طبیعی در ایستگاه‌های ورودی مراتع حضور دارند و از ورود دام‌های آلوده به مراتع جلوگیری می‌کنند.

بخشدار لاریجان آمل با بیان اینکه بخشی از تامین آب مورد نیاز عشایر و نیز دام‌ها در سال‌های گذشته انجام شده است خاطرنشان کرد: در یک منطقه به نام بلارو که در حدود ۱۰کیلومتر طول خط انتقال است آب مورد نیاز عشایر به وسیله تانکرهای سیار انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری روستا، بخش کوهستانی لاریجان آمل از مناطق مستعد برای تولید فرآوردهای دامی مازندران است که در مسیر آمل به تهران در محور هراز واقع شده است.

 

 

 

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه