عکاس :
پ

غذاهای سنتی و محلی اردبیل(گزارش تصویری)

لیست بلند بالایی از غذاهای سنتی و محلی، در استان اردبیل طبخ می‌شود که هر یک ریشه در تاریخ و فرهنگ این دیار دارند. 

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، اردبیل دیاری تقریبا کوهستانی و سرد است و به همین دلیل است که آش‌ها جزو پرطرفدارترین غذاها محسوب می‌شوند. میوه‌های خشک در آش‌های اردبیلی به وفور مصرف می‌شوند و بر خواص غذایی آنها می‌افزایند. بخش مهمی از غذاهای سنتی اردبیل با ترکیب آرد و کره و شکر تهیه می‌شوند و به دلیل کالری بالا خوراکی مناسب در فصول سرد سال هستند و ترکیب خوشایند آن موجب می‌شد افراد خانواده با اشتیاق غذای طبخ شده را صرف کنند.

 

*** آمیختگی غذاهای سنتی اردبیل با شرایط جوی

 

بسیاری بر این باورند که غذاهایی سنتی اردبیل با شرایط اقلیمی این منطقه که زمستان‌های طولانی و سرد دارد کاملا منطبق است و هر یک از آنها سرشار از خواص غذایی هستند. بر سر سفره اردبیلی‌ها می‌توانید انواع ترشی‌های محلی، انواع سالادها از قبیل سالاد فلفل سبز را بیابید و البته به هنگام صبحانه از میل کردن انواع مرباها از قبیل مربای گل، هویج، آلبالو، بالنگ، موز، لیمو، پوست پسته و … لذت ببرید.

 

این روزها تغییر سبک زندگی عادات غذایی را هم تغییر داده است و باعث شده طعم غذاهای اصیل و سالم به فراموشی سپرده شوند. با این وجود برای کهن سالان اردبیل هنوز هم مزه‌ی غذاهایی از قبیل پیتزا و همبرگر بیگانه است. 

 

 

یکی از کهن‌سالان اردبیلی معتقد است غذاهایی سنتی اردبیل کاملاً با شرایط اقلیمی این منطقه که زمستان‌های طولانی و سرد دارد متناسب است. با غذاهای مناسب زمستان‌های سرد سپری می‌شد و اعضای خانواده به دلیل تغذیه مناسب از سلامت جسمی و روحی برخوردار بودند

 

به گزارش خبرگزاری روستا، در معرفی غذاهای سنتی نیز اقدام درخوری صورت نمی‌گیرد. هر چند برخی رستوران‌های تاریخی در اردبیل مشغول به فعالیت است اما رستورانی با غذاهای مختص بومی محلی اردبیل وجود ندارد. این خلأ یکی از گله‌مندی‌های گردشگران و مسافران اردبیلی است که تمایل دارند با غذاهای سنتی استان آشنا شده و از آن صرف کنند.

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه