کد خبر:68150
پ
آبیاری نوین

تجهیز ۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی زنجان به آبیاری نوین

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان از تجهیز ۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی زنجان به آبیاری نوین خبر داد.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان از تجهیز ۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی زنجان به آبیاری نوین خبر داد.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، «فریدون داوودی» در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: در سال گذشته ۴۸۰ میلیارد ریال برای مجهز کردن زمین‌های کشاورزی استان زنجان به سامانه آبیاری تحت فشار تخصیص یافت که این اعتبار در حال حاضر برای اجرای این طرح هزینه می‌شود. به گفته وی، حدود ۲۳ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان زنجان برای تجهیز شدن به آبیاری تحت فشار شناسایی شده است.

 

*** راندمان سطحی آب ۳۳ درصد است

 

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان خاطرنشان کرد: پرونده پنج هزار و ۸۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان نیز در دست مطالعه قرارداد تا زیر پوشش طرح آبیاری نوین برود. داوودی یادآوری کرد: هم‌اکنون چهار هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی نیز آماده عقد قرار داد برای اجرای طرح بیان شده است.

 

وی با بیان اینکه راندمان سطحی آب ۳۳ درصد است، ادامه داد: اگر آبیاری تحت فشار بر روی زمین کشاورزی از نوع بارانی باشد ۷۰ تا ۷۵ درصد راندمان افزایش خواهد یافت که این میزان صرفه‌جویی ۲ برابری دارد.

 

*** صرفه‌جویی با تجهیز زمین‌های کشاورزی به سامانه‌های آبیاری نوین

 

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: آبیاری تحت فشار از نوع قطره‌ای و تیپ باشد، راندمان آن تا ۹۰ درصد افزایش می‌یابد که صرفه‌جویی سه برابری در آب مصرفی دارد. داوودی یادآوری کرد: چنانچه زمین‌های کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شود به‌طور متوسط چهار هزار و ۴۰۰ متر مکعب هکتار صرفه‌جویی می‌شود.

 

وی، یارانه‌های بلاعوض تخصیص یافته به آبیاری قطره‌ای و تیپ را ۱۰۰ میلیون ریال، بارانی را ۶۵ میلیون ریال، برای ماشین‌های آبیاری ۸۵ میلیون ریال و آبیاری کم‌فشار را ۴۵ میلیون ریال است. مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، از کشاورزان خواست، با توجه به کمبود منابع آبی استان و چالش‌های پیش رو آن دسته از شاغلان در این صنف که تاکنون موفق نشده‌اند زمین‌های کشاورزی خود را به سامانه آبیاری نوین مجهز کنند، نسبت به عملیاتی کردن این طرح اقدام کنند.

 

به گزارش خبرگزاری روستا، استان زنجان حدود ۸۰۰ هزار زمین کشاورزی دارد که از این مقدار حدود ۱۸۵ هزار زمین آبی (زراعی و باغی) است.

روستانیوز روستانیوز روستانیوز

انتهای پیام///

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه