کد خبر:67031
پ
درآمد پایدار

توسعه روستاها در گرو درآمد پایدار است

فرماندار شهرستان ویژه مرند:با انتقاد از مدیریت سلیقه‌ای در برخی روستاها، شوراها و دهیاری‌ها باید به فکر درآمد پایدار برای روستا باشند تا پیشرفت و توسعه روستا به حمایت‌های دولت متکی نباشد.

فرماندار شهرستان ویژه مرند اعلام کرد: با انتقاد از مدیریت سلیقه‌ای در برخی روستاها، شوراها و دهیاری‌ها باید به فکر درآمد پایدار برای روستا باشند تا پیشرفت و توسعه روستا به حمایت‌های دولت متکی نباشد.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، «داود گرشاسبی » در مراسم گرامیداشت روز شوراها، با اشاره به جایگاه ویژه شورا و مشورت در اسلام و قرآن اظهار کرد: تمرکز مدیریت و قدرت، موجب فساد می‌شود که با راه‌اندازی شوراهای اسلامی شهر و روستاها شاهد تحقق مدیریت غیرمتمرکز در کشور بودیم. وی افزود: نیازمند افراد شایسته برای حضور در روستاها هستیم تا شاهد تغییر و تحولات در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی و سازندگی باشیم.

 

فرماندار مرند با تاکید بر ضرورت کارآمدی مصوبات شوراها گفت: باید از مدیریت سلیقه‌ای پرهیز کرد تا شاهد توسعه در روستاها باشیم، اما امروز در بسیاری از روستاها مدیریت سلیقه‌ای و به دور از سیستمی حاکم است.

 

***پیشرفت و توسعه روستا‌ها با درآمد پایدار

 

وی خاطرنشان کرد: شبکه‌های اجتماعی باید در روستاها فعال شود و شورای روستاها می‌توانند با دعوت از فعالان فرهنگی و اجتماعی و جوانان نخبه، پتانسیل‌ها را به سمت توسعه روستا جهت دهی کنند. گرشاسبی افزود: شوراها و دهیاری‌ها باید به فکر درآمد پایدار برای روستا باشند تا پیشرفت و توسعه روستا را به حمایت‌های دولت متکی نکنند. وی ابراز کرد: امروز فرهنگ بیکاری در روستاها ترویج شده و براین اساس، قهوه خانه‌های روستایی فعال‌تر و پررونق از سایر نهادها مثل مسجد است.

 

بخشدار مرکزی مرند هم در این مراسم گفت: حوزه روستایی قبل از انقلاب توسط کدخدا مدیریت می‌شد که بعد از انقلاب اسلامی، دولت با همکاری نهادهای مختلف مثل جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن، مدیریت توسعه روستایی را بر عهده گرفت که در سال ۱۳۷۸ اولین دوره انتخابات شوراهای روستا برگزار شد.

 

*** پیگیری مسائل عمرانی و فرهنگی و اجتماعی به دست مردم

 

علی امیری راد افزود: با فعالیت شوراهای روستایی امروز اتفاقات مبارکی در روستاها صورت گرفته است، شورای روستاها در واقع نماینده عالی دولت در روستاها هستند. که مسائل عمرانی و فرهنگی و اجتماعی به دست این نهاد مهم پیگیری و اجرایی می‌شود. وی تاکید کرد: در دولت تدبیر و امید نگاه به حوزه روستایی از نگاه حمایتی به نگاه مشارکتی تغییر پیدا کرد و توسعه مردم محور در روستاها کلید خورد.

 

 بخشدار مرکزی مرند از افزایش اعتبارات دهیاری‌های مرند در دولت تدبیر و امید خبر داد و اظهار داشت: کل اعتبارات واریزی بخش مرکزی شهرستان مرند در سال ۱۳۹۱ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بود که در سال گذشته شاهد افزایش ۵۰ درصدی اعتبارات بودیم. شهرستان مرند با ۲۵۰ هزار نفر جمعیت در ۶۰ کیلومتری شمال‌غرب تبریز واقع است.

 

 

به گزارش خبرگزاری روستا، هم‌اکنون ۷۸ روستا در بخش مرکزی شهرستان مرند وجود دارد که ۷۱ روستا دارای شورا و دهیار هستند.

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه