کد خبر:66477
پ
محصولات باغی
مدیر امور باغبانی خراسان رضوی:

میزان صادرات محصولات باغی خراسان رضوی

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی: مهم‌ترین محصولات باغی صادراتی استان زعفران و پسته بوده که به اکثر کشورهای آسیایی صادر می‌شوند. 

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اعلام کرد: مهم‌ترین محصولات باغی صادراتی استان زعفران و پسته بوده که به اکثر کشورهای آسیایی صادر می‌شوند. 

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، «هاشم نقیبی» در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار داشت: سطح زیر کشت محصولات باغی استان در مجموع حدود ۳۲۰ هزار هکتار بوده و مجموع تولیدات این محصولات در یک سال گذشته حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن بوده است. نقیبی درخصوص محصولات تولیدی در باغات استان اظهار کرد: این محصولات شامل زعفران، پسته، انگور، انار، سیب، گلابی و سایر میوه‌های دانه‌دار و هسته‌دار مانند آلبالو، گیلاس، هلو و شلیل است‌.

 

*** مقام اول خراسان رضوی در زمینه تولید و کشت زعفران

 

 
وی با بیان اینکه خراسان رضوی در زمینه‌ تولید و کشت زعفران در کشور مقام اول را دارد، بیان کرد: حدود ۸۴ هزار هکتار زیر کشت زعفران قرار دارند، ۸۰ درصد زعفران مورد نیاز کشور توسط خراسان رضوی تامین می‌شود و سالیانه با توجه به وضعیت آب‌وهوایی بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تن زعفران در استان تولید می‌شود.

 

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: دومین محصول پراهمیت اقتصادی استان پسته بوده که خراسان رضوی از نظر میزان کشت و تولیدات، در رتبه‌ دوم کشور قرار دارد. ۸۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت این محصول قرار دارد که میزان تولیدات استان با توجه به شرایط هر سال، بین ۵۰ تا ۵۵ هزار تن است.

 

*** صادرات محصولات باغی استان

 

نقیبی ادامه داد: محصول پراهمیت بعدی در استان انگور بوده که ۲۸ هزار هکتار، مجموع اراضی زیر کشت این محصول باغی‌ بوده و هفت هزار هکتار آن از نوع کشت دیم است. با توجه به این شرایط، هر ساله بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار هکتار میزان تولیدات خراسان رضوی است. مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به میزان صادرات محصولات باغی استان تصریح کرد: مهم‌ترین محصولات باغی صادراتی استان زعفران و پسته بوده که به اکثر کشورهای آسیایی صادر می‌شوند. 

 

نقیبی اضافه کرد: محصولاتی همچون انار و انگور بیشتر به روسیه و کشورهای حاشیه‌ خلیج فارس صادر می‌شوند، کشمش نیز به کشورهایی مثل چین، افغانستان، پاکستان، عراق و کشورهای حاشیه‌ خلیج فارس صادر می‌شوند.

 

*** توسعه باغات

 

وی با بیان اینکه تسهیلاتی برای باغداران و کشاورزان استان در نظر گرفته شده، بیان کرد: از محل تسهیلات بانکی به صورت سرمایه در گردش تسهیلاتی را برای تاسیس باغ برای باغ‌داران و کشاورزان استان در نظر گرفته‌ایم و می‌توانیم در راستای توسعه باغات یارانه‌ای را در اختیاران این افراد قرار دهیم.

 

وی افزود: علاوه بر آن در تولید محصولات گلخانه‌ای نیز از محل منابع مختلف بانکی به تمامی افرادی که متقاضی به کشت محصولات باغی در گلخانه‌های خود هستند، تسهیلات بانکی‌ را پرداخت کنیم.

 

نقیبی با اشاره به ویژگی تسهیلات بانکی مذکور عنوان کرد: تسهیلات در نظر گرفته شده از نظر میزان پرداخت دارای محدودیتی نبوده و با توجه به طرح متقاضی سقف این تسهیلات مشخص می‌شود و کارمزد آن با توجه به منابع مختلف بانکی، از شش تا پانزده درصد است.

 

به گزارش خبرگزاری روستا، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در پایان خاطر نشان کرد: به‌طور حتم پرداخت این تسهیلات به تولید محصولات باغی متناسب با استاندارد‌های جهانی کمک خواهد کرد و سبب این خواهد شد که در استان محصولاتی با کیفیت بالا تولید شود و این روند موجب بهبود میزان صادرات محصولات باغی استان به دیگر کشورها خواهد شد.

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه