کد خبر:64489
پ
۱۴۳۲۸۴۳۳۷۴۹۱۶_isna-21-th4
مدیر امور عشایر استان البرز:

احداث ۶ زیرگذر برای عبور عشایر در کمربند جنوبی تهران

مدیر امور عشایر استان البرز: این زیرگذرها در مسیر ایل‌راه‌های عشایر استان البرز قرار دارند.

مدیر امور عشایر استان البرز اعلام کرد: زیرگذرهای عبور عشایر در مسیر ایل‌راه‌های عشایر استان البرز قرار دارند.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، به گزارش خبرنگاران، «علی نقدی» در خصوص اقدامات انجام شده جهت تسهیل عبور عشایر ، اظهار داشت: ۶ زیرگذر برای تسهیل عبور عشایر و دام آنان در آزادراه کمربند جنوبی تهران در محدوده استان البرز احداث می‌شود.

 

*** بیمه شدن ۲ هزار راس دام سبک عشایر و اقدامات انجام شده جهت تسهیل عبور عشایر

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در ایام‌الله دهه مبارک فجر نیز با حضور مدیر صندوق بیمه کشاورزی در یکی از مناطق عشایری شهرستان ساوجبلاغ، توسط شرکت تعاونی‌های عشایری استان تعداد ۲ هزار راس دام سبک عشایر بیمه شد. به کسانی که به جامعه عشایری تعلق دارد عشایر گفته می‌شود. واژهٔ عشایر، جمع عشیره به معنی قبیله است. جامعه عشایری شیوه زیستی متفاوت و جدای از شیوه زیست شهری و شیوه زیست روستایی است.

 

این جامعه عبارت است از جامعه انسانی نسبتاً خوداتکا و خودبسنده که ساخت اجتماعی قبیله‌ای دارد و عموماً زندگی خود را از دامداری اداره می‌کنند. با تغییر فصول، عشایر معمولاً برای یافتن مراتع مناسب برای حیواناتشان محل زندگی خود را تغییر می‌دهند. کوچ عشایر عبارت است از جابجایی و حرکت افراد و خانوارهای عشایری بین قلمروهای ییلاقی (سردسیر) و قشلاق (گرمسیر) که با هدف دسترسی به علوفه مرتعی تازه برای تعلیف احشام و اهتزاز از گرما و سرمای شدید انجام می‌گیرد. کوچ عشایر معمولاً با شرکت همه افراد خانوار، بار و بنه و سرپناه قابل حمل در قالب رده‌های ایلی یا امروزه به صورت انفرادی و تک‌خانواری صورت می‌گیرد. کوتاه و بلند بودن مسیر کوچ، تغییری در مفهوم کوچ عشایر به وجود نمی‌آورد.

 

به گزارش خبرگزاری روستا، مدیر امور عشایر استان البرز در پایان خاطر نشان کرد: همچنین مقرر شد جهت اطلاع‌رسانی مناسب به سایر بهره‌برداران عشایر جلسات توجیهی با مشارکت امور عشایر و صندوق بیمه در تمامی شهرستان‌ها برگزار گردد.

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه