کد خبر:64022
پ
s1

کفش چاروق به‌عنوان صنعت دستی ظریف

چاروق عبارت از پاپوش و پای‌افزار است که از قدیم الایام مورد استفاده بوده و به اشکال مختلف تهیه و ساخته می‌شده و قسمت اعظم ساختمان آن درقدیم از چرم بوده‌ است.

کفش چاروق عبارت از پاپوش و پای‌افزار است که از قدیم الایام مورد استفاده بوده و به اشکال مختلف تهیه و ساخته می‌شده و قسمت اعظم ساختمان آن درقدیم از چرم بوده‌ است.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، کفش چاروق از صنایع دستی شمال خراسان و به ویژه شهر قوچان و هچنین شهر زنجان می‌باشد. چاروق از صنایع هنری، دستی و تزئینی به‌شمار می‌رود. فرم وشکل خاصی دارد و با مواد اولیه ویژه‌ای که صرفاً برای راه رفتن روی قالی و اطاق‌های مفروش ساخته می‌شود که سابقاً پشت بسته و بدون پاشنه بود.

 

*** کفش چاروق در کشورهای ایتالیا، کانادا، ژاپن و جمهوری آذربایجان بسیار طرفدار دارد

 

چاروق دوزی از خیلی قدیم متداول بود و کشاورزان خودشان آن را از چرم خام درست می‌کردند ولی بعدها چرم پخته به‌کار گرفته شد، ولی به‌صورت امروزی شاید کمتر از صد سال است که تولید می‌شود. تاریخچه کفش‌های چاروق به ۲۰۰۰ سال پیش بر می‌گردد.

 

زیبایی و تنوع طرح و نقوش آن، چشم هر هنر شناسی را شیفته نقوش انتزاعی و اصیل خود می‌نماید. کفش‌های چاروق در کشورهای ایتالیا، کانادا، ژاپن و جمهوری آذربایجان بسیار طرفدار دارد. کپی برداری‌های چاروق در کشورهای هند و پاکستان صورت می‌گیرد اگر چه چاروق‌های کپی‌برداری شده در سایر کشورها نسبت به چاروق‌های ایرانی ارزان هستند ولی از لحاظ کیفیت قابل مقایسه با چاروق‌های ایرانی نیستند.

 

*** تاثیر صنایع دستی در ایجاد اشتغال

 

صنایع دستی به‌عنوان یک هنر ـ صنعت که ریشه در آداب، رسوم و سنت‌های مردم ایران زمین دارد، همواره در قرون متمادی برای اکثریت مردم خاصه روستاییان و عشایر منبع کار و درآمد بوده و از نظر اقتصادی جایگاه بسیار خوبی داشته است. صنایع دستی به دلیل فراوانی مواد اولیه، ارزانی، دسترسی آسان به آن، عدم نیاز به سرمایه‌گذاری بالا، نداشتن آلایندگی زیست محیطی، ارزش افزوده بالا می‌تواند بهترین گزینه برای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال باشد.

 

به گزارش خبرگزاری روستا، به اعتقاد کارشناسان، امروزه اشتغال‌زایی برای یک نفر در صنعت پتروشیمی نیازمند ۶۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری است، در حالی‌که در صنایع دستی با یک هزارم این رقم می‌توان برای یک نفر اشتغال ایجاد کرد.

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه