کد خبر:63419
پ
index
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سمنان:

مصرف بی‌رویه آب ، دلیل اصلی کمبود آب در روستاهای سمنان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سمنان با بیان اینکه حداقل ۶۰ هرار نفر در روستاهای این استان با مشکل تامین آب مواجه هستند، علت اصلی این مشکل را مصرف بی رویه در روستاها اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سمنان با بیان اینکه حداقل ۶۰ هرار نفر در روستاهای این استان با مشکل تامین آب مواجه هستند، علت اصلی این مشکل را مصرف بی‌رویه آب در روستاها اعلام کرد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، منصور کشاورزیان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سمنان گفت: ۳۱ درصد از روستاییان ۲ برابر الگوی مصرف آب استفاده می کنند و ۲۱ درصد در گروه پرمصرف قرار دارند و درصد افراد پرمصرف آب در شهرها ۱۱ درصد است.
وی با بیان این که فقط ۴۸ درصد از روستاییان استان الگوی مصرف آب را رعایت می کنند، خاطرنشان کرد: یکی از دلایل اصلی کمبود آب در روستاها مصرف بی‌رویه آب است که این کمبود با رعایت الگوی مصرف برطرف می شود.
وی ادامه داد: در سال های ۹۴ و ۹۵ به تعداد ۷۵ روستای استان شامل سه روستا در سمنان، ۲۵ روستا در شاهرود، هشت روستا در میامی، ۲۴ روستا در دامغان، ۶ روستا در گرمسار، سه روستا در آرادان، چهار روستا در مهدیشهر و ۲ روستا در سرخه با بحران کم ابی مواجه بودند.

وی تصریح کرد : در۱۰ ماه سال جاری این تعداد به ۳۸ روستا کاهش یافت که ۲ روستا در سمنان، هشت روستا در شاهرود، ۹ روستا در میامی، هشت روستا در دامغان، هفت روستا در گرمسار، ۲ روستا در مهدیشهر و ۲ روستا در سرخه واقع هستند.

 

*** میانگین سرانه مصرف آب در شبانه‌روز در استان سمنان ۱۶۰ لیتر است.

 

آب ۲۸۴ روستای استان سمنان با استفاده از ۳۳ حلقه چاه، ۹۱ دهنه چشمه و ۱۵ رشته قنات تامین می‌شود. میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود ۲۰۰ لیتر در شبانه‌روز و در استان سمنان ۱۶۰ لیتر است. در استان سمنان حدود یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود.استان سمنان بیش از ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.
 به گزارش خبرگزاری روستا ، حدود ۵۵ درصد از استان سمنان مناطق خشک و نیمه خشک و بیشتر مناطق استان با کم آبی مواجه است. پراکندگی جمعیت در استان سمنان به ویژه در مناطق روستایی و دورافتاده، یکی از عوامل مشکلات خدمت‌رسانی در بخش‌های مختلف از جمله آبرسانی به مردم است.

 

 

انتهای پیام///

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه