کد خبر:61969
پ
۱۴۴۷۱۶۷-۳۰۰x226

۱۰۰میلیارد ریال وام جهت اشتغال در مناطق عشایری یزد

رئیس امور عشایر یزد به اختصاص ۱۰۰میلیارد ریال وام از محل صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در مناطق عشایری استان یزد اشاره کرد.

رئیس امور عشایر یزد به اختصاص ۱۰۰میلیارد ریال وام از محل صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در مناطق عشایری یزد اشاره کرد و گفت: تاکنون ۱۵۰ خانوار برای دریافت تسهیلات سرمایه در گردش به بانک‌ها معرفی شدند.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا،“حسن زارع” گفت: در ۹ ماهه امسال ۱۱۲٫۵ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت سرمایه در گردش و تسهیلات با بهره ۱۰درصد برای پرداخت به عشایر این استان اختصاص یافته است. زارع در بازدید از مناطق عشایری یزد با بیان این مطلب افزود: از این مبلغ هشت میلیارد ریال وام ارزان قیمت طولانی مدت برای جبران خسارت ناشی از خشکسالی برای خرید علوفه دام است.

زارع یادآور شد: سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال نیز بابت مالیات بر ارزش افزوده به مناطق عشایری یزد ، شهرستان خاتم و ابرکوه اختصاص داده شد‌. به گفته وی، این میزان اعتبار برای تکمیل زنجیره‌های تولید گوشت قرمز، فرآورده‌های لبنی، حوزه گردشگری و کشت گیاهان دارویی است. رئیس امور عشایر استان یزد گفت: هفت میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال تسهیلات ارزان‌ قیمت پنج ساله برای جبران ناشی از خسارت خشکسالی برای عشایر استان اختصاص داده شده است.

 

 

*** ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی

 

وی یادآور شد: امسال ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی به ۲ صندوق خرد زنان عشایری متقاضی دریافت وام به منظور تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز پرداخت شده است‌. زارع اظهار کرد: در حال حاضر  ۲ صندوق خرد زنان عشایری در استان یزد فعال است و این عدد تا پایان امسال به چهار صندوق افزایش می‌یابد.

وی در مورد اهداف ایجاد این صندوق‌ها گفت: با عضویت زنان عشایری استان در صندوق‌های یادشده و انجام مشاغل خانگی علاوه بر کسب درآمد، میزان توانمندی جامعه عشایری به‌ویژه در حوزه زنان افزایش می‌یابد و آنان به یادگیری مهارت‌های مورد علاقه خود در زمینه‌های دام، طیور و صنایع دستی می‌پردازند و مسائل فرهنگی، بهداشتی و دینی را نیز فرا‌می‌گیرند. رئیس امور عشایر استان یزد بیان داشت: با هدف بهبود راه‌های ارتباطی در ۹ ماهه امسال یک‌هزار و ۲۰۰کیلومتر از ایل راه‌های عشایری استان مرمت و تسطیح شد و تا پایان سال نیز یک‌بار دیگر طرح مرمت راه‌های ارتباطی عشایر اجرا خواهد شد.

 

 

*** تامین زیرساخت‌های مجتمع دامپروری 

 

زارع ادامه داد: برای تامین زیرساخت مجتمع دامپروری هارونی ابرکوه، چهار میلیارد ریال اختصاص یافت که این مبلغ برای ساخت شبکه برق رسانی، آبرسانی و راه‌های ارتباطی هزینه خواهد شد. وی یادآور شد: با اجرای این طرح‌ها برای تامین زیرساخت‌های مجتمع دامپروری یادشده‌، ۶۰۰ فرصت شغلی پایدار و هزار و ۲۰۰ شغل موقت و غیر مستقیم برای عشایر ایجاد خواهد شد. رئیس امور عشایر استان یزد جمعیت عشایری این استان را که در شهرستان‌های ابرکوه و خاتم زندگی می‌کنند، ۶ هزار و ۳۰۰ نفر از ایلات بختیاری، خمسه و قشقایی ذکر کرد که به نگهداری ۱۴۰ هزار راس دام سبک مشغول هستند.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا، رئیس امور عشایر یزد مناطق ییلاقی عشایر استان را در فصل گرما استان‌های فارس و کرمان ذکر کرد و در پایان خاطرنشان کرد: عشایر استان با تلاش و فعالیت خود با پرورش دام سبک، ۲۵ درصد مواد پروتئینی و ۱۵ درصد مواد لبنی استان یزد را تولید می‌کنند.

 

 

انتهای پیام///

منبع
سازمان امور عشایر ایران
ارسال دیدگاه