کد خبر:63471
پ
۳۲۲۴۶_۷۷۶

شهرستان‌ کهگیلویه به مقاوم‌سازی و بازسازی نیاز دارد

فرماندار شهرستان کهگیلویه: بیشتر بافت‌های شهرستان کهگیلویه با کمترین زمین‌لرزه به‌ صورت کلی تخریب می‌شوند و به مقاوم‌سازی و بازسازی نیاز دارند.

فرماندار شهرستان کهگیلویه: بیشتر بافت‌های شهرستان کهگیلویه با کمترین زمین‌لرزه به‌ صورت کلی تخریب می‌شوند و به مقاوم‌سازی و بازسازی نیاز دارند.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، فرماندار شهرستان‌ کهگیلویه گفت: ۵۰ درصد بافت شهری و ۶۰ درصد بافت روستایی شهرستان‌ کهگیلویه فرسوده است. علی پوزش فرماندار شهرستان‌ کهگیلویه بیان کرد: تسهیلات بهسازی و بازسازی مسکن روستایی ۲۵۰ میلیون ریال است.  وی در نشست ستاد بحران شهرستان با حضور مدیر کل بحران افزود: بیشتر این بافت‌ها با کمترین زمین‌لرزه به‌ صورت کلی تخریب می‌شوند و به مقاوم‌سازی و بازسازی نیاز دارند.

 

*** آسیب پذیر بودن بافت‌ شهری و روستایی شهرستان‌ کهگیلویه

 

فرماندار شهرستان‌ کهگیلویه با اشاره به بافت ۴۴ هکتاری تاریخی دهدشت خاطرنشان کرد: زندگی خانوارهای زیادی در این بافت با خطر مواجه است. پوزش با بیان این که شهرستان کهگیلویه در برابر کوچک‌ترین بلایای طبیعی آسیب پذیر است اضافه کرد: ارائه آموزش‌های تخصصی برای مقابله با حوادث احتمالی برای مدیران ضروری است.

دهدشت یکی از شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد می‌باشد. این شهر در قسمت گرمسیری استان واقع شده‌است و تابستان‌هایی گرم و زمستان‌هایی معتدل دارد. قدمت بافت تاریخی دهدشت معروف به «شهر قدیم دهدشت» (بلاد شاپور) به‌دوران ساسانی می‌رسد. براساس منابع تاریخی، این شهر در دوره ساسانیان توسط پسر اردشیر اول ساخته شده و در آن دوران به نام بلاد شاپور شهرت داشت؛ در دوره‌های پسین نیز رونق داشت اما شروع پی ریزی شهر کنونی دهدشت را پس از دوره مغولان و به‌عبارتی از اواخر تیموریان و پس از آن جست‌وجو می‌کنند، ولی بافت قدیم دهدشت را که هم‌اکنون بخش‌هایی از آن بر جای مانده‌است، منسوب به دوره صفویمی‌دانند. بافت قدیم دهدشت که هم‌اکنون ۳۵هکتار وسعت دارد و به سرعت در حال تخریب است در سال ۱۳۶۴در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌است.

 

به گزارش خبرگزاری روستا، شهرستان کهگیلویه با ۱۳۱ هزار نفر جمعیت دارای چهار بخش، چهار شهر و ۱۰ دهستان است . ۴۵ درصد از جمعیت شهرستان کهگیلویه در ۳۶۵ روستای بزرگ و کوچک سکونت دارند. شهرستان کُهگیلویه از شهرستانهای استان کهگیلویه و بویراحمد است. گویش غالب مردم این منطقه زبان لری است. مرکز این شهرستان، شهر دهدشت است. جمعیت این شهرستان در سال ۱۳۸۵، برابر با ۱۹۱٫۸۲۳ نفر بوده‌است.

 


انتهای پیام///

منبع
ایسنا
ارسال دیدگاه