کد خبر:62295
پ
۴۵۱۱۷۷_۳۱۸

کبوتر‎خانه‎های روستای ولاشان

ویژگی کبوتر‎خانه‎های روستان ولاشان شکل سازه‌ای آن‎ها است که محیطی خنک در تابستان و گرم در زمستان را برای کبوترها ایجاد می‌کند.

ویژگی کبوتر‎خانه‎های روستان ولاشان شکل سازه‌ای آن‎ها است که محیطی خنک در تابستان و گرم در زمستان را برای کبوترها ایجاد می‌کند.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا، ویژگی کبوتر خانه‎های روستای ولاشان شکل سازه‌ای آن‎ها است که محیطی خنک در تابستان و گرم در زمستان را برای کبوترها ایجاد می‌کرد. روستای ولاشان با زمین‌های حاصلخیز در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی اصفهان و در مجاورت شهر درچه، کنار جلگه زاینده رود قرار دارد.

در گوشه و کنار ایران برخی مکان‌ها و ساختمان‌هایی وجود دارد که معماری منحصر به فردی دارند که این روز‌ها می تواند تبدیل به جاذبه‌ی گردشگری هم برای مردم داخل کشور و از ان مهم‌تر برای مهمانان و گردشگران خارجی باشد.

از یک طرف معرف فرهنگ و تاریخ نی ایرانی و اسامی ما است از طرف دیگر برای رشد صنعت گردشگری که موجب شکوفایی اقتصادی و اشتغال زایی است می توانند موقر باشند. در این بین برخی مناطق هم برخی مکان‌ها و ساختمان‌های قدیمی هستند که کمتر شناخته شده‌اند از این جمله می توان از مجموعه‌ی کم‌یاب و بی‌نظیر برج‌های کبوترخانه «ولاشان» که یکی از شگفت انگیز‌ترین معماری‌های ایرانی – اسلامی واقع در استان اصفهان و در نزدیکی شهرستان خمینی‌شهر است، نام برد.

ویژگی کبوتر خانه‎های روستای ولاشان شکل سازه‌ای آن‎ها است که محیطی خنک در تابستان و گرم در زمستان را برای کبوترها ایجاد می‌کرد. روستای ولاشان با زمین‌های حاصلخیز در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی اصفهان و در مجاورت شهر درچه، کنار جلگه زاینده رود قرار دارد.

 

*** موقعیت جغرافیایی روستای ولاشان

 

روستای ولاشان در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی مرکز شهر اصفهان در دشتی مسطح بنا گردیده که با شیب ملایم یک درصدی نزدیک به زاینده‎رود منتهی می‌شود. این روستا با ارتفاع ۱۶۰۴ متر از سطح دریا و با ۱/۱۲ کیلومتر مربع مساحت از، صحراولاشان، لورک، گارنخود، شکل گرفته که این روستا در حال حاضر بیش از هفت هزار نفر جمعیت دارد و از غرب و جنوب غرب با دو شهر زازران و قهدریجان از توابع شهرستان فلاورجان همسایه است و به عنوان آخرین نقطه در جنوب شهرستان خمینی‌شهر محسوب می‌شود. بر اساس تقسیمات کشوری این روستا جز شهرستان خمینی شهر است.

 

*** دژی برای  محافظت از کبوتر ها

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا، شگفتی معماری ایرانی – اسلامی در طراحی و عملکرد کبوترخانه‌ها تبلور یافته است که در نوع خود جالب است و نشان از نبوغ ایرانی – اسلامی دارد.  ساختمان‌های کبوترخانه‌ها مانند دژ نظامی در برابر همه دشمنان کبوتر که کم هم نیستند، مقاوم و نفوذ ناپذیر بوده است.

شکل معماری کبوتر‌خانه به گونه ای است که از کبوتر‌ها  در برابر پرندگان شکارچی مانند قوش، جغد و کلاغ  محافظت می کند  و  پرندگان مهاجم به درون این برج‌ها نمی توانند نفوذ کنند زیرا نحوه ساخت این کبوترخانه به گونه ای بوده که امنیت همراه با آرامش و آسایش کبوتران را تأمین می کرده است.

 

 کبوتر‎

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه