کد خبر:62392
پ
واکس‌های-مجاز-و-غیر-مجاز-میوه-۳۰۰x188

بررسی وضعیت واکس‌های مجاز و غیر مجاز میوه‌ها

محمدرضا شیران: واکس‌های دارای مجوز علاوه بر افزایش زمان ماندگاری میوه‌ها، پوشش از دست رفته آن‌ها را برمی‌گرداند. واکس‌های بدون مجوز می‌توانند برای سلامتی خطر داشته باشند.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا،امروز بسیاری از مردم متوجه ظاهر متفاوت برخی میوه‌ها می شوند که دلیل متفاوت بودن آن‌ها واکس‌های مجاز و غیر مجاز میوه است که وجود این واکس‌ها روی میوه لایه‌ای نازک از چربی آن را پوشانده است و گاهی نگرانی‌هایی از بابت اینکه این لایه چربی چیست و آیا سرطان‌زا است یا نه، دارند.

تا همین‌ چند وقت پیش هم مردم از بابت میوه‌های نارسی که با‌ شیوه‌های مصنوعی، رسیده می‌شدند، گلایه‌مند بودند و هرچند با فرارسیدن فصل پاییز، میوه‌هایی که به این شیوه رسیده می‌شدند، کنار رفتند و میوه‌های رسیده طبیعی جای آن‌ها را گرفتند اما بازهم درباره واکس میوه‌ها کمی نگران هستند.

گفته می‌شود که واکس فقط برای میوه‌هایی مانند پرتقال و نارنگی استفاده می‌شود اما گاهی لایه‌های نازک چربی روی میوه‌های دیگر مانند سیب هم احساس می‌شود.

 

 

 

*** بررسی وضعیت واکس‌های مجاز و غیر مجاز میوه‌ها

 

 

واکس، ظاهر میوه را بازارپسند می‌کند. سورتینگ‌های عمده میوه در استان‌های گیلان و مازندران قرار دارد. سورتینگ (sorting ) به کارگاه بسته‌بندی میوه به ویژه مرکبات گفته می‌شود که برای جلوگیری از اتلاف محصول و کاهش خسارت و ضایعات، احداث و راه اندازی می‌شود.

سرپرست معاونت غذا و داروی مازندران درباره واکس‌های مجاز و غیر مجاز میوه می گوید: میوه‌ها در سورتینگ میوه، برس زده می‌شوند و شسته شده و برای حمل و نقل آماده می‌شوند و از واکس‌ها برای طولانی کردن زمان ماندگاری آن‌ها نیز استفاده می‌شود.
محمدرضا شیران در ادامه افزود: واکس‌های دارای مجوز علاوه بر افزایش زمان ماندگاری میوه‌ها، پوشش از دست رفته میوه را برمی‌گرداند و ظاهری بازارپسند به آن می‌دهد.
وی تاکید می‌کند: استفاده از واکس برای میوه‌ها، غیرقانونی نیست.

 

 

 

*** مشکل واکس‌های غیرمجاز در دست ساماندهی است

 

 

سرپرست معاونت غذا و داروی مازندران واکس‌های مجاز و غیر مجاز میوه می‌گوید: واکس‌هایی که برای میوه به کار می‌روند باید منشاء طبیعی و مجوز، داشته باشند اما متاسفانه واکس‌های غیرمجاز یکی از مشکلات ما است که این مساله نیز در دست ساماندهی است.

شیران می افزاید: در نظر است که سورتینگ داران به صورت گروه‌های چند نفره، مسئول فنی داشته باشند تا بر مساله مجاز بودن واکس‌ها نظارت کنند .
وی تصریح می کند: برخی سودجویان از واکس‌های غیرمجاز استفاده می‌کنند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا تولید داخلی واکس‌های مجاز برای میوه داریم، می‌گوید: یکی از شرکت‌های دانش بنیان برای تولید واکس میوه، مجوز گرفته است.
شیران ادامه می‌دهد: واکس‌های وارداتی نیز در این زمینه وجود دارد که کارگروه سلامت، موارد بهداشتی آن را کنترل می‌کند.

 

 

 

*** فصل مشکلات مربوط به گاز زدن به میوه‌ها تمام شد!

 

 

سرپرست معاونت غذا و داروی مازندران در مورد واکس‌های مجاز و غیر مجاز میوه و برخی اخبار منتشره در زمینه گاز‌زدن به میوه‌ها و رسیده کردن آن‌ها پیش از موعد نیز می‌گوید: برخی از باغداران پیش از رسیده‌شدن میوه با استفاده از گاز اتیلن آن را رسیده می‌کردند که اکنون در این فصل، میوه‌ها دیگر خودشان رسیده شده‌اند و نیاز به استفاده از گاز اتیلن نیست.

  به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا،شیران در پایان اظهار کرد: گاز اتلین، سمی نبود و در برخی شرایط به‌صورت استاندارد شده استفاده می‌کردند.

 

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه