کد خبر:108335
پ
62609759
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تنگستان:

آغاز مبارزه با کنه گردآلود خرما در تنگستان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تنگستان از آغاز عملیات کنترل کنه گردآلود خرما در شهرستان تنگستان خبر داد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تنگستان از آغاز عملیات کنترل کنه گردآلود خرما در شهرستان تنگستان خبر داد.

 

*** آغاز مبارزه با کنه گردآلود خرما در تنگستان

 

به گزارش روستا، اسلام رضایی اظهار کرد:

آفت کنه گردآلود یا تارتن خرما از آفات مهم خرما در نخیلات منطقه تنگستان است که همزمان با گرم شدن هوا و بروز ریزگردها از اواسط اردیبهشت تا اواسط خرداد در باغات تنگستان فعالیت خود را آغاز می‌کند.

 

وی افزود:

شرایط نامساعد آب وهوایی، وزش بادهای گرم و بروز ریزگردها در زمان آغاز فعالیت کنه گردآلود در منطقه تنگستان تاثیر گذار است، به طوری که در برخی سال‌ها، به‌دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی، علایم شروع فعالیت کنه گردآلود خرما در اوایل اردیبهشت، در روی میوه‌های خرما در مرحله حبابوک مشاهده شده است.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تنگستان تصریح کرد:

خوشبختانه، بیشتر باغدران منطقه به زمان شروع فعالیت آفت آشنایی داشته و با دیدن علائم اولیه ظهور آفت اقدام به سمپاشی می‌کنند و از سمومی مانند تترادیفون، آبامکتین، ارتوس، دانیتول استفاده می‌کنند.

 

رضایی افزود:

متأسفانه در برخی سال‌ها پدیده مکرر گردوغبار در ماه‌های خرداد و تیر تاثیر زیادی بر روند افزایش فعالیت مجدد آفت داشته و این موارد در سال‌هایی که فعالیت آفت بالاست کار سمپاشی را به تکرار می‌کشاند.

 

وی به باغداران توصیه کرد:

با تکریب بموقع و هرس درختان، مبارزه با علف‌های هرز و آبیاری منظم و افزایش رطوبت نسبی محیط شرایط لازم برای افزایش جمعیت و خسارت آفت را نامساعد ساخته و در نتیجه مصرف سموم را کاهش دهند و در صورت لزوم از سموم کنه کش مناسب و سمپاش‌های مناسب استفاده کنند.

 

 

انتهای پیام///

منبع
روستا
ارسال دیدگاه